| تعداد نشریات | 22 |
| تعداد شمارهها | 512 |
| تعداد مقالات | 5,366 |
| تعداد مشاهده مقاله | 10,221,447 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,822,794 |
تحلیل گفتمان انتقادی سیاستگذاری آموزشی در ایران: بازنمایی قدرت و ایدئولوژی در سند تحول بنیادین | ||
| پژوهش های زبان شناسی تطبیقی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آذر 1404 | ||
| نوع مقاله: نقد | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/rjhll.2025.31411.2396 | ||
| نویسنده | ||
| محمود تعجبی* | ||
| دانشگاه بوغلی سینا | ||
| چکیده | ||
| این مقاله با تمرکز بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران بهعنوان یکی از مهمترین اسناد سیاستگذاری آموزشی پس از انقلاب اسلامی، به تحلیل گفتمان انتقادی آن میپردازد تا لایههای پنهان قدرت و ایدئولوژی در متن و ساختار این سند آشکار شود. تحلیل ایدئولوژی در گفتمان وندایک، نشان می دهد چگونه این الگوها میتوانند ساختارهای پنهان سلطه، تبعیض، و حذف یا تثبیت ارزشها را در سند تحول بنیادین شناسایی کنند. تحلیل محتوای این سند نشان میدهد که گفتمانهای مسلطی چون اسلامیسازی علوم، عدالت آموزشی، و هویتسازی دینی–ملی در لایههای عمیقتر زبان و ساختار متن بازتولید شده و به مشروعیتبخشی به نظم موجود کمک میکنند.با بررسی اهداف کلان، راهبردها و شاخصهای ارزیابی ، مشخص میشود که چگونه ارزشها و هنجارهای ایدئولوژیک خاص بهصورت نظاممند در نظام آموزشی نهادینه و در مقابل، صداهای بدیل، رویکردهای آموزشی انتقادی، یا ارزشهای برخاسته از تنوع فرهنگی و اجتماعی به حاشیه رانده میشوند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش؛ بازتولید قدرت؛ گفتمان مسلط؛ کتابهای درسی؛ عدالت آموزشی | ||
| موضوعات | ||
| پژوهش های توصیفی زبان شناسی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |
||