
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,291,034 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,407 |
اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری بر اضطراب امتحان دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر اصفهان | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، اسفند 1392، صفحه 49-60 اصل مقاله (466 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عزت اله قدم پور1؛ سعیده سبزیان* 2؛ ساناز بیرانوند3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستان | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه لرستان | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه لرستان | ||
چکیده | ||
هدف: از اجرای این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری بر اضطراب امتحان دانشآموزان دختر دبیرستانهای شهر اصفهان است. روش:پـژوهش حاضر به شیوهی نیمـهآزمایشی و بـا طـرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل اجرا شد. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر دبیرستانی در سال تحصیلی 1392-1391 در شهر اصفهان بود که از میان آنان تعداد 40 نفر به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامه جمعیتشناختی و پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیل برگر (1980) بود.پس از اعمال مداخله پسآزمون و بعد از 4 ماه آزمون پیگیری اجرا شد. یافتهها: دادهها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون آماری تحلیل واریانس و نرمافزار 20 -SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل واریانس نشان داد که ارائه مداخله مبنی بر آموزش شناختی - رفتاری باعث کاهش 64% علائم اضطراب امتحان در مرحله پسآزمون و 62% این علائم در مرحله پیگیری شد (05/0p< ). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت ارائه مداخله مبنی بر آموزش شناختی - رفتاری در کاهش علائم اضطراب امتحان مؤثر بوده است؛ لذا این پژوهش استفاده ازمداخله شناختی رفتاری را بهمنظور کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان پیشنهاد میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش شناختی– رفتاری؛ اضطراب امتحان؛ دانشآموزان دختر | ||
مراجع | ||
- ابوالقاسمی، عباس؛ مهرابیزاده؛ هنرمند، مهناز؛ نجاریان، بهمن و شکرکن، حسین (1383)؛ اثربخشی روش درمانی آموزش ایمن سازی در مقابل تنیدگی و حساسیتزدایی منظم در دانشآموزان مبتلا به اضطراب امتحان. مجلهی روانشناسی، 8 (1)، 63-51. - بهپژوه، احمد، بشارت، محمد علی؛ غباری بناب، باقر؛ فولادی، فاطمه (1388)؛ تأثیر آموزش راهبردهای شناختی- رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان دختر دبیرستانی، روانشناسی و علوم تربیتی، 39(1):21-3. - خدایاریفر، محمد (1383)؛ مقایسه سبک اسناد، اضطراب و پیشرفت تحصیلی دختران و پسران در خانوادههای انگلیسی زبان و غیر انگلیسی زبان، مجله پژوهشهای روانشناختی، 11(1).111-92. - عریضی، حمیدرضا؛ عابدی، احمد؛ احمدی فروشانی، حبیبالله (1392)؛ فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی بر میزان اضطراب امتحان در ایران باروش روزنتال و رابین، مجله روانشناسی مدرسه، 2(1): 118-99. - Ashcraft, M. H., && Krause, J. A. (2007). Working memory, Math performance, and Math anxiety. Psychonomic Bulletin& Review, 14(2(243-248. - Alfano, C. A., Beidel, D. C., & Turner, S. M. (2002). Cognition in childhood anxiety: Conceptual, methodological, and Developmental issues. Clinical Psychology Review, 22(8), 1209-1238. - Carroll, K. M., Rounsanille, B. J. (2007). A vision of the next generation of Behavioral therapies research in the addictions. Addiction. 102,50-862 . - Davis W, Lysaker L. (2005). Cognitive behavioral therapy and functional and met cognitive outcomes in schizophrenia: A single case study. Cogn Behav Pract.;12(3):468- 78. - Ergene, T. (2003). Effective Interventions on Test Anxiety Reduction a Meta-Analysis. School Psychology International, 24(3), 313- 328. - Gurses, A., Kaya, O., Dogar, Ç., Gunes, K., & Yolcu, H. H. (2010). Measurement of secondary school students test-anxiety levels and investigation of their causes. Journal of Social and Behavioral Sciences. 9: 1005-1008.International Journal of Academic Research. 2(6): 199-203. - Hazlett-Stevens, H.; (2008). psychological approaches to generalized anxiety disorder: A clinician’s guide to assessment and treatment. New York, NY: Springer. - Johnson, L.E. (2007). Treating test anxiety in students with learning difficulties: An exploratory study. Doctoral dissertation, Florida State University, USA. http://diginole.lib.fsu.edu/etd/3646. - Latas M, Pantić M, Obradović D. (2010). Analysis of test anxiety in medical students. Medicinski pregled.; 63(11- 12):863-6. - LeBeau, R.T., Glenn, D., Liao, B., Wittchen ,H .U., Beesdo–Baum, K., Ollendick, T. &Craske, G. C. (2010). Specific Phobia: A Review of DSM –IV Specific Phobia and Preliminary Recommendations for DSM- V. Depression And Anxiety, 27, 148- 167. - Liger A. (2003). Comparison of two measures of perfectionism. Pers Individ Dif.;14:119-26. - Lowe, P. A., Lee, S. W., Witteborg, K. M., Prichard, K. W., Luhr, M. E., Cullinan, C. M., Mildren, B. A., Raad, J. M., Cornelius, R. A., & Janik, M. (2008). The Test Anxiety Inventory for Children and Ado-lescents (TAICA): Examination of the psychometric properties of a new multidimensional measure of test anxiety among elementary and secondary school students. Journal of Psych educational Assessment, 26, 215-230. - Mahmood, A., & Iqbal, S. (2010). Difference of student anxiety level towards English as a foreign language subject and their academic achievement. - Rezazadeh, M., & Tavakoli, M. (2009). Investigating the relationship among test anxiety, gender, academic achievement and years of study: A case of Iranian EFL university students. Journal of English Language Teaching. 2(4): 68-74. - Spielberger. C.D. (1995) .BOOK: Test anxiety :Theory , assessment and treatment. Taylor Francis Washangton ,DC,US;XV. - Sadock BJ, Sadock VA. (Eds.). (2003). Kaplan and Sadock’s Synopsis of Psychiatry (9th Ed.). New York: Williams & Wilkins. - Sud, A. & Sharma, S. (1990) . Two short- term, cognitive interventions for the reduction of test anxiety. Anxiety Research,3,131-147. - Veenman, M. (2008). Test anxiety and metacognitive skillfulness. Developmental and educational psychology, social and behavioural sciences, university of leiden. - Venkatesh, K. G., & Karimi, A. (2010). Mathematics anxiety, mathematics performance and overall academic performance in high school students. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology. 36(1): 147-150. - Wren, D. G. (2000). The development and validation of an instrument for measuring children's test anxiety. Doctoral Disertation, Georgia University: USA. ProQuest Dissertations and Theses
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7,616 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,581 |