| تعداد نشریات | 22 |
| تعداد شمارهها | 501 |
| تعداد مقالات | 5,262 |
| تعداد مشاهده مقاله | 9,923,197 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,612,596 |
تدوین بسته آموزشی ارزشیابی تحصیلی سازگار با مغز و تأثیر آن بر میزان اهمالکاری تحصیلی و هیجانات آموزشی درس ریاضی دانشآموزان پایه اول دورهی اول متوسطه عشایری لرستان | ||
| راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 شهریور 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2025.30199.2749 | ||
| نویسندگان | ||
| مصطفی عبدلی1؛ یاسمین عابدینی* 2؛ لیلا مقتدایی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری رشته برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان | ||
| 2دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| 3استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| چکیده | ||
| با وجود تغییرات بسیار مثبتی که در شیوهها و ابزارهای ارزشیابی تحصیلی ایجاد شده است. مرور پیشینه پژوهشی ارزشیابی تحصیلی بیانگر آن است که شیوه های موجود ارزشیابی همواره به دلیل مسائل مرتبط با اهمالکاری تحصیلی و هیجانات آموزشی دانشآموزان با انتقاداتی مواجه است. لذا پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی ارزشیابی تحصیلی سازگار با مغز و تأثیر آن بر میزان اهمالکاری تحصیلی و هیجانات آموزشی دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش نیمه تجربی، پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، با گروه کنترل است. جامعه تحقیق شامل کلیه دانشآموزان پایه اول دورة اول متوسطه (۱۹ مدرسه) عشایری لرستان است که با روش نمونهگیری تصادفی دانشآموزان ۴ مدرسه جهت قرار گرفتن در گروههای آزمایش و کنترل انتخاب شدند. بعد از آماده سازی بسته آموزشی و آموزش معلمان، به مدت دو ماه ارزشیابی دانشآموزان گروه آزمایش بر اساس دستورالعملهای بسته آموزشی و ارزشیابی دانشآموزان گروه کنترل به شیوه مرسوم انجام شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (۱۹۸۴)، هیجانات آموزشی پکران (۲۰۰۵) و فرم کوتاه پرسشنامه شخصیت پنج عاملی نئو مک کری و کاستا (۱۹۹۲) است. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بسته آموزشی ارزشیابی تحصیلی سازگار با مغز در کاهش اهمالکاری تحصیلی(01/۰p< ، ۶۸۹/۲۹F=) و هیجانات منفی دانشآموزان (01/۰p< ، ۷۶/۵F=) و افزایش هیجانات مثبت آنان(01/۰p< ، ۱۸/۸F=) در پسآزمون تأثیر معنادار داشته است. یافتههای پژوهش نشان داد بسته آموزشی در کاهش اهمالکاری تحصیلی و هیجانات منفی دانشآموزان و افزایش هیجانات مثبت آنان (در پسآزمون) تاثیرگذار است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ارزشیابی تحصیلی سازگار بامغز؛ اهمالکاری تحصیلی؛ هیجانات آموزشی؛ ریاضی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 103 |
||