
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 499 |
تعداد مقالات | 5,229 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,858,153 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,536,631 |
بررسی تاثیر کاربرد هوش مصنوعی بر تدریس بر اشتیاق تحصیلی و یادگیری گروهی دانش آموزان | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 19 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2025.30808.2779 | ||
نویسنده | ||
فریبا درتاج* | ||
استادیار، گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: با پیشرفت فناوریهای دیجیتال، هوش مصنوعی (AI) به عنوان یکی از ابزارهای نوین در حوزه آموزش و پرورش مطرح شده است. این فناوری با ارائه راهحلهای شخصیسازیشده، تعاملی و مشارکتی، نقش مهمی در افزایش اشتیاق تحصیلی دانشآموزان و بهبود فرآیند یادگیری گروهی ایفا میکند. هوش مصنوعی با ایجاد محیطهای یادگیری جذاب و سازگار با نیازهای فردی هر دانشآموز، انگیزه آنها را برای مشارکت فعال در کلاس افزایش میدهد. همچنین، ابزارهای هوش مصنوعی مانند پلتفرمهای یادگیری مجازی، شبیهسازها و سیستمهای پیشنهاددهنده محتوا، به دانشآموزان امکان میدهند در فعالیتهای گروهی به صورت هماهنگ و مؤثرتری کار کنند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر کاربرد هوش مصنوعی بر تدریس بر اشتیاق تحصیلی و یادگیری گروهی دانش آموزان بود. روش تحقیق نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. روش: جامعه آماری شامل 30 نفر از دانش آموزان منطقه پنج تهران بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه (15 نفر) کنترل و آزمایش قرار گرفتند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز، بلومنفیلد، پاریس (2004) و یادگیری گروهی لمث لورن (1998) بود. یافتهها: داده ها با روش کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد کاربرد هوش مصنوعی بر تدریس بر اشتیاق تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد. کاربرد هوش مصنوعی بر تدریس بر یادگیری گروهی دانش آموزان تاثیر دارد. نتیجهگیری: بر اساس یافته های پژوهش، می توان گفت هوش مصنوعی، ابزاری قدرتمند برای افزایش اشتیاق تحصیلی و یادگیری گروهی است. استفاده از این فناوری در تدریس، میتواند به بهبود کیفیت آموزش و یادگیری کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش مصنوعی؛ اشتیاق تحصیلی؛ یادگیری گروهی؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10 |