
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 490 |
تعداد مقالات | 5,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,394,209 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,205,200 |
واکاوی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با توجه به مبانی ارزش شناسی تربیت عرفانی | ||
پژوهشنامه انقلاب اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 تیر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/rjir.2025.30850.3909 | ||
نویسندگان | ||
رضا علی زاده* 1؛ محمد هاشم رضایی2؛ علیرضا فقیهی3 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی اراک | ||
2گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاداسلامی،اراک،ایران، استادیارگروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور | ||
3استادیار،مدیریت و برنامه ریزی،علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش :شناسایی مبانی ارزش شناسی تربیت عرفانی با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی است. روش شناسی پژوهش: از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده، توصیفی تحلیلی با رویکرد کیفی و جامعه آماری، سند تحول بنیادین و برنامه درسی جمهوری اسلامی، بوده است. ابزار جمع آوری داده ها چک لیست ثبت مفاهیم مقوله های مرتبط با مولفه های ارزش شناسی ( اخلاق و زیبایی) می باشد که مورد تایید صاحب نظران عرصه تعلیم و تربیت است. داده های جمع آوری شده، ابتدا تلخیص، سپس ارائه و برای نتیجه گیری مورد تفسیر قرار گرفته اند. یافته ها: مبانی ارزش شناسی تربیت عرفانی، در چارچوب اخلاق و زیبایی در سند تحول و برنامه درسی ملی مورد توجه قرار گرفته است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اسناد مذکور مطرح گردیده است . نتیجه گیری : اخلاق ، جزء فضائل فطری انسانها است ، همه ذرات عالم هستی به سوی کمال در حرکتند وراه هماهنگ شدن با نظام پیوسته جهان در سیر به سوی کمال مطلوب ، کسب فضائل اخلاقی است ،که در نظام تعلیم وتربیت می بایست در تمام عرصه ها مد نظر قرار گیرد تا زمینه هدف نهایی تربیت عرفانی که رشد معنوی ، حیات طیبه وقرب الهی است فراهم گردد . درک زیبا شناسانه جهان وتوجه به زیبایی های حقیقی ومعقول ، خود به خود انسان را به سوی عالم معنا وجهان هستی یعنی الوهیت رهنمون خواهد ساخت و تحول درونی فرا روی متربیان خواهد گشود. | ||
کلیدواژهها | ||
مبانی ارزش شناسی؛ تربیت عرفانی؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4 |