| تعداد نشریات | 22 |
| تعداد شمارهها | 506 |
| تعداد مقالات | 5,311 |
| تعداد مشاهده مقاله | 10,076,665 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,722,349 |
ساختارشناسی تکرار در قرآن کریم جهت ارائه بایستههای تربیتی در حرفه معلمی | ||
| مطالعات اجتماعی قرآن | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 شهریور 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/qss.2025.30710.1115 | ||
| نویسندگان | ||
| مهدیه کشانی* ؛ اباذر کافی موسوی | ||
| گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. m.keshani@cfu.ac.ir. | ||
| چکیده | ||
| تکرار، بهعنوان یک رویکرد بلاغی و محتوایی برجسته، نقش مهمی در انتقال مفاهیم، تأکید بر مضامین کلیدی و ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطب ایفا میکند. تکرار در قرآن کریم نهتنها بهمنظور تأکید بر اهمیت مفاهیم اساسی دین اسلام به کار رفته است، بلکه به ایجاد هماهنگی و ریتم در متن، تسهیل حفظ و تلاوت، و انتقال پیامهای تربیتی و عبرتآموز نیز کمک میکند. این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل الگوهای مختلف تکرار در سطوح واژگانی، عبارتی، آیهای و داستانی انجام شده است. برای دستیابی به این منظور و به دلیل چندوجهی بودن مقاله حاضر، روش پژوهش، ترکیبی از کدگذاری دادهها به شیوه استراتژی داده بنیاد با نرمافزار MAXQDA به منظور ساختارشناسی تکرار در قرآن کریم و روش تحلیل محتوای کیفی به شیوه استقرایی در بخش بایستههای تربیتی برای معلمان است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که سه دسته تکرار لفظ و معنا و الگو در قرآن وجود دارد که هرکدام به سه دسته جزئیتر تقسیم میشود. تکرار حروف، کلمات و آیات در بخش لفظ، تکرار مضمون، عبارت، داستان در بخش معنا و تکرار در تک یا چند سوره، عدد و قالب در بخش الگو، دستهبندی میشوند. در بخش بایستههای تربیتی پنج نکته برای معلمان قابل تبیین میباشد که شامل: توجه بهضرورت تکرار، ایجاد ارتباط بین هدف و روش تکرار، تنوع در قالبهای تکرار، توجه به فواصل تکرار و توجه به عناصر زیباییشناسی در تکرار میباشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ساختارشناسی؛ تکرار؛ قرآن کریم؛ بایستههای تربیتی؛ حرفه معلمی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 31 |
||