| تعداد نشریات | 22 |
| تعداد شمارهها | 512 |
| تعداد مقالات | 5,368 |
| تعداد مشاهده مقاله | 10,225,922 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,824,712 |
اثربخشی مشاوره خودکارآمدی بر انگیزش تحصیلی و هویت فردی و تنیدگی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه اول | ||
| راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2025.30412.2767 | ||
| نویسندگان | ||
| شیوا زارعی1؛ عذرا محمدپناه اردکان* 1؛ فاطمه بهجتی اردکانی2؛ عاطفه رحیم نژاد3 | ||
| 1دانشگاه اردکان | ||
| 2استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی اجتماعی، دانشگاه اردکان، اردکان، ایران | ||
| 3گروه روانشناسی دانشگاه اردکان | ||
| چکیده | ||
| هدف: این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی مشاوره خودکارآمدی بر انگیزش تحصیلی و هویت فردی و تنیدگی تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر به شیوه طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر میبد در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری (آزمایش و کنترل) جایابی شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامه استاندارد خودکارآمدی شرر و همکاران (1982)، انگیزش تحصیلی والرند و همکاران (1992)، سبک هویت برزونسکی (1989) و تنیدگی تحصیلی آنگ و هوان (2006) پاسخ دادند. پس از انتخاب گروه ها، پروتکل مشاوره خودکارآمدی طی 10 جلسه 90 دقیقهای به گروه آزمایش آموزش ارائه شد. یک ماه پس از اجرای پس آزمون، مرحله پیگیری صورت گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از نرم افزار SPSS نسخه 26 و آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر، استفاده شد. یافتهها: یافته های پژوهش بیان می دارند که مشاوره خودکارآمدی باعث افزایش میانگین نمرات انگیزش تحصیلی (001/0>P)، افزایش میانگین نمرات هویت فردی، هویت اطلاعاتی، هویت هنجاری، تعهد هویت و کاهش میانگین نمرات هویت سردرگمی/اجتنابی شده است (001/0>P) و همچنین نمرات تنیدگی تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه را نیز کاهش داده است (001/0>P). مطالعه پیگیری نیز بیانگر پایداری اثر مداخله در طول زمان بوده است (001/0>P). نتیجهگیری: نتایج حاصل از تاثیرگذاری مشاوره خودکارآمدی بر انگیزش تحصیلی، هویت فردی و تنیدگی تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه اول حمایت می کنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مشاوره خودکارآمدی؛ انگیزش تحصیلی؛ هویت فردی؛ تنیدگی تحصیلی؛ دانشآموزان | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |
||