
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 495 |
تعداد مقالات | 5,173 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,602,212 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,323,869 |
تأثیر سیاستهای حداقل پارکینگ بر قیمت مسکن (مطالعۀ موردی مناطق منتخب شهر تهران) | ||
فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران | ||
دوره 14، شماره 54، مرداد 1404، صفحه 103-138 اصل مقاله (2.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/aes.2025.30673.3777 | ||
نویسندگان | ||
مجید افشاری راد* 1؛ محسن ابراهیمی2؛ سیدپوریا موسوی3 | ||
1دانشیار گروه اقتصاد امور عمومی، دانشکدۀ اقتصاد، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران (نویسندۀ مسئول). | ||
2دانشیار گروه اقتصاد امور عمومی، دانشکدۀ اقتصاد، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
3دانشآموختۀ کارشناسیارشد اقتصاد مسکن، دانشکدۀ اقتصاد، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مسئله مسکن، ازجمله مهمترین مسائل انسان در صد سال اخیر است. قیمت مسکن همواره بهصورت تصاعدی بهدلایل مختلف افزایش پیداکرده و تهیۀ آن در طول زمان دشوارتر شده است. موضوع این پژوهش بررسی اثرگذار بودن قوانین محدودکننده بر قیمت واحدهای مسکونی است. در این پژوهش رابطۀ بین قانون حداقل پارکینگ و قیمت واحدهای مسکونی بررسی و پیشنهادهای سیاستی در جهت جایگزینکردن یا تسهیل این قانون ارائهشده است. روشهای بهکار رفته در این تحقیق شامل آمار توصیفی، جهت تعیین ارتباط بین متغیرها از آمار استنباطی و رگرسیون حداقل مربعات معمولی گامبهگام استفاده میشود. دادهها به دو دسته تقسیم میشوند: دادههای بهدست آمده از پرسشنامههای توزیعشده بین فعالان بازار مسکن شهر تهران که شامل 384 پرسشنامه و دادههای 62419 معاملۀ واحدهای مسکونی از آذر 1400 تا آذر 1401ه.ش. از مرکز ثبت معاملات املاک و مستغلات میشود. طبق یافتههای پژوهش قانون حداقل پارکینگ منجر به افزایش بین 2 تا 8 درصدی در قیمت واحدهای مسکونی شده است. در پرسشنامۀ توزیعشده، نظرات فعالان بازار مسکن دربارۀ سیاستهای جایگزین جهت اصلاح قانون حداقل پارکینگ گردآوری و در این پژوهش ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
مسکن؛ قانون حداقل پارکینگ؛ قیمتگذاری مسکن؛ قوانین شهرسازی | ||
مراجع | ||
- دالوند، محمد؛ کارگر، بهمن؛ و توکلان، علی، (1401). «تحلیل عوامل مؤثر بر تخلفات در ساختوسازهای شهری (مورد: ناحیه 3 شهرداری منطقه 16 کلانشهر تهران)». برنامهریزی و توسعه محیط شهری، 2(6): 16-1. https://doi.org/10.30495/juepd.2022.690607
- رضوانیکاخکی، سعید، (1401). «تحلیل اقتصادی ضوابط پارکینگ در مسکن شهری و ناسازگاری با مقررات طراحی معابر شهری». شباک، 8(1: پیاپی 64): 17-21. http://www.udsj.ir/post.aspx?id=751
- سعادتمهر، م.، (1392). «تخمین تابع قیمت هدانیک مسکن شهری خرم آباد با دادههای مقطعی». اقتصاد پولی مالی، 17(33). https://doi.org/10.22067/pm.v17i33.27321
شورای عالی شهرسازی و معماری ایران. (1351). قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب 22/12/1351. (شورای عالی شهرسازی و معماری ایران 1351)
- شهاب لواسانی، کیوان؛ ورهرامی، ویدا، (2015). «تخمین بیزین تابع قیمت هدانیک آپارتمآنهای مسکونی در منطقه شمال شهر تهران». پژوهشهای اقتصادی ایران، 20(62): 31-56. https://doi.org/10.22054/ijer.2015.2488
- قلیزاده، علیاکبر؛ و صمدیپور، شهلا، (1402). «اثر رفتار ناهمگون سرمایهگذاران بخش مسکن بر تورم از کانال قیمت مسکن». مدلسازی اقتصادسنجی، 31(8): 163–188. https://doi.org/10.22075/jem.2023.31008.1853
- قلیزاده، علیاکبر، (۱۴۰۱). اقتصاد مسکن: نظریهها و کاربردها. تهران: انتشارات نور علم.
