
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 497 |
تعداد مقالات | 5,178 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,624,522 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,329,244 |
تأثیر هوش مصنوعی بر مهارتهای توسعه فردی دانشجویان در برنامهریزی آموزشی | ||
مدیریت محیط های یاددهی-یادگیری در آموزش عالی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/jmtlehe.2025.30913.1006 | ||
نویسندگان | ||
مریم اصفهانی* 1؛ وجیهه پورضیائی2 | ||
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران. | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: هوش مصنوعی (AI)به عنوان یکی از پیشرفتهترین فناوریهای عصر حاضر، نقش مهمی در تحولات علمی و آموزشی ایفا میکند.این فناوری مدرن با قابلیت تحلیل دادههای کلان و پیشبینیهای دقیق، برای ارائه راهکارهای بهبود مهارتهای فردی بهکار میرود. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر استفاده از هوش مصنوعی بر مهارتهای توسعه فردی دانشجویان برنامهریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی در چهار زیرمهارت (تحلیل نیازهای آموزشی، روشهای ارزشیابی آموزشی، طراحی برنامههای آموزشی، و مهارتهای رهبری و کار گروهی) انجام شد. روشها: این پژوهش به روش توصیفی-همبستگی و با استفاده از پرسشنامه محققساخته (شامل 24 گویه هوش مصنوعی و 45 گویه مهارتهای توسعه فردی) بر روی 30 دانشجوی برنامهریزی آموزشی به روش سرشماری انجام شد. روایی ابزار توسط 6 متخصص تأیید شد(CVI=0.89) و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 0.87 برای کل پرسشنامه محاسبه گردید. تحلیل دادهها با نرمافزار SPSS و آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون انجام شد. یافتها: یافتهها نشان داد هوش مصنوعی تأثیر مثبت و معناداری بر تمام ابعاد مهارتهای توسعه فردی دارد (P<0.01). بیشترین ضریب همبستگی در ابعاد تحلیل نیازهای آموزشی (r=0.49, R²=0.31) و رهبری گروهی (r=0.48, R²=0.29) مشاهده شد همچنین، سیستمهای هوش مصنوعی با ارائه بازخورد شخصیسازیشده، 36.8% از واریانس مهارتهای توسعه فردی را تبیین کردند (F=49.7). نتیجهگیری: هوش مصنوعی به عنوان ابزاری آموزشی، پتانسیل بالایی در بهبود مهارتهای توسعه فردی دانشجویان دارد و نقش تقویتی در کسب مهارتهای ضروری برای موفقیت در محیطهای کاری آینده ایفا میکند. پیشنهاد میشود مسئولان آموزش عالی با برگزاری کارگاههای آموزشی هوش مصنوعی، بستر مناسبی برای ارتقای این مهارتها فراهم کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش مصنوعی؛ مهارتهای توسعه فردی؛ دانشجویان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |