| تعداد نشریات | 22 |
| تعداد شمارهها | 507 |
| تعداد مقالات | 5,330 |
| تعداد مشاهده مقاله | 10,109,299 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,739,833 |
مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر شفقت به خود، عواطف مثبت و منفی و بهزیستی روانشناختی نوجوانان تکوالد | ||
| راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2025.30254.2755 | ||
| نویسندگان | ||
| علیرضا حجتی1؛ نفیسه یاری مقدم* 2 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی/ دانشگاه آزاد اسلامی/ واحدهمدان/ همدان/ ایران | ||
| 2دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر شفقت به خود، عواطف مثبت و منفی و بهزیستی روانشناختی نوجوانان تکوالد بود. پژوهش به شیوه نیمهآزمایشی با طرح گروه کنترل نابرابر و دوره پیگیری انجام شد. جامعه آماری شامل همه نوجوانان تکوالد مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه اول و دوم شهر همدان در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۳–۱۴۰۲ بود که از میان آنها ۴۵ نفر بهصورت در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای شفقت به خود نف (2003)، عواطف مثبت و منفی واتسون و همکاران (1988) و بهزیستی روانشناختی ریف (2002) بود. آموزشها بر اساس پروتکل تنظیم هیجان گراس (2002) و شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بوئن و همکاران (2011) اجرا شد. دادهها با روش تحلیل واریانس مختلط تحلیل گردید. نتایج نشان داد هر دو روش آموزشی بر افزایش شفقت به خود، عاطفه مثبت و بهزیستی روانشناختی و کاهش عاطفه منفی تأثیر معناداری داشتند ( 05/0p<)، اما تفاوت معناداری بین اثربخشی دو روش مشاهده نشد (05/0p> ). همچنین، پایداری نتایج در دوره پیگیری، نشاندهنده تداوم اثر مداخلات، بهویژه در شفقت به خود و عواطف مثبت و منفی بود. بر این اساس، میتوان نتیجه گرفت که هر دو روش میتوانند بهعنوان مداخلات کارآمد برای ارتقای سلامت روانی و هیجانی نوجوانان تکوالد مورد استفاده قرار گیرند و پیشنهاد میشود متخصصان، بهرهگیری از این روشها را در حمایتهای روانی و آموزشی این گروه از نوجوانان مدنظر قرار دهند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش تنظیم هیجان؛ شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی؛ شفقت به خود؛ عواطف مثبت و منفی؛ بهزیستی روانشناختی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |
||