
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,291,034 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,407 |
پیش بینی آگاهی فراشناختی و مؤلفه های آن بر اساس هدف های پیشرفت | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 1، دوره 1، شماره 1، اسفند 1392، صفحه 1-14 اصل مقاله (353.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین زارع1؛ رجبعلی محمدزاده* 2 | ||
1استاد گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور | ||
2عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از پژوهش حـاضر پیشبینی آگـاهی فراشناختی و مؤلفههای آن بر اساس هدفهای پیشرفت در دانشجویان دانشگاه مازندران میباشد. روش: روش پژوهش بهکار رفته در این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی میباشد. نمونه تحقیق شامل 300 نفر از دانشجویان پسر بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای استفاده شد. برای سنجش متغیرهای مورد نظر از پرسشنامه هدفهای پیشرفت میدگلی و همکاران، و خردهمقیاس هدف تبحرگریز اندرو و همکاران و پرسشنامهی آگاهی فراشناختی شرا و دنیسون استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین هدفهای پیشرفت و فراشناخت رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین بین مؤلفههای فراشناخت (دانششناختی، دانش خودگردانی، دانش بیانی، دانش روشی، دانش موقعیتی، برنامهریزی، نظارت، مـدیریت اطلاعـات، عیبزدایی و ارزیابی) با هدفهای تبحرگرا و عملکردگرا رابطه مثبت معناداری مشاهده شد. همچنین، نتایج تحقیق نشان داد که، بین هدف تبحرگریز با فراشناخت، دانش خودگردانی، دانش موقعیتی، نظارت، مدیریت اطلاعات، عیبزدایی و ارزیابی رابطه مثبت معنادار و با دانششناختی، دانش بیانی رابطه معناداری مشاهده نشده است. همچنین بین هدف عملکرد گریز با فراشناخت، دانش شناختی، دانش روشی، دانش موقعیتی، نظارت و ارزیابی رابطهی مثبت معنادار و با دانش خودگردانی و مدیریت اطلاعات رابطهی منفی معنادار مشاهده شد و با دانش بیانی، دانش روشی و عیبزدایی رابطه معناداری مشاهده نشد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیری نشان داد که، بین هدفهای پیشرفت (تبحرگرا، تبحرگریز، عملکردگرا و عملکردگریز) با فراشناخت رابطهی چندگانه وجود دارد. همچنین نتایج بهدست آمده نشان داد که، حدود 17 درصد واریانس فراشناخت توسط متغیرهای هدفهای پیشرفت تبیین میشود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، بین هدفهای پیشرفت با فراشناخت و مؤلفههای آن رابطه وجود دارد. همچنین هدفهای پیشرفت واریانس قابل توجهی از فراشناخت را تبیین میکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
هدفهای پیشرفت؛ فراشناخت؛ دانششناختی؛ دانش خودگردانی | ||
مراجع | ||
- رمضانی، فرشاد (1389)؛ بررسی روابط ساده و چندگانه هدفهای پیشرفت، عزت نفس و شایستگی ادراک شده با رفتارهای کمک طلبی و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان پسر اول دبیرستان شهرستان ایذه، پایاننامه کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. - دلاورپور، محمدآقا (1387)؛ پیشبینی آگاهی فراشناختی و پیشرفت تحصیلی بر اساس جهتگیری هدف پیشرفت. فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز، شماره 9، 65-91. - سیف، علیاکبر (1385)؛ روانشناسی پرورشی، تهران: انتشارات آگاه، چاپ اول. - کدیور، پروین (1383)؛ روانشناسی تربیتی، تهران: انتشارات سمت، چاپ هشتم. - یزدی، امیر امین و عالی، آمنه (1384). بررسی تاثیر سبکهای مدیریت کلاس بر رشد مهارتهای فراشناختی دانش آموزان. مجله تعلیم و تربیت، شماره 93، 73-90. - Al-Harthy, I. S., & Was, A. (2010). Goals, efficacy and metacognitive self-regulation: A path analysis. International Journal of Education, 2(1(, 1-20. - Andrew, J., Elliot, A. J., Holly, A., & Mcgregor, M. C. (2001). A 2×2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 3, 501-519. - Coutinho, S. A., & Neuman, G. (2008). A model of metacognition, achievement goal orientation, learning style and self-efficacy. Learning Environment Research, 11, 131-151. - Cubukcu, F. (2009). Metacognition in the classroom. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1, 559-563. - Elliot. A. J. (2005). A conceptual history of the achievement goal construct. In A. J. - Elliot & C. S. Dweck (Eds.), Handbook of competence and motivation. New York: Guilford. - Elliot, A. J., & Dweck, C. S. (2005). Competence as the core of achievement motivation. In A. J. - Elliot & C. S. Dweck (Eds.), Handbook of competence and motivation. New York: Guilford. - Hafsteinsson, L. G. (2004). The interactive effects of achievement goals and task complexity on effort, mental focuse and engagement. Unpublished Dissertation. Virginia Polytechnic Institute and State University, Blacksburg, VA. - Hoy, A. W. (2004). What do teachers know about self-efficacy? Paper presented at the annual meeting of American Educational Research Association, San Diego, CA. - Liem, A. D., Lau, S., & Nie, Y. (2008). The role of self-efficacy, task value and achievement goals in predicting learning strategies, task disengagement, peer relationship and achievement out come. Contemporary Educational Psychology, 33, 486-512. - King A. (1990). Reciprocal peer questioning. Clear House. 64(2):131-6. - Midgley, C., Maehr, M. I., Hruda, L. Z., Anderman, E., Anderman, L., Freeman, K. E., Gheen, M., Kumar, R., Middletton, M. J., Nelson, J., Roeser, R., & Urdan, T. (2000). Manual for adaptive learning scales (PALS). Ann Arbor, MI: University of Michigan. - Pintrich, P. R. (2000). Multiple goals, multiple pathways: The role of goal orientation in learning and achievement. Journal of Educational Psychology, 92, 544-555. - Schmit, M. C., & Newby, T. J. (1986). Metacogniton relevance to instructional design. Journal of Instructional Development, 9(4), 29-33. - Schraw, G., & Dennison, R. S. (1994). Assessing metacognitive awareness. Contemporary Educational Psychology, 19, 460-475. - Sungur, S., & Senler, B. (2009). An analysis of Turkish high school student’s metacognition and motivation. Educational Research and Evaluation, 15(1), 45-62. - Zimmerman, B. J. (2000). Self- efficacy: An essential motive to learn. Contemporary Educational Psychology, 25, 82-91. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,764 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,048 |