مرآت، بهار؛ و حجازی، رخشاد. (1399). «ارائه ی مدل اقتصادی به روش هدانیک: بوستان قیطریه». اقتصاد و برنامه ریزی شهری، 1(2 ): 61-69. https://doi.org/10.22034/UE.2020.09.02.01
- نوروزیان, مهسا؛ و زیاری، کرامتالله، (1393). «پیامدهای ناشی از عدم رعایت ضوابط و مقررات مربوط به پارکینگ در مجتمعهای آپارتمانی (نمونه موردی: شهر تهران)». پژوهش و برنامه ریزی شهری، 5(17): 65-82. https://journals.marvdasht.iau.ir/article_470.html
- Andersson, M., Mandell, S., Thörn, H. B. & Gomér, Y., (2016). The effect of minimum parking requirements on the housing stock. Transport Policy, 49: 206–215. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2016.05.005
- Aoun, A., Abou‑Zeid, M., Kaysi, I. & Myntti, C., (2013). Reducing parking demand and traffic congestion at the American University of Beirut. Transport Policy, 25: 52–60. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2012.11.007
- Bertha, B. & Smith, W., (1964). The low-rise speculative development.
- Chen, P., Liu, Q. & Sun, F., (2018). Bicycle parking security and built environments. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 62: 169–178. https://doi.org/10.1016/j.trd.2018.02.020
- Chullabodhi, C., Chalermpong, S., Ratanawaraha, A. & Kato, H., (2020). “Assessing minimum parking requirements and parking capacities for residential development in the Bangkok Metropolitan Region”. Transportation Research Record, 2674(11): 593–605. https://doi.org/10.1177/0361198120947716
- Dalvand, M., Kargar, B. & Tavakkolan, A., (2022). “Analysis of factors influencing violations in urban construction (Case: District 3, Region 16, Tehran)”. Urban Environment Planning and Development, 2(6): 1–16. https://doi.org/10.30495/juepd.2022.690607 (in Persian)
- Franco, S., Cutter, W. & Lewis, S., (2020). The shadow cost of parking minimums: Evidence from Los Angeles County. https://scholarship.claremont.edu/pomona_fac_econ/11
- Gabbe, C. J. & Pierce, G., (2017). “Hidden costs and deadweight losses: Bundled parking and residential rents in the metropolitan U.S.”. Housing Policy Debate, 27(2): 217–229. https://doi.org/10.1080/10511482.2016.1205647
- Gabbe, C. J., Pierce, G. & Clowers, G., (2020). “Parking policy: Effects of residential minimum parking requirements in Seattle”. Land Use Policy, 91(C): https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2019
- Gholizadeh, A. A., (2022). Housing Economics: Theories and Applications. Tehran: Noor Elm Publishing. (in Persian)
- Gholizadeh, A. A. & Samadipour, Sh., (2023). “The effect of heterogeneous investor behavior in the housing sector on inflation via the housing‑price channel”. Econometric Modeling, 31(8): 163–188. https://doi.org/10.22075/jem.2023.31008.1853 (in Persian)
- Grubbs, F. E., (1969). “Procedures for detecting outlying observations in samples”. Technometrics, 11(1): 1–21. http://dx.doi.org/10.1080/00401706.1969.10490657
- Guo, Z. & Ren, S., (2013). “From minimum to maximum: Impact of London parking reform on residential parking supply (2004–2010)?”. Urban Studies, 50: 1183–1200. http://dx.doi.org/10.1177/0042098012460735
- Gyourko, J., Saiz, A. & Summers, A., (2008). “Measuring local regulatory environment for housing markets: The Wharton Residential Land Use Regulatory Index”. Urban Studies, 45(3): 693–729. https://doi.org/10.1177/0042098007087341
