
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 497 |
تعداد مقالات | 5,178 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,624,523 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,329,246 |
برررسی ترجیحات تدریس اساتید در آموزش الکترونیکی کشورهای ایران و عمان | ||
مدیریت محیط های یاددهی-یادگیری در آموزش عالی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 شهریور 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/jmtlehe.2025.30145.1000 | ||
نویسندگان | ||
اکبر مومنی راد* 1؛ زهرا رستمی2؛ روح اله خدا بنده لو3 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
2معلم رسمی آموزش و پرورش | ||
3استاد دانشگاه سلطان قابوس عمان | ||
چکیده | ||
شناخت ترجیحات تدریس اساتید در آموزش الکترونیکی و نزدیککردن آموزش به این ترجیحات، میتواند به بازدهی بیشتر یادگیری کمک کند. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف بررسی ترجیحات تدریس اساتید ایران و عمان در حوزه آموزش الکترونیکی انجام گرفت. پژوهش حاضر با اتخاذ رویکرد کمی از روش توصیفی- پیمایشی از نوع شاخه میدانی برای رسیدن به هدف پژوهش انجام شده است. جامعه آماری شامل تمامی اساتید دو دانشگاه بوعلی سینا همدان و دانشگاه سلطان قابوس عمان در سال تحصیلی 2022-2021 بود. حجم نمونه شامل 190 نفر از اساتید (95 نفر اساتید ایرانی و 95 نفر اساتید عمان) بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته ترجیحات تدریس الکترونیکی و پرسشنامه ابعاد فرهنگی هافستد (2010) استفاده شد. جهت سنجش پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار این ضریب برای پرسشنامه ترجیحات تدریس الکترونیکی 91/0 و برای پرسشنامه ابعاد فرهنگی هافستد (2010) 82/0 بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (کای اسکوئر، t مستقل و تحلیل واریانس چند متغیری یک راهه) استفاده شد. یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش نشان دادند به طور کلی ابعاد فرهنگی و ترجیحات تدریس الکترونیکی اساتید عمان با اساتید ایران متفاوت است (001/0p<). در نتیجه یافتهها پیشنهاد میدهند که درنظر گرفتن ترجیحات تدریس کاربرانی که در محیط یادگیری الکترونیکی به تدریس میپردازند، به منظور افزایش اثربخشی و کیفیت تدریس ضروری است. | ||
کلیدواژهها | ||
ابعاد فرهنگی؛ ترجیحات تدریس؛ ترجیحات فرهنگی؛ یادگیری الکترونیکی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |