| تعداد نشریات | 22 |
| تعداد شمارهها | 512 |
| تعداد مقالات | 5,389 |
| تعداد مشاهده مقاله | 10,382,821 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,903,030 |
ساختارشناسی تکرار در قرآن کریم جهت ارائه بایستههای تربیتی در حرفه معلمی | ||
| مطالعات اجتماعی قرآن | ||
| دوره 4، شماره 1، شهریور 1404، صفحه 50-67 اصل مقاله (423.03 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/qss.2025.30710.1115 | ||
| نویسندگان | ||
| مهدیه کشانی* ؛ اباذر کافی موسوی | ||
| استادیار گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| تکــرار، بهعنــوان یــک رویکرد بلاغی و محتوایی برجســته، نقــش مهمی در انتقال مفاهیم، تأکید بر مضامین کلیدی و ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطب ایفــا میکنــد. تکرار در قرآن کریم نهتنها بهمنظــور تأ کید بر اهمیت مفاهیم اساســی دین اســلام به کار رفته اســت، بلکــه به ایجاد هماهنگــی و ریتم در متــن، تســهیل حفــظ و تلاوت، و انتقــال پیامهــای تربیتــی و عبرتآموز نیز کمــک میکند. این پژوهش با هدف شناســایی و تحلیل الگوهای مختلف تکــرار در ســطوح واژگانــی، عبارتــی، آیــهای و داســتانی انجــام شــده اســت. بــرای دســتیابی به این منظــور و به دلیل چندوجهی بــودن مقاله حاضر، روش پژوهش، ترکیبی از کدگذاری دادهها به شــیوه اســتراتژی داده بنیاد با نرمافــزار MAXQDA بهمنظور ساختارشناســی تکــرار در قرآن کریم و روش تحلیــل محتــوای کیفی به شــیوه اســتقرایی در بخش بایســتههای تربیتی بــرای معلمان اســت. نتایج پژوهش حا کی از آن اســت که ســه دســته تکرار لفــظ و معنــا و الگــو در قــرآن وجــود دارد کــه هرکــدام به ســه دســته جزئیتر تقسیم میشود. تکرار حروف، کلمات و آیات در بخش لفظ، تکرار مضمون، عبارت، داستان در بخش معنا و تکرار در تک یا چند سوره، عدد و قالب در بخش الگو، دستهبندی میشوند. در بخش بایستههای تربیتی پنج نکته برای معلمان قابل تبیین میباشد که شامل: توجه بهضرورت تکرار، ایجاد ارتبــاط بین هــدف و روش تکرار، تنوع در قالبهای تکرار، توجه به فواصل تکرار و توجه به عناصر زیباییشناسی در تکرار میباشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ساختارشناســی؛ تکرار؛ قــرآن کریم؛ بایســتههای تربیتی؛ حرفه معلمی | ||
| مراجع | ||
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 75 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 40 |
||