
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,291,063 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,424 |
مقایسه کارکردهای اجرایی در دانشآموزان دارای اختلال ناتوانی در ریاضی با همتایان عادی | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 1، اسفند 1392، صفحه 15-29 اصل مقاله (349.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
منصور بیرامی* 1؛ بهرام پیمان نیا2؛ الهام موسوی قیه قشلاقی3 | ||
1دانشیار گروه روانشناسی بالینی دانشگاه تبریز | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان دانشگاه تبریز | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اردبیل | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر باهدف مقایسه کارکردهای اجرایی (زمان واکنش، بازداری پاسخ، توجه پایدار و حافظه کاری) در دانشآموزان دارای اختلال ناتوانی در ریاضی با همتایان عادی انجام شده است. روش: این پژوهش یک مطالعهی توصیفی از نوع علی- مقایسهای است. جامعهی مورد مطالعهی آن شامل کلیهی دانشآموزان پسر مقطع سوم و چهارم ابتدایی با و بدون اختلال ناتوانی در ریاضی شهر اهواز است. بر این اساس 30 نفر از دانشآموزان مقطع سوم و چهارم ابتدایی مرکز اختلالات یادگیری ناحیه 4 شهر اهواز به صورت نمونه هدفمند انتخاب و با 30 نفر از دانشآموزان عادی مقایسه شدند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از آزمون TOVA (به عنوان یک آزمون عملکرد مستمر) و خرده مقیاس حافظه ارقام وکسلر استفاده گردید. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که کودکان دارای اختلال ناتوانی در ریاضی نسبت به کودکان عادی عملکرد ضعیفتری در زمان واکنش، بازداری پاسخ، توجه پایدار و حافظه کاری داشتند و تفاوت معناداری بین دو گروه وجود داشت. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش مبنی بر عملکرد ضعیفتر کودکان دارای اختلال ناتوانی در ریاضی نسبت به کودکان عادی در کارکردهای اجرایی (زمان واکنش، بازداری پاسخ، توجه پایدار و حافظه کاری)، به نظر میرسد این ضعف منجر به مشکلاتی در تصمیمگیری و عدم قضاوت مناسب، مشکلات با نوآوریها و تغییر، حواسپرتی و مشکلات در جنبههای مختلف حافظه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
کارکرد اجرایی؛ حافظه کاری و ناتوانی در ریاضی | ||
مراجع | ||
- اتکینسون، ریتا ال؛ اتکینسون، ریچارد سی؛ اسمیت، ادوارد ای؛ بم، داریل ج و هوکسما، سوزان نولن (1385)؛ زمینه روانشناسی هیلگارد، ترجمه محمدنقی براهنی؛ بهروز بیرشک؛ مهرداد بیک؛ رضا زمانی؛ سعید شاملو؛ مهرناز شهرآرای؛ یوسف کریمی؛ نیسان گاهان؛ مهدی محیالدین و کیانوش هاشمیان. تهران: رشد. تاریخ انتشار به زبان اصلی 2000. - امیریانی، فرشته؛ طـاهایی؛ علیاکبر و کمـالی، محمد (1390)؛ بررسی مقایسهای توجه شنیداری در دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری و عادی 7-9 ساله، شنوایی شناسی 20(1): 55-63. - بیرامی، منصور (1391)؛ برنامهی آموزشی کارکرد اجرایی خود تنظیمی و بررسی تأثیر آن بر بهبود عملکرد خواندن و کارکردهای اجرایی دانش آموزان دارای اختلال خواندن، دانشگاه تبریز، طرح پژوهشی. - پورمحسنی، فرشته؛ وفایی، مریم و آزادفلاح، پرویز (1383)؛ تأثیر بازیهای رایانهای بر توانایی چرخش ذهنی نوجوانان، مجله تازههای علوم شناختی 6 (4): 75- 83. - سانتراک، جان دبلیو (1388)؛ زمینه روانشناسی سانتراک، ترجمه مهرداد فیروز بخت، تهران: انتشارات، رسا، تاریخ انتشار به زبان اصلی 2003. - شهیم، سیما (1387)؛ مقیاس تجدیدنظر شده هوشی وکسلربرای کودکان (ویسک، آر)، چاپ، شیراز: دانشگاه شیراز، مرکز نشر. - شریفی، علی اکبر؛ داوری، رقیه. (1391)؛ شیوع ناتوانیهای یادگیری در دانشآموزان پایهی اول و دوم ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری. پژوهش در حیطهی کودکان استثنایی 8(4): 41-18. - جانه، مژده ؛ابراهیمی قوام، صغری و علیزاده، حمید (1390)؛ بررسی کارکردهای اجرایی استدلال، برنامه ریزی-سازماندهی و حافظه کاری در دانش آموزان دختر با و بدون اختلال ریاضی مقطع دبستان استان تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. - دلبری، مسعود؛ محمد زاده، حسن و دلبری، محمد (1388)؛ تأثیر بازیهای رایانهای بر بهره هوشی، زمان و کنش و زمان حرکت نوجوانان. مجله رشد و یادگیری حرکتی– ورزشی4(2): 