
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 499 |
تعداد مقالات | 5,226 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,813,890 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,495,500 |
تأثیر لگوتراپی بر کارکردهای شناختی دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2025.31271.2815 | ||
نویسندگان | ||
علی شیخ الاسلامی* 1؛ فاطمه ظریفی2؛ نسترن سیداسماعیلی قمی3 | ||
1استاد، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
2کارشناسیارشد روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
3استادیار روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر لگوتراپی بر کارکردهای شناختی دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری انجام گرفت. روش: روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری پژوهش را دانشآموزان پسر دچار ناتوانی یادگیری ناحیه 5 شهر مشهد در سالتحصیلی 1403-1402 تشکیل دادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس30 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جاگذاری شدند. شرکتکنندگان گروه آزمایش، 10 جلسه لگوتراپی را دریافت نمودند. برای جمعآوری دادهها از آزمون شناختی مونترال (نصرالدین و همکاران، 2005) استفاده شد و تجزیه و تحلیل دادهها به کمک آزمون تحلیل کوواریانس از طریق نرمافزار SPSS-26 انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که دانشآموزان گروه آزمایش در مقایسه با دانشآموزان گروه کنترل در پسآزمون، به طور معناداری کارکردهای شناختی بهتری داشتند. لذا، نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که لگوتراپی بر کارکردهای شناختی دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری تأثیرگذار بوده است (p<0.01). نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان داد که استفاده از روشهای خلاقانه مانند لگوتراپی میتواند به عنوان رویکردی مؤثر در تقویت کارکردهای شناختی مورد توجه قرار گیرد و موجب بهبود عملکرد در حوزههای مختلف کارکردهای شناختی در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری شود. بنابراین، لگوتراپی میتواند به عنوان یک مداخلهی مؤثر و نوآورانه در بهبود کارکردهای شناختی این گروه از دانشآموزان مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازیدرمانی؛ لگوتراپی؛ کارکردهای شناختی؛ ناتوانی یادگیری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |