
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 501 |
تعداد مقالات | 5,252 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,905,935 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,602,030 |
اختلال یادگیری ریاضی و آموزش طرحوارهمحور گسترش یافته: مطالعه توجه شناختی و توجه رفتاری در حل مسائل داستانی ریاضی | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2025.30675.2775 | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا حسن آبادی* 1؛ سمیه قربانیان2؛ پروین کدیور3؛ مصطفی زارعان4 | ||
1گروه آموزشی روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2دانشگاه خوارزمی | ||
3گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی | ||
4گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف: مشکلات حل مسائل داستانی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی با نقص در توجه، ارتباط بیشتری دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تغییر توجه شناختی و توجه رفتاری، در روش آموزش طرحوارهمحور گسترشیافته، در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ریاضی است. روش: پژوهش حاضر در قالب طرح تکآزمودنی با چند خط پایة همزمان انجام شد. شرکتکنندگان این مطالعه، دانشآموزان دارای مشکلات ریاضی در پایة دوم ابتدایی سال تحصیلی 1402-1401 مدارس شهر تبریز بودند. تعداد چهار دانشآموز با استفاده از پرسشنامة اختلالات یادگیری و بر اساس ملاکهای ورود و خروج انتخاب شدند. از پروتکل ریاضی دزدان دریایی برای آموزش مسائل داستانی کل و اختلاف (28 جلسة 30 دقیقهای) استفاده شد. دادههای توجه شناختی با استفاده از نرمافزار IVA و دادههای توجه رفتاری با استفاده از پرسشنامة سوان جمعآوری و با کمک نرمافزار R به صورت دیداری و کمی تحلیل شدند. یافتهها: تحلیلهای دیداری و شاخصهای ناهمپوشانی و نیز اندازههای اثر بدست آمده افزایش معنادار در میزان توجه شناختی و توجه رفتاری را نشان دادند. نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه میتواند در تنظیم پروتکل آموزشی دقیقتر و متناسب با نقصهای شناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری در ریاضی کمککننده باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش طرحوارهمحور گسترشیافته؛ حل مسائل داستانی ریاضی؛ اختلال یادگیری ریاضی؛ توجه شناختی؛ توجه رفتاری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |