
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 497 |
تعداد مقالات | 5,178 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,624,523 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,329,246 |
مطالعه پدیده «نظارت پژوهشی مجازی» در آموزش عالی | ||
مدیریت محیط های یاددهی-یادگیری در آموزش عالی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/jmtlehe.2025.30681.1005 | ||
نویسندگان | ||
لیلا قاسمی1؛ عظیمه سادات خاکباز* 2 | ||
1دانشگاه بوعلی سینا | ||
2همدان | ||
چکیده | ||
این پژوهش باهدف مطالعه پدیده نظارت پژوهشی مجازی در آموزش عالی به روش پدیدارشناسی انجام شده است. شرکت کنندگان پژوهش شامل دانشجویان کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی در دانشگاه بوعلی سینا و اساتید راهنمای آنان که تجربه نظارت پژوهشی مجازی داشتند، بود. برای انتخاب نمونهها از نمونهگیری ملاک محور استفاده شد، که درنهایت 11 دانشجو و 7 استاد راهنما در پژوهش شرکت داشتند. جهت گردآوری دادههای پژوهش از مصاحبههای نیمهساختاریافته استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها، از کدگذاری و استخراج مضامین استفاده شد. برای اعتباربخشی یافتهها از سه راهبرد بازبینی دوبارهی فرایند کدگذاری ، بررسی دادههای حاصل از تحلیل با افراد موردمطالعه و بازبینی توسط یک کدگذار کیفی خارج از اعضای پژوهش استفاده شد. نتایج نشان داد در مرحله انتخاب استاد راهنما، روشهای به کار گرفته شده، شناخت مناسبی برای استاد و دانشجو ایجاد نمیکند. در مرحله تدوین پایان نامه، مدت زمان در نظارت پژوهشی افزایش مییابد و به دلیل عدم خودتنظیمی دانشجویان، قوت نظارت برنامه استاد راهنما بسیار اهمیت دارد. همچنین تعاملات در نشارت پژوهشی مجازی بیشتر اما با کیفیت کمتری شده است و نظارت پژووهشی مجازی، قادر به ایجاد ذهنیت پژوهشگری نیست. در مرحله دفاع نیز اضطرابهای دانشجویان از طرفی کاهش و به دلیل مشکلات زیرساختها افزایش مییابد. با آنکه هزینه مادی کمتری در دفاع مجازی انجام میشود اما جدیت آن نیز کاهش مییابد. در مجموع میتوان گفت، نظارت پژوهشی مجازی در دو مرحله انتخاب استاد راهنما و جلسه دفاع چالشهای بسیاری ایجاد میکند ولی در خصوص تدوین پروپوزال و پایاننامه بهتر میتوان از قابلیتهای فضای مجازی استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
نظارت پژوهشی؛ آموزش مجازی؛ نظارت پژوهشی مجازی؛ پایان نامه کارشناسی ارشد | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |