
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 490 |
تعداد مقالات | 5,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,393,903 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,205,177 |
ارائه مدل یکپارچه مسأله مکانیابی هاب با رویکرد زمانبندی انعطافپذیر در حملونقل هوایی | ||
نشریه پژوهش های مهندسی صنایع در سیستم های تولید | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 25، اسفند 1403، صفحه 83-97 اصل مقاله (1.36 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/ier.2025.30627.2199 | ||
نویسندگان | ||
محمد قدیمی1؛ غلامرضا اسماعیلیان* 2؛ مریم حامدی2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
درحال حاضر باتوجه به شرایط تحریمیکشور، خطوط هوایی با محدودیت دسترسی به هواپیما مواجه هستند که این امر بر کارایی شبکه حملونقل هوایی کشور تأثیر گذاشته است. با اینحال با برنامهریزی و استفاده صحیح از هواپیماهای موجود و بهینهسازی مسیرها ازطریق مسأله مکانیابی هاب میتوان به بهرهوری بهتری در اینخصوص دست پیدا کرد و خسارات و هزینههای وارد شده ناشی از تحریمها را کاهش داد. در این پژوهش، یک مدل یکپارچه برای مکانیابی هاب با رویکرد زمانبندی انعطافپذیر در حملونقل هوایی ارائه شده است. این مدل علاوهبر تعیین مکان هابها، مسیر و زمانبندی حرکت هر هواپیما را نیز متناسب با مکان اولیه هریک از آنها بهصورت همزمان و در شرایط محدودیت تعداد هواپیما، بهینه میکند. در این پژوهش برخلاف دیگر پژوهشهای موجود در ادبیات موضوع، وجود وسیله نقلیه در گرهها و رسیدن مسافران هر وسیله نقلیه بهعنوان پیشنیاز قطعی در زمان جابهجایی مسافران درنظر گرفته شده است که شرایط مسأله را به دنیای واقعی نزدیکتر کرده است. این مدل با استفاده از نرمافزار گمز حل شده و نتایج آن بر روی دو مجموعه دادهی CAB و مسافران هوایی ایران در سال 1401 اعتبارسنجی شده است. نتایج نشان میدهند که باتوجه به فرضیات مدل، افزایش تعداد هابها، افزایش ظرفیت هواپیماها و توزیع هواپیماها در گرهها بهجای متمرکز شدن آنها در نقاط خاص میتواند به کاهش هزینهها منجر شود، اما پیچیدگی مدل را نیز افزایش میدهد. درنهایت، پیشنهادهایی برای بهبود مدل در مطالعات آتی پیشنهاد شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مسأله مکانیابی هاب؛ مسیریابی وسایل نقلیه؛ زمانبندی انعطافپذیر؛ برنامهریزی ناوگان؛ حملونقل هوایی | ||
مراجع | ||
https://doi.org/10.1016/j.ejor.2020.09.039
https://doi.org/10.1016/j.cstp.2023.101011
https://doi.org/10.1007/978-3-030-32177-2_12
https://doi.org/10.1109/DASA59624.2023.10286670
https://doi.org/10.1016/j.tre.2011.04.009
https://doi.org/10.1016/j.scient.2011.09.018
https://doi.org/10.1016/j.cie.2013.01.012
https://doi.org/10.1287/trsc.3.4.352
https://doi.org/10.1287/trsc.20.2.92
https://doi.org/10.1007/BF02564791
https://doi.org/10.1016/j.tre.2020.102188
https://doi.org/10.1007/s00291-023-00718-y
https://doi.org/10.1109/TEVC.2024.3410517
https://doi.org/10.1016/j.cie.2024.110070
https://doi.org/10.1016/j.cie.2021.107181
https://doi.org/10.1016/j.engappai.2018.10.004
https://doi.org/10.1016/j.cor.2020.105048
https://doi.org/10.1016/j.engappai.2019.08.019
https://doi.org/10.1016/j.tre.2020.102202
https://doi.org/10.1016/j.tre.2019.03.005
https://doi.org/10.1016/j.spc.2021.02.026
https://doi.org/10.7307/ptt.v33i2.3563
https://doi.org/10.1007/s13042-020-01239-8
https://doi.org/10.24200/sci.2018.50797.1870
https://doi.org/10.1016/j.cor.2023.106282
https://doi.org/10.1007/s40314-021-01548-w
https://doi.org/10.1016/j.cie.2021.107883
https://doi.org/10.1016/j.tre.2022.102755
https://doi.org/10.1016/j.trb.2018.07.003
https://doi.org/10.24200/sci.2023.61107.7143
https://doi.org/10.1016/j.apm.2018.01.012
https://doi.org/10.1080/17509653.2022.2089261
https://doi.org/10.1109/IEEM.2012.6838162
https://neos-server.org/neos/solvers/lp:CPLEX/GAMS.html
https://doi.org/10.1016/j.ejor.2014.01.005
https://doi.org/10.22084/ier.2023.27883.2131
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 93 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 56 |