
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 499 |
تعداد مقالات | 5,233 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,865,825 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,553,163 |
بررسی تاثیر راهبرد یادگیری مبتنی بر پروژهی الکترونیکی بر مولفهی برنامهریزی کارکردهای اجرایی دانش-آموزان ابتدایی در درس علوم | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2025.30162.2750 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه همتی1؛ حمیدرضا مقامی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی - دانشگاه علامه طباطبایی - تهران- ایران | ||
2دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر راهبرد یادگیری مبتنی بر پروژهی الکترونیکی بر کارکردهای اجرایی (انعطافپذیری شناختی و برنامهریزی) دانشآموزان ابتدایی در درس علوم است. جامعه آماری این پژوهش را دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 03-1402 تشکیل دادهاست. روش مورد استفاده نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 36 دانشآموز انتخاب شدند که به صورت غیرتصادفی 18 دانشآموز در گروه آزمایش و 18 دانشآموز در گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها برای سنجش دو مولفه انعطافپذیری شناختی و برنامهریزی برای کارکردهای اجرایی، نسخهی نرمافزاری برج هانوی بودهاست. گروه آزمایش 9 جلسهی آموزشی را به صورت پروژهمحور در بستر الکترونیکی گذراندهاند که یکی از جلسات، جهت آموزش نحوهی کار با فضای آموزشی و چگونگی ارسال فعالیتها در بستر الکترونیکی اختصاص دادهشد. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس نشاندهنده تاثیر مثبت انجام پروژه درس علوم در بستر الکترونیکی بر بهبود انعطافپذیری شناختی (05/0P< و16/9 F=) و برنامه ریزی (05/0P< و18F=) دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی در درس علوم بوده است. در کل میتوان گفت که استفاده صحیح از فناوریهای جدید میتواند به طور چشمگیری بر موفقیت دانشآموزان تاثیر بگذارد؛ در این راستا نیز، بهرهگیری از راهبرد یادگیری مبتنی بر پروژه الکترونیکی منجر به بهبود انعطافپذیری شناختی و برنامهریزی و در دانشآموزان دوره ابتدایی می شود. در نهایت، پیشنهاد می شود که جهت بهبود کارکردهای اجرایی در مؤلفههای انعطافپذیری شناختی و برنامهریزی در درس علوم دوره ابتدایی، از راهبرد یادگیری مبتنی بر پروژه الکترونیکی بهره گرفته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
مبتی بر پروژهی الکترونیکی (E-PjBL)؛ کارکردهای اجرایی؛ برنامهریزی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |