| تعداد نشریات | 22 |
| تعداد شمارهها | 512 |
| تعداد مقالات | 5,392 |
| تعداد مشاهده مقاله | 10,388,211 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,906,248 |
اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر انعطافپذیری شناختی و خودانتقادی در مادران کودکان با آسیب شنوایی | ||
| راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 دی 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2025.31153.2807 | ||
| نویسندگان | ||
| طیبه نظری کهنگی1؛ محمد عاشوری* 2 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| 2گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیاز خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر انعطافپذیری شناختی و خودانتقادی در مادران کودکان با آسیب شنوایی انجام شد. روش: این پژوهش به روش آزمایشی و با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل مادران کودکان با آسیب شنوایی شهر اصفهان میشد. تعداد نمونه پژوهش 30 نفر بود که به روش در دسترس انتخاب و با روش تصادفی در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل 15 نفری جایگزین شدند. مداخله طی 8 جلسه 60 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا شد ولی به گروه کنترل هیچ آموزشی داده نشد. در این پژوهش از پرسشنامه انعطافپذیری شناختی دنیس و وندروال (2010) و مقیاس خودانتقادی تامسون و زوراف (2004) در مراحل پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تکمتغیری تحلیل شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که آموزش تئوری انتخاب تاثیر مثبت و معناداری بر انعطافپذیری شناختی و خودانتقادی در مادران کودکان با آسیب شنوایی در گروه آزمایش داشت (001/0>P) و اندازه اثر هر یک به ترتیب 82 و 78 درصد بود. نتیجهگیری: بر اساس نتایج، آموزش تئوری انتخاب از طریق برآورده کردن نیازهایی مانند دوستداشتن و دوست داشته شدن، قدرت، آزادی، تفریح و بقا منجر به بهبود انعطافپذیری شناختی و خودانتقادی افراد میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آسیب شنوایی؛ انعطافپذیری شناختی؛ تئوری انتخاب؛ خودانتقادی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||