
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,880 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,351 |
ارائه چهارچوب عدالت اجتماعی در مکتب حاج قاسم سلیمانی بر اساس ماهیت آن در قرآن، سنت و فقه امامیه | ||
پژوهشنامه انقلاب اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 اردیبهشت 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/rjir.2025.30470.3880 | ||
نویسنده | ||
سیده فاطمه طباطبائی* | ||
دانشیار، گروه فقه و حقوق اسلامی، پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد /گروه الهیات، دانشکده حقوق و الهیات، دانشگاه شهید باهنرکرمان، کرمان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: عدالت در اسلام بهعنوان راهبردی عملی برای ساختن جامعهای سالم و مبتنی بر حقوق انسانی مطرح است. در مواجهه با تحریف کارآمدی آموزههای اسلامی، ارائه الگویی از عدالت اجتماعی مبتنی بر آموزههای شهید حاج قاسم سلیمانی، برای مشروعیتبخشی به محور مقاومت و تبیین اثربخشی فرامین الهی ضروری است. روش شناسی پژوهش: این پژوهش با رویکرد توصیفی-تحلیلی، مفهوم عدالت را در قرآن کریم، سنت معصومین علیهمالسلام و فقه امامیه بهصورت نظاممند بررسی و تعریفی جامع استخراج میکند. در بخش کیفی، دادههای میدانی از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با همرزمان و مطلعین سیره شهید سلیمانی، با نمونهگیری گلولهبرفی گردآوری شده است. تحلیل دادهها بر اساس روش تحلیل تفسیری و کدگذاری چندسطحی (پایه، سازماندهنده، فراگیر) انجام و فرایند مستندسازی دادهها با دقت و رعایت اصول تحقیق کیفی صورت گرفته است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد عدالت اجتماعی در شریعت اسلامی به معنای قرار گرفتن هر فرد در جایگاه شایسته خود و رعایت تساوی و انصاف در حقوق و رفتار با دیگران است. نتیجهگیری: سیره شهید سلیمانی با تأکید بر خدمت به خلق، همسویی بالایی با اصول عدالت اجتماعی دارد و مفاهیمی چون انصاف در رفتار، رعایت حقوق و مدیریت عدالتگرایانه در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی را بهخوبی نمایان میسازد. این پژوهش الگویی کاربردی از عدالت اجتماعی در مکتب شهید سلیمانی ارائه میدهد که میتواند در مشروعیتبخشی به محور مقاومت نقش مؤثری ایفا کند. | ||
کلیدواژهها | ||
ماهیت؛ عدالت اجتماعی؛ قرآن؛ مکتب حاج قاسم سلیمانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 26 |