
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,876 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,348 |
مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و ذهنآگاهی نوجوانمحور بر تنظیم هیجانی و تعادل عاطفی دانشآموزان دختر درگیر با اهمالکاری تحصیلی | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2025.30341.2761 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه باغبان* 1؛ طیبه شریفی2؛ محمد قاسمی پیربلوطی3 | ||
1فاطمه باغبان،دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. | ||
2طیبه شریفی(نویسنده مسئول)،استاد گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران | ||
3محمد قاسمی پیربلوطی،استادیار گروه روان شناسی،واحد شهرکرد،دانشگاه آزاد اسلامی،شهرکرد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش تنظیمهیجان و ذهنآگاهی نوجوانمحور بر تنظیمهیجانی و تعادل عاطفی دانشآموزان دختر درگیر با اهمالکاری تحصیلی انجام شد. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری بود. جامعهی پژوهش، دانشآموزان دختر درگیر با اهمالکاری تحصیلی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1402-1403 بودند. از جامعهی مذکور 60 دانشآموز بهصورت دردسترس انتخاب و تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه گمارش شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه تنظیمهیجان جان و گراس (2004) و مقیاس تعادل عاطفه دینر و همکاران (2010) بود. گروه آزمایش اول، آموزش تنظیمهیجان و گروه آزمایش دوم، آموزش ذهنآگاهی نوجوانمحور را در قالب 8 جلسه دریافت نمودند. نتایج با استفاده از تحلیلواریانس با اندازهگیریمکرر و نرمافزار 26SPSS بررسی شد. یافتهها: نتایج نشان داد در مراحل پسآزمون و پیگیری در متغیرهای ارزیابی مجدد، فرونشانی و تعادل عاطفی بین دو گروه آزمایش تفاوتی وجود ندارد؛ اما بین گروههای آزمایش با گروه گواه تفاوت وجود دارد (05/0>P). نتیجهگیری: متخصصان حوزهی نوجوان میتوانند بهمنظور اصلاح راهبردهای تنظیم هیجان و افزایش تعادل عاطفی دانشآموزان از دو رویکرد تنظیمهیجان و ذهنآگاهی نوجوانمحور استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش تنظیمهیجان؛ آموزش ذهنآگاهی نوجوانمحور؛ تنظیمهیجان؛ تعادل عاطفی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 |