| تعداد نشریات | 22 |
| تعداد شمارهها | 512 |
| تعداد مقالات | 5,374 |
| تعداد مشاهده مقاله | 10,315,952 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,869,347 |
بررسی الزام دولت بر تدریس به زبان مادری با تأکید بر رویۀ قضایی دادگاه اروپایی حقوق بشر | ||
| پژوهش های زبان شناسی تطبیقی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/rjhll.2025.31670.2409 | ||
| نویسنده | ||
| پرهام مهرآرام* | ||
| گروه حقوق، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
| چکیده | ||
| مطالبۀ آموزش به زبان مادری امروزه یکی از جنجالبرانگیزترین مطالبات در جامعۀ ایران است. این مطالبه بهعنوان حقی بدیهی نمایانده میشود؛ هرچند هنوز بدین عنوان در اسناد بینالمللی و رویۀ قضایی دادگاههای بینالمللی بهرسمیت شناخته نشده است. همچنین رویۀ قضایی بسیاری از کشورهای دموکراتیک و سیاستگذاریهای آموزشیشان بااحتیاط با این مسئله برخورد کردهاند. این بیمیلی نه برخاسته از نگاههای نژادپرستانه، بلکه برخاسته از ترس از پیامدهای منفیِ آن مانند قربانی شدن آزادی فردی بهپای هویت قومی، آپارتاید آموزشی کودکان، دشوار شدن ادغامِ (و نه اسیمیله شدن) اقلیتها در جامعه، تهدیدِ موقعیتهای ترقیِ آنان و ایجاد شکافهای اجتماعی است. وجود خلأ در تعیین تعهدات دولتها در این زمینه، تصمیمگیری در این مورد را بیش از مسئلهای حقوق بشری، به مسئلهای سیاسی-حقوقی تبدیل کرده که هرگونه سیاستگذاری در مورد آن باید زمینهمحور، مبتنی بر بحث عمومی، بهدور از کلیشه و پیشداوری و با در نظر گرفتن همۀ ملاحظات صورت گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش به زبان مادری؛ حقوق بشر؛ دادگاه اروپایی حقوق بشر؛ هویت؛ اقلیت | ||
| موضوعات | ||
| پژوهش های توصیفی زبان شناسی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9 |
||