- Kok, N., Monkkonen, P. & Quigley, J. M., (2014). “Land use regulations and the value of land and housing: An intra‑metropolitan analysis”. Journal of Urban Economics, 81: 136–148. https://doi.org/10.1016/j.jue.2014.03.004
- Leung, H. Y. A., (2014). Impacts of minimum parking requirements on land‑use efficiency and viability of alternatives at Auckland University. https://hdl.handle.net/10523/4740
- Litman, T., (2025). “Parking requirement impacts on housing affordability: The costs of residential parking mandates and benefits of reforms”. Victoria Transport Policy Institute: 1–29. https://coilink.org/20.500.12592/6kr7x7w
- Manville, M., (2013). “Parking requirements and housing development”. Journal of the American Planning Association, 79(1): 49–66. http://dx.doi.org/10.1080/01944363.2013.785346
- Manville, M., Beata, A. & Shoup, D., (2013). “Turning housing into driving: Parking requirements and density in Los Angeles and New York”. Housing Policy Debate, 23(2): 350–375. http://dx.doi.org/10.1080/10511482.2013.767851
- McAslan, D. & Sprei, F., (2023). “Minimum parking requirements and car ownership: Analysis across Swedish municipalities”. Transport Policy, 135: 45–58. https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2023.03.003
- Merat, B. & Hejazi, R., (2020). “Proposing an economic model using the hedonic method: Qeytariyeh Park case study”. Urban Economics and Planning, 1(2): 61–69. https://doi.org/10.22034/UE.2020.09.02.01 (in Persian)
- Norouzian, M. & Ziari, K. A., (2014). “Consequences of non‑compliance with parking regulations in apartment complexes: Tehran case”. Urban Research & Planning Scientific‑Research Quarterly, 5(17): 65–82. https://journals.marvdasht.iau.ir/article_470.html (in Persian)
- Ommeren, J., Groote, J. & Mingardo, G., (2013). “Residential parking permits and parking supply”. Regional Science and Urban Economics, 45. https://doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2013.11.003
- Petrakovska, O. & Mykhalova, M., (2020). “Land‑use limitations: Environmental and socioeconomic impacts”. Baltic Surveying, 13: 49–54. https://doi.org/10.22616/j.balticsurveying.2020.vol13.007
- Rezvani Kakhki, S., (2022). “Economic analysis of parking regulations in urban housing and their incompatibility with street design standards”. Shabak, 8(1 [Serial 64]): 17–21. http://www.udsj.ir/post.aspx?id=751 (in Persian)
- Rosen, S., (1974). “Hedonic prices and implicit markets: Product differentiation in pure competition”. Journal of Political Economy, 82(1): 34–55. https://doi.org/10.1086/260169
- Saadatmehr, M., (2013). “Estimating the urban housing hedonic price function in Khorramabad using cross‑sectional data”. Monetary and Financial Economics, 17(33): https://doi.org/10.22067/pm.v17i33.27321 (in Persian)
- Shahab Lavasani, K. & Varhrami, V., (2015). “Bayesian estimation of the hedonic price function for residential apartments in northern Tehran”. Iranian Economic Research, 20(62): 31–56. https://doi.org/10.22054/ijer.2015.2488 (in Persian)
- Shoup, D., (2005). High Cost of Free Parking (1st ed., pp. 125–142). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351179539
- Utts, J., (1982). “The rainbow test for lack of fit in regression”. Communications in Statistics: Theory and Methods, 11: 2801–2815. https://doi.org/10.1080/03610928208828423 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 187 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 89 |