
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 499 |
تعداد مقالات | 5,225 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,807,633 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,488,885 |
آموزه های نهج البلاغه و نقش آن درمهار پرخاشگری و آشوبگری اجتماعی | ||
فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/nahj.2025.29885.3108 | ||
نویسندگان | ||
ویدا اندیشمند* 1؛ نفیسه شیبانی2 | ||
1استادیار، گروه روانشناسی وعلوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمان،ایران. | ||
2گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی،کرمان، ایران. | ||
چکیده | ||
پرخاشگری و آشوبگری اجتماعی به عنوان دو رفتار نابهنجار، معضلاتی هستند که به صورت گستردهای جوامع مختلف را تحت تأثیر قرار داده و چالشهای جدی برای امنیت اجتماعی و سلامت روانی افراد ایجاد میکنند. در این میان، آموزه های نهج البلاغه می توانند به عنوان یک منبع ارزشمند برای کاهش این مشکلات اجتماعی مورد توجه قرار گیرد. وراهکارهای مؤثری برای پیشگیری از رفتارهای پرخاشگرانه و آشوبگری اجتماعی ارائه دهد. این مقاله با هدف بررسی و تحلیل آموزههای نهج البلاغه در مهار پرخاشگری و آشوبگری اجتماعی نگاشته شده و تلاش کرده است تا ابعاد اجتماعی و روانشناختی این پدیدهها را تحلیل کند. مطالعه به روش توصیفی-تحلیلی، با تمرکز بر گزیدههایی از نهج البلاغه و تطبیق آنها با مفاهیم روانشناختی و اجتماعی معاصر انجام شده است. بر اساس یافته های پژوهش ، ابزارپیشگیری ازرفتارهای پرخاشگرانه و آشوبگری اجتماعی که می تواند به بهبود وضعیت اجتماعی و کاهش رفتارهای نابهنجار کمک کند،عبارتند از: الف)بازداری از طریق تهدید، ب) بازداری ازطریق تاخیر، ج) مهارخود شیفتگی، د) پیشگیری از تحریک مستقیم ، ه) مهار آشوبگری اجتماعی .امام علی (ع) با تبیین مفهوم «غوغا» و ضرورت جلوگیری از تجمعات پرخاشگرانه، بر لزوم ایجاد فضایی آرام و متعادل در جامعه تأکید میکنند. ایشان با درک عمیق از خشم به عنوان یکی از لشکرهای شیطان، پیامدهای خطرناک آن را نظیر کیفر زودرس و زوال نعمت، را هشدار میدهند. این بازدارندهها، با ارائه رویکردهای مختلف، زمینهساز کاهش تنشها و بهبود روابط اجتماعی میشوند. | ||
کلیدواژهها | ||
نهج البلاغه؛ مهار پرخاشگری؛ آشوبگری اجتماعی؛ پیشگیری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |