
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,291,032 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,407 |
تأثیر تحمل ابهام بر باورهای فراشناختی و درگیری تحصیلی دانشجویان | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 1، اسفند 1392، صفحه 31-47 اصل مقاله (540.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه شاطریان محمدی1؛ فاطمه علیزاده* 2؛ اعظم نیکوکار3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاداسلامی واحد ساوه | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه | ||
3مربی گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاداسلامی واحد ساوه | ||
چکیده | ||
ه هدف: مدلعدم تحمل ابهام در آغاز برای توضیح و تبیین نگرانی در زمینهی اختلال اضطراب منتشر ایجاد و توسعه یافت اما به تدریج در مطالعات حوزه یادگیری هم وارد شد. در راستای گسترش این مدل به حوزه تحصیلی پژوهش حاضر به هدف بررسی تأثیر تحمل ابهام بر باورهای فراشناختی و درگیری تحصیلی دانشجویان انجام پذیرفته است. روش: روش مطالعه حاضر از نوع علی– مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر مشغول به تحصیل در دانشگاه آزاد ساوه بود، که تعدادشان بالای 7000 نفر بود. حجم نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان شامل 350 دانشجو بود که این تعداد با استفاده از شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. آزمودنیها از نظر میزان تحمل ابهام ارزیابی شدند. سپس با توجه به سطح تحمل ابهامشان به دو گروه دانشجویان دارای تحمل ابهام بالا و پایین تقسیم شدند. یافتهها: بر این اساس تعداد نمونه به 190 نفر کاهش پیدا کرد. از مقیاس تحمل ابهام مبارکه (1388) برای سنجش تحمل ابهام، پرسشنامهی فراشناخت ولز و کارت رایت – هاتن(2004) برای سنجش باورهای فراشناختی و پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودانگیخته پینتریچ و دیگروت (1990) برای سنجش درگیری تحصیلی دانشجویان استفاده شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس چندمتغیرهMANOVA استفاده گردید. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که تحمل ابهام بر باورهای فراشناختی دانشجویان مؤثر است، همچنین این نتایج مشخص کرد قدرت تحمل ابهام باعث افزایش درگیری تحصیلی در دانشجویان میشود. یافتههای این پژوهش خاطر نشان میسازد نقش سازه تحمل ابهام در مباحث آموزشی غیر قابل انکار است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحمل ابهام؛ باورهای فراشناختی و درگیری تحصیلی | ||
مراجع | ||
- ابوالقاسمی،عباس؛ گلپور، رضا؛ نریمانی، محمد و قمری، حسین (1388)؛ بررسی رابطه باورهای فراشناختی مختل با موفقیت تحصیلی دانشآموزان دارای اضطراب امتحان. مطالعات تربیتی و روانشناسی 10(3): 20-5. - ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد (1384)؛ آزمونهای روانشناختی، اردبیل: باغ رضوان. - احمدپور مبارکه، علیرضا (1388)؛ ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش سازه تحمل ابهام در دانشجویان. فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 11(40): 86-74. - احمدی طهور سلطانی، محسن و نجفی، محمود (1390)؛ مقایسه باورهای فراشناختی و تحمل ابهام در افراد معتاد، سیگاری و عادی. مجله روانشناسی بالینی3(4): 67-59. - حجازی، الهه و عابدینی، یاسمین (1387)؛ الگوی ساختاری رابطه اهداف رویکردی- عملکردی، درگیری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی. مجله روانشناسی 12،(3) (پیاپی 47)): 348-332. - خادمی، ابوالفضل؛ شمشادی، آزیتا، شعیری و محمدرضا (1383)؛ بررسی رابطه تحمل ابهام و توانش زبانی. دانشور رفتار 9، 34- 29. - خانیپور، حمید؛ سهرابی، فرامرز و طباطبایی، سعید (1390)؛ مقایسه باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر در دانشجویان با سطوح بهنجار و بیمارگون از نگرانی. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره 1(1): 82 -71. - سالاریفر، محمدحسین؛ پوراعتماد، حمیدرضا (1390)؛ رابطه باورهای فراشناختی با اختلال افسردگی و اضطراب. فصلنامه یافته، 13(4) : 29-38. - سعیدیمبارکه، مجید؛ احمدپور، علیرضا (1391)؛ رابطه سطح تحمل ابهام دانشجویان کامپیوتر با سطح نمرات دروس برنامه نویسی آنها. فصلنامه راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 5(4) :219-222. - علیزادهفرد، سوسن (1390)؛ بررسی اثر خستگی شناختی بر میزان همنوایی با اکثریت، فصلنامه پژوهشهای روانشناسی اجتماعی 1(1):100-89. - فیضی، آوات؛ محبوبی، طاهر؛ زارع، حسین و مصطفایی، علی (1391)؛ رابطه هوش شناختی و تحمل ابهام با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه پیامنور استان آذربایجان غربی. تحقیقات علوم رفتاری 10(4):284-276. - لواسانی، مسعود غلامعلی؛ اژهای، جواد و افشاری، محسن (1388)؛ رابطه خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی، روانشناسی 51، سال 13، شماره 3، 305-289. - میکاییلی، نیلوفر؛ پاکپور، فریدون و گنجی، مسعود (1391)؛ مقایسه باورهای فراشناختی در دانشآموزان تیز هوش و عادی روانشناسی مدرسه تابستان، 1(2): 104-113. - Corcoran, K.M., & Segal, Z.V. (2008). Metacognition in depressive and anxiety disorder: current directions. International Journal of Cognition Therapy, 1(1):33-44.
- Culler, R.E., & Holmhan, C.J. (1980). Test anxiety and academic performance: The effects of study-related behaviors. Journal of Educational Psychology, 72 (1), 16-20.
- Entwistle, N.J., & McCune, V. (2004).The conceptual bases of study strategy inventories. Educational Psychology Review,16(4):325-345.
- Erten, I.H., & Topkaya, E.Z. (2009).Understanding tolerance of ambiguity of EFL learners in reading classes at tertiary level. Novitas-Royal, 3(1): 29-44.
- Grace, C.(1998).Personality type, tolerance of ambiguity, and vocabulary retention in CALL. CALICO Journal, 15 (1-3): 19-46
- Ladouceur, R., Talbot, F., and Dugas, M. J.(1997). Behavioral Expressions of Intolerance of Uncertainty in Worry: Experimental Findings. Behavior Modification,17,355-371.
- Poulman, R.C., & Kennelly, K.J. (1984). Test anxiety and ineffective test taking.
- Journal of Educational Psychology, 76 (2), 279-282.
- Wells A. (2000). Emotional disorders and metacognition: Innovative cognitive therapy. 1st ed. Chichester:Wiley and sons.
- Wells, A. (2009). Metacognitive therapy for anxiety and depression.UK:Guilford Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8,814 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,273 |