135-142. - دلاور، علی (1380)؛ مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی (چاپ اول)، تهران: انتشارات رشد. - عابدی، احمد؛ ملکپور، مختار؛ مولوی، حسین؛ عریضی سامانی، حمید رضا؛ امیری، شعله (1387)، مقایسهی ویژگیهای عصب روانشناختی کودکان خردسال با ناتوانیهای یادگیری عصب روان شناختی/تحولی و عادی پیش از دبستان، فصلنامهی پژوهش در حیطهی کودکان استثنایی 8(1): 1-18. - عبدی، حسن؛ کسائیان، امیر؛ کیانزاده، اصغر؛ طیبی ثانی، سیدمصطفی و فهیمینژاد، علی (1389)، مقایسه زمان واکنش ساده و انتخابی ورزشکاران دختر و پسر، مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار، 17(4): 290 تا 296. - علیپور، احمد؛ شقاقی، فرهاد؛ احمد ازغندی، علی و نوفرستی اعظم (1390)؛ شیوع اختلال یادگیری ریاضی در دوره ابتدایی، روانشناسی تحولی: روان شناسان ایرانی، 8 (32): 343-353. - قمریگیوی، حسین؛ نریمانی، محمد و محمودی هیوا (1390)؛ بررسی اثر بخشی نرم افزار پیشبرد شناختی برکارکردهای اجرایی، بازداری پاسخ و حافظه کاری کودکان دچار اختلال نارساخوانی ونقص توجه/بیشفعالی، ناتوانیهای یادگیری 1(2): 98-115. - کرمینوری، رضا (1386)؛ روانشناسی حافظه و یادگیری با رویکرد شناختی، تهران: انتشارات سمت. - کرک، ساموئل، چالفانت، جیمز (1377)؛ اختلالهای یادگیری تحولی و تحصیلی، ترجمه سیمین رونقی، زینب خانجانی و مهین وثوقی، تهران، سازمان آموزش و پرورش استثنایی. - هالاهان، دانیل پی؛ کافمن، جیمز؛ لوید جان، لوید؛ ویس، مارگات و مارتینز، الیزابت (2011)؛ اختلالهای یادگیری، ترجمه حمید علیزاده؛ قربان همتی؛ صدیقه رضایی و ستاره شجاعی (1391)، تهران: نشر ارسباران. - Asadzadeh H. Survey of working memory in education development in students. Journal of Education 2009;25(1): 53-70. ) Persian(. - Barkley, R.A. (1997). ADHD and the nature of self-control. New York: The Guilford Press. - Boot, W.R, Kramer. A.F, Simons. D.J, Fabiano M. Graeton. G.(2008), the effect of video games playing on attentions memory and executive control, Acta psychological, 129,387-393. - Bull, A , Screrif Y.(2001). Goaldirected upper limb movments by children and without DCD: A window into perceptuo-motor dysfunction? Phisiotherapy international journal, 9(3),1-12. - Brooks, A. D., Berninger, V. W., & Abbott, R. D. (2011). Letter naming and letter writing reversals in children with dyslexia: Momentary inefficiency in the phonological and orthographic loops of working memory. Developmental Neuropsychology, 36 (7), 847-868. - Chabot, R. A., diMichele, F., Prichep, L., & John, E.R.(2001). The clinical role ofcomputerized EEG inthe evaluation and treatment of learning and attention disorders inchildren and adolescents. Journal ofClinical Neuropsychiatry, 13, 171-186. - Cherny.I.D,.(2008).Mom let me play more computer games : they improve my mental rotation skills, published online : 13 July 2008. www. Springer.com. sexroles.59.776-782. - Dawson, P., & Guare, R. (2004). Executive skill in children and adolescents: A practical guide to assessment and intervention. New York: The Guilford press. - Demos, J. N.(2004). Getting started with neurofeedback.Norton & company, New york, London.Fahrion, S. L; Walters, E. D; Coyne, L; & Allen, T.(1992). Alteration in EEG amplitude, personality factorsand brain electrical maping after alpha-thetatraining: a controlled case study of an alcoholic recovery. - Dye. M. W. G, Green. C. S, BaVelier. (2009). increasing speed of processing with action video games, psychological sciece, 18, 231-228. - Dye, m.w.G, Green.C.S, Bavelier. (2010). the attention skills in action video game players, neuropsychological, 7, 178-189. - Ergorul, C., & Eichenbaum, H. (2006). Essential role of the hippocampal formation in rapid learning of higher-order sequential associations. The Journal of Neuroscience, 26, 4111–4117. - Fernández, T., Garcı´a, F., Prado Alcalá, R.A., Santiago, E., Fernández Bouzas, E., Harmony, T., Dı´az Comas, L., Belmont, H(2008). Positive vs. Negative reinforcement in neurofeedback applied to learning disabled children. Clinical Neurophysiology. 