| تعداد نشریات | 22 |
| تعداد شمارهها | 506 |
| تعداد مقالات | 5,311 |
| تعداد مشاهده مقاله | 10,076,665 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,722,349 |
نقش محیط اجتماعی در مهارتآموزی شغلی نوجوانان دختر شهر یزد: مطالعهای کیفی | ||
| پژوهش های جامعه شناسی معاصر | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/csr.2025.30998.2370 | ||
| نویسندگان | ||
| اکبر زارع شاه آبادی* 1؛ هانیه منصوری خسروی2 | ||
| 1استاد گروه جامعهشناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
| 2کارشناسی ارشد جامعهشناسی، گروه جامعهشناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
| چکیده | ||
| محیط اجتماعی معمولا در تصمیمگیریهای افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. پژوهش حاضر در شهر یزد دربارۀ بررسی درک و تفسیر دختران از نقش محیط اجتماعی و اهمیت آن در مهارتآموزی شغلی آنها انجام شده است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع تحلیل مضمون است. نمونهگیری بهصورت هدفمند و حجم نمونه شامل 20 نوجوان دختر (18-13ساله) شهر یزد است که مهارت شغلی مورد نظر را دنبال میکنند. ابزار گرداوری داده مصاحبه نیمهساختاریافته است. تحلیل دادهها با استفاده از کدگذاری و تحلیل مضمون براون و کلارک انجام شده است. مضامین اصلی این پژوهش شامل تجربه زیسته کودکی، حمایت اجتماعی، الگوهای اجتماعی و تلنگر مجازی است. پژوهش حاضر با تکیه بر تجارب زیسته و تعاملات خرد-اجتماعی (شامل خانواده، رسانه، همسالان و فضای مجازی)، لایههای پنهانِ چگونگیِ تأثیرگذاریِ همافزای این عوامل بر مهارتآموزی شغلی دختران نوجوان یزدی را آشکار میسازد؛ بنابراین، درک عمیقتری از سازوکارهای اجتماعیِ شکلدهنده به “سرمایه انسانی” و “پیشگامی شغلی” در این گروه سنی و بستر فرهنگی یزد ارائه میدهد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مهارتآموزی شغلی؛ نوجوانان دختر؛ الگوهای اجتماعی؛ حمایت اجتماعی؛ شهر یزد | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 29 |
||