
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 493 |
تعداد مقالات | 5,128 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,446,018 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,232,893 |
بررسی اثربخشی راهبردهای آموزش چند حسی بر درک گفتار سمعی و بصری و عملکرد خواندن در دانشآموزان دختر دارای ناتوانی یادگیری | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 مرداد 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2025.30130.2743 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه بهجتی اردکانی* 1؛ مهسا حسین زاده2؛ محمد هادی صافی3 | ||
1استادیار گروه مشاوره ،دانشکده علوم انسانی واجتماعی ،دانشگاه اردکان،اردکان،ایران | ||
2کارشناس ارشد گروه مشاوره دانشگاه اردکان | ||
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی،دانشگاه اردکان، اردکان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی راهبردهای آموزش چند حسی بر درک گفتار سمعی و بصری و عملکرد خواندن در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری انجام شد. روش: این مطالعه به روش نیمه آزمایشی و با بکارگیری طرح پیشآزمون -پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری مورد پژوهش کلیه دانش آموزان دختر دوره اول ابتدایی دارای اختلال خواندن در دبستانهای شهر شهرکرد در سال تحصیلی 1402-1401 بود که 20 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. شرکتکنندگان به خرده مقیاسهای تکرار ارقام رو به جلو و معکوس و حافظه بینایی آزمون حافظه کاری وکسلر (1945) و پرسشنامه استاندارد مقیاس اختلال در خواندن شفیعی و همکاران (1387) پاسخ دادند. گروه آزمایش پروتکل آموزشی چندحسی فرنالد را در 8 جلسه ۹۰ دقیقهای دریافت کرد. دادههای گردآوری شده با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره تحلیل شدند. یافتهها: تجزیهوتحلیل دادهها با تحلیل کوواریانس نشان داد راهبردهای آموزش چند حسی بر افزایش درک گفتار سمعی و بصری (۰۱/0>P)، و افزایش عملکرد خواندن تأثیر معنیداری وجود دارد (۰۱/0>P). نتیجهگیری: مطابق نتایج میتوان گفت راهبردهای آموزش چند حسی نقش تسهیل کننده را بر بهبود درک گفتار سمعی و بصری دارد و در ارتقای عملکرد خواندن در دانشآموزان دارای ناتوانی یادگیری مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای آموزش چند حسی؛ درک گفتار سمعی و بصری؛ عملکرد خواندن؛ ناتوانی یادگیری | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 0 |