119(9), 163. - Kandel, E. R., Schwartz, J. H., & Jessell, T. M. (2012). Principles of neural science (5th ed.). New York, NY/London: McGraw-Hill. - Mclean. K . & Hictch , J. (2001). Executive functions in student with and without mathematics disorder. J of learning disabilities, 30, 214-225. - Landerl, K., & Willburger, E(2010). Temporal processing, attention, and learning disorders. Learning and Individual Differences, 20, 393–401. - Lezak MD. Howieson DB. Loring. (2004). Neuropsychological assessment.4th ed. New York:Oxford university press, 618-619. - Lubar, J.F. , Swartwood, M.O., Swartwood, J.N., & ODonnell, P.H. (1995) Evaluation of the effectiveness of EEG neurofeedback training for ADHD in a clinical setting as measured by changes in TOVA scores, behavioral ratings, and WISC-R performance. Biofeedback and Self Regulation,20,211-218. - Mason, D. J., Humphreys, G. W. and Kent, L. S. (2003). Exploring Selective Attention in ADHD: Visual Search Through Space and Time. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 4(2), 1-20. - Mclean, J.F., & Hitch, G. H. (1999). Working memory impairments in children with specific mathematics learning difficulties. Journal of Experimental Child Psychology, 74, 240-26. - Mclean. K., & Hictch , J. (2001). Executive functions in student with and without mathematics disorder .Journal of learning disabilites. 30:214-225. - Mogasale,V.V.,Patil,V.D.,Patil,N.M., & Mogasale, V. (2011). Prevalence of Specific Learning Disabilities Among Primary School Children in a South Indian City I.ndian Journal of Pediatrics,79(3),1-6. - Packard, M. G., & Knowlton, B. J. (2002). Learning and memory functions of the basal ganglia. Annual Review of Neuroscience, 25, 563–593. - Passolunghi, M. Chiara; Vercelloni, Barbara; Schadee, Hans. (2007). The Precursors of Mathematics Learning: Working Memory, Phonological Ability and Numerical Competence. 22, 165-184. - Rourk, B. P. (1995). Syndrome of nonverbal learning disabilities: Neurodevelopmental manifestation. New York: Guilford press. - Shalev, S. R., & Gross-Tsur, V. (2000).Developmental dyscalculia. Pediatric Neurology, 24,337-342. - Sideridis. D. (2007). Why are student with LD depressed? Journal of learning disabilities, 40, 26-31. - Sterr, A. M.(2004). Attention performance in young adults with learning disabilities. Learning and Individual Differences, 14, 125–133 - Swanson, H. L., & Wilson, K.M. (2001). Are mathematics disabilities due to a damain–general of a damain specifc-working memory defict? Journal of Learaing Disabilites, 34 (3), 237- 48. - Swanson, H., L & Jerman ,O (2006). Math Disabilities: A selective meta-Analysis of the literature. Review of educational Research, 76,249-251. - Swanson, L. H., & Jerman, O. (2007). The influence of working memory of reading growth in subgroups of children with reading disabilities. Journal of Exceptional Child Psychology, 96(4), 249-283. - Schendan, H. E., Searl, M. M., Melrose, R. J., & Stern, C. E. (2003). An fMRI study of the role of the medial temporal lobe in implicit and explicit sequence learning. Neuron, 37, 1013–1025. - Ullman, M. T. (2004). Contributions of memory circuits to language: The declarative procedural model. Cognition, 92, 231–270. - Ullman, M. T., & Pullman, M. Y. (2013). A compensatory role for declarative memory in neurodevelopmental disorders (Manuscript submitted for publication).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8,807 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,192 |