
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 497 |
تعداد مقالات | 5,179 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,625,167 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,329,476 |
تدوین بسته آموزشی ارزشیابی تحصیلی سازگار با مغز و تأثیر آن بر میزان اهمالکاری تحصیلی و هیجانات آموزشی درس ریاضی دانشآموزان پایه اول دورهی اول متوسطه عشایری لرستان | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2025.30199.2749 | ||
نویسندگان | ||
مصطفی عبدلی1؛ یاسمین عابدینی* 2؛ لیلا مقتدایی3 | ||
1دانشجوی دکتری رشته برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشگده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
با وجود تغییرات بسیار مثبتی که در شیوهها و ابزارهای ارزشیابی تحصیلی ایجاد شده است. مرور پیشینه پژوهشی ارزشیابی تحصیلی بیانگر آن است که شیوه های موجود ارزشیابی همواره به دلیل مسائل مرتبط با اهمالکاری تحصیلی و هیجانات آموزشی دانشآموزان با انتقاداتی مواجه است. لذا پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی ارزشیابی تحصیلی سازگار با مغز و تأثیر آن بر میزان اهمالکاری تحصیلی و هیجانات آموزشی دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش نیمه تجربی، پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری، با گروه کنترل است. جامعه تحقیق شامل کلیه دانشآموزان پایه اول دورة اول متوسطه (۱۹ مدرسه) عشایری لرستان است که با روش نمونهگیری تصادفی دانشآموزان ۴ مدرسه جهت قرار گرفتن در گروههای آزمایش و کنترل انتخاب شدند. بعد از آماده سازی بسته آموزشی و آموزش معلمان، به مدت دو ماه ارزشیابی دانشآموزان گروه آزمایش بر اساس دستورالعملهای بسته آموزشی و ارزشیابی دانشآموزان گروه کنترل به شیوه مرسوم انجام شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (۱۹۸۴)، هیجانات آموزشی پکران (۲۰۰۵) و فرم کوتاه پرسشنامه شخصیت پنج عاملی نئو مک کری و کاستا (۱۹۹۲) است. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بسته آموزشی ارزشیابی تحصیلی سازگار با مغز در کاهش اهمالکاری تحصیلی(01/۰p< ، ۶۸۹/۲۹F=) و هیجانات منفی دانشآموزان (01/۰p< ، ۷۶/۵F=) و افزایش هیجانات مثبت آنان(01/۰p< ، ۱۸/۸F=) در پسآزمون تأثیر معنادار داشته است. یافتههای پژوهش نشان داد بسته آموزشی در کاهش اهمالکاری تحصیلی و هیجانات منفی دانشآموزان و افزایش هیجانات مثبت آنان (در پسآزمون) تاثیرگذار است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشیابی تحصیلی سازگار بامغز؛ اهمالکاری تحصیلی؛ هیجانات آموزشی؛ ریاضی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |