| تعداد نشریات | 22 |
| تعداد شمارهها | 512 |
| تعداد مقالات | 5,389 |
| تعداد مشاهده مقاله | 10,382,818 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,903,025 |
احصاء مؤلفههای تفکر مراقبتی بر بنیاد شناسایی ابعاد تفکر مبتنی بر سخنان امام علی (ع) در نهجالبلاغه | ||
| فصلنامه پژوهشنامه نهجالبلاغه | ||
| مقاله 2، دوره 12، شماره 47، آذر 1403، صفحه 27-49 اصل مقاله (753.9 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/nahj.2025.29528.3071 | ||
| نویسندگان | ||
| اکبر صالحی* 1؛ سینا ترکاشوند2 | ||
| 1دانشیار گروه فلسفه تعلیم وتربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
| 2دانش آموخته دکتری، تاریخ وفلسفه تعلیم وتربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| تفکر مراقبتی به عنوان یک عامل بازدارنده درونی، انسانها را آگاه میکند تا متوجه باشد که در تعاملات یا اعمال ارادی نمیتواند به خود اجازه و حق کامل بدهد تا خواستههای بالقوهاش را به فعلیت برساند. یکی از راههای رسیدن بشر به سلامت روانی و معنویی مراقبت و محافظت از فکر(تفکر مراقبتی) میباشد تا با کمک آن بتواند از تفکر خود در مسیر درست استفاده کند. هدف پژوهش حاضر احصاء مؤلفههای تفکر مراقبتی بر بنیاد شناسایی ابعاد تفکر مبتنی بر سخنان امام علی(ع) در نهجالبلاغه است .روش پژوهش تحلیل مفهوم است. تحلیل مفهومی، تحلیلی است که ما به واسطه آن به فهم معتبری از معنای عادی یک مفهوم یا مجموعهای از مفاهیم مرتبط دست مییابیم. مراحل تحلیل مفهومی ناظر بر تصمیم گیری درباره سطح تحلیل، بررسی حدود معنایی مفهوم و تحلیل مولفههای تفکر مراقبتی در نهجالبلاغه به دست آمده است. ابزار پژوهش فیشبرداری بوده و پس از جمع آوری دادهها نتایج به شیوه کیفی تحلیل گردید. یافتهها نشان میدهد که سخنان امام علی(ع) در نهجالبلاغه دارای ظرفیتهایی برای استخراج ابعاد مختلف تفکر مراقبتی از نگاه امام علی(ع) میباشد. همچنین نتایج نشان داد، با توجه به ابعاد تفکر در نهجالبلاغه، در سخنان امام علی (ع) ظرفیتهایی وجود دارد که که امکان استخراج و احصاء مؤلفههایی برای تفکر مراقبتی وجود دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| نهجالبلاغه؛ تفکر مراقبتی؛ مؤلفههای تفکر مراقبتی اسلامی؛ امام علی (ع) | ||
| مراجع | ||
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 183 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 94 |
||