| تعداد نشریات | 22 |
| تعداد شمارهها | 512 |
| تعداد مقالات | 5,392 |
| تعداد مشاهده مقاله | 10,388,211 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,906,248 |
مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و بازآموزی سبکهای اسناد برابعاد خلاقیت دانشآموزان دوره دوم متوسطه همدان. | ||
| راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 دی 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2025.30769.2780 | ||
| نویسندگان | ||
| محبوبه گومار* 1؛ مسعود قاسمی2؛ سوزان امامی پور3 | ||
| 1دانشجوی دکتری،گروه روانشناسی تربیتی ،واحدتهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران ،ایران | ||
| 2استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. mas.qasemi@iauctb.ac.ir | ||
| 3دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. susan.emamipour@iau.ac.ir | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضربا هدف مقایسه اثر بخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و بازآموزی سبکهای اسناد بر ابعاد خلاقیت دانش-آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر همدان انجام گرفت. پژوهش از نوع کاربردی به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش-آزمون، پسآزمون و با دوره پیگیری دو ماهه با دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری، کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر همدان در سال تحصیلی 1404-1403 بود. که بهروش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 60 نفر از دانشآموزان انتخاب و بر اساس معیارهای ورود گمارش تصادفی شد و به سه گروه 20نفری تقسیم شدند. گروه اول آموزش راهبردهای فراشناختی و گروه دوم بازآموزی سبکهای اسناد را تجربه کردند. گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. برای گردآوری دادهها از آزمون خلاقیت تصویری تورنس (فرم الف) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل اندازهگیری مکرر و آنوای دو عاملی آمیخته با نرم افزار SPSS24 صورت گرفت. یافتهها نشان داد که پیشآزمون خلاقیت با نمرات پسآزمون و پیگیری تفاوت معناداری داشت (05/0>P) . همچنین نتایج براین دلالت داشت که بین دو مداخله تفاوت معناداری وجود نداشت. اما در خلاقیت هر یک از گروههای آزمایش با گروه کنترل تفاوت معنادار وجود داشت (05/0>P) . نتیجهگیری: آموزش راهبردهای فراشناختی و بازآموزی سبکهای اسناد بر تمامی مؤلفههای خلاقیت دانشآموزان اثرگذار میباشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خلاقیت؛ راهبردهای فراشناختی؛ سبکهای اسناد | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |
||