
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 499 |
تعداد مقالات | 5,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,858,153 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,536,631 |
تاثیر ارزشیابی مبتنی بر بازی وارسازی بر سواد هوش مصنوعی و تفکر سطح بالا در دانشجویان | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2025.30806.2778 | ||
نویسنده | ||
مریم رجبیان ده زیره* | ||
دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: در عصر حاضر، هوش مصنوعی به طور فزایندهای در جنبههای مختلف زندگی بشر نفوذ کرده و در محیطهای آموزشی نیز به عنوان یک ابزار قدرتمند مطرح شده است. همزمان، اهمیت توسعه سواد هوش مصنوعی و تقویت مهارتهای تفکر سطح بالا در دانشجویان برای مواجهه با چالشهای دنیای پیچیده کنونی بیش از پیش احساس میشود. هدف پژوهش حاضر تاثیر ارزشیابی مبتنی بر بازی وار سازی بر سواد هوش مصنوعی و تفکر سطح بالا در دانشجویان است. روش: روش تحقیق نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه بین المللی چابهار بود که با روش نمونه گیری در دسترس 50 نفر (25 نفر گروه آزمایش و 25 نفر گروه کنترل) به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه 32 سوالی سواد هوش مصنوعی نگ و همکاران (2023) و 7 سوالی تفکر سطح بالا سرمد و همکاران (1390) بود. یافتهها: داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد ارزشیابی بازی وارسازی شده مبتنی بر هوش مصنوعی بر سواد هوش مصنوعی و تفکر سطح بالا در دانشجویان تاثیر دارد. ارزشیابی بازی وارسازی شده مبتنی بر هوش مصنوعی بر بعد عاطفی، رفتاری، شناختی و اخلاقی دانشجویان تاثیر دارد. نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش به وضوح نشان میدهد که استفاده از ارزشیابی بازی وارسازی شده مبتنی بر هوش مصنوعی، ابزاری موثر در ارتقای سواد هوش مصنوعی و توسعه تفکر سطح بالای دانشجویان است. این تاثیر مثبت میتواند ناشی از جذابیت و تعاملی بودن عناصر بازیوارسازی در کنار قابلیتهای هوشمندانه هوش مصنوعی در ارائه بازخورد شخصیسازی شده و چالشهای متناسب با سطح یادگیری دانشجویان باشد. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که ادغام این نوع ارزشیابی در فرآیندهای آموزشی میتواند به تربیت نسلی از دانشجویان با درک عمیقتر از هوش مصنوعی و تواناییهای شناختی پیشرفتهتر کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی بازی وارسازی شده؛ سواد هوش مصنوعی؛ تفکر سطح بالا؛ دانشجویان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9 |