| تعداد نشریات | 22 |
| تعداد شمارهها | 512 |
| تعداد مقالات | 5,365 |
| تعداد مشاهده مقاله | 10,217,472 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,821,616 |
برررسی ترجیحات تدریس اساتید در آموزش الکترونیکی کشورهای ایران و عمان | ||
| مدیریت محیط های یاددهی-یادگیری در آموزش عالی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 شهریور 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/jmtlehe.2025.30145.1000 | ||
| نویسندگان | ||
| اکبر مومنی راد* 1؛ زهرا رستمی2؛ روح اله خدا بنده لو3 | ||
| 1گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
| 2معلم رسمی آموزش و پرورش | ||
| 3استاد دانشگاه سلطان قابوس عمان | ||
| چکیده | ||
| شناخت ترجیحات تدریس اساتید در آموزش الکترونیکی و نزدیککردن آموزش به این ترجیحات، میتواند به بازدهی بیشتر یادگیری کمک کند. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف بررسی ترجیحات تدریس اساتید ایران و عمان در حوزه آموزش الکترونیکی انجام گرفت. پژوهش حاضر با اتخاذ رویکرد کمی از روش توصیفی- پیمایشی از نوع شاخه میدانی برای رسیدن به هدف پژوهش انجام شده است. جامعه آماری شامل تمامی اساتید دو دانشگاه بوعلی سینا همدان و دانشگاه سلطان قابوس عمان در سال تحصیلی 2022-2021 بود. حجم نمونه شامل 190 نفر از اساتید (95 نفر اساتید ایرانی و 95 نفر اساتید عمان) بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته ترجیحات تدریس الکترونیکی و پرسشنامه ابعاد فرهنگی هافستد (2010) استفاده شد. جهت سنجش پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار این ضریب برای پرسشنامه ترجیحات تدریس الکترونیکی 91/0 و برای پرسشنامه ابعاد فرهنگی هافستد (2010) 82/0 بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (کای اسکوئر، t مستقل و تحلیل واریانس چند متغیری یک راهه) استفاده شد. یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش نشان دادند به طور کلی ابعاد فرهنگی و ترجیحات تدریس الکترونیکی اساتید عمان با اساتید ایران متفاوت است (001/0p<). در نتیجه یافتهها پیشنهاد میدهند که درنظر گرفتن ترجیحات تدریس کاربرانی که در محیط یادگیری الکترونیکی به تدریس میپردازند، به منظور افزایش اثربخشی و کیفیت تدریس ضروری است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ابعاد فرهنگی؛ ترجیحات تدریس؛ ترجیحات فرهنگی؛ یادگیری الکترونیکی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 49 |
||