| تعداد نشریات | 22 |
| تعداد شمارهها | 512 |
| تعداد مقالات | 5,365 |
| تعداد مشاهده مقاله | 10,218,080 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,821,814 |
سقفِ معیشت، بوروکراسی و ایدئولوژی بر علوم انسانی و اجتماعی در ایران مطالعۀ تجربۀ زیستۀ اعضای هیأت علمی دانشگاه یزد | ||
| پژوهش های جامعه شناسی معاصر | ||
| مقاله 8، دوره 14، شماره 26، شهریور 1404، صفحه 206-179 اصل مقاله (1.1 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/csr.2025.30330.2334 | ||
| نویسندگان | ||
| ابوالفضل مرشدی* 1؛ عطیه وطنخواه2 | ||
| 1استادیار گروه مردمشناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران (نویسندۀ مسئول). | ||
| 2کارشناسیارشد جامعهشناسی، گروه جامعهشناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران. | ||
| چکیده | ||
| دانشگاه در ایران وضعیتی پروبلماتیک و مسئلهمند دارد و پژوهشگران تاکنون به شیوههای مختلف این مسئلهمندی را بیان و صورتبندی کردهاند. این وضع برای علوم انسانی و اجتماعی آشکارتر است برای اینکه این علوم بیش از دیگر علوم زمینهمند هستند. هدف این تحقیق آن است که با واکاوی تجربه زیستۀ اعضای هیأت علمی علوم انسانی و اجتماعی، تصویری نزدیک و میدانی از وضع این علوم در ایران بهدست دهیم. به این منظور، از راهبرد نظریه زمینهای با رهیافت نظاممند استراوس و کوربین استفاده شد. جامعه مشارکتکنندگان تحقیق را کلیه اعضای هیأت علمی رشتههای مختلف علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه یزد تشکیل میدهندکه از میان آنها 20 نفر به صورت هدفمند و نظری انتخاب شدند و با آنها مصاحبه نیمهساختارمند انجام گرفت و مصاحبهها تا زمان رسیدن به اشباع دادهها ادامه یافت. دادهها با استفاده از تکنیک کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که اعضای هیأت علمی علوم انسانی و اجتماعی خود را ذیل سقفی تصور میکنند که یکبُعد آنرا تنگنای معیشت، یک بعد آنرا محدودیتها و ملاحظات ایدئولوژییک و بعد دیگر آنرا محدودیتها و فشارهای بوروکراسی تشکیل میدهد. دو راهبرد اعضای هیأت علمی در مواجهه با این پدیده عبارت بوده از «نگاه ابزاری به علم و دانشگاه» و «سکوت و بیتفاوتی در مورد مسائل کشور بهویژه در مورد دستور کارهای رسمی حاکمیت». حاصل این وضع عبارت است از اختلال در فرآیند اجتماعیشدن علمی دانشجویان، شکلنگرفتن فضای نقد و گفتگو و خلاقیت در این رشتهها و جزیرهای شدن و افتراق هر چه بیشتر رشتههای مختلف علوم انسانی و اجتماعی در ایران. | ||
| کلیدواژهها | ||
| علوم انسانی و اجتماعی؛ ایدئولوژی؛ نظام کمیتگرا و تمرکزگرای ارزیابی؛ مرجعیت علوم انسانی؛ نگاه ابزاری به علم و دانشگاه | ||
| مراجع | ||
|
- اباذری، یوسف، (1382). «حل مسئله». نامۀ علوم اجتماعی، 21(1): https://jnoe.ut.ac.ir/article_10505.html - امیدی، مهدی؛ و قاراخانی، معصومه، (1399). «نظام ارتباطی و هنجاری اجتماع علمی در علوم انسانی ایران». جامعه-پژوهی فرهنگی، 11 (2): 29-1. https://sid.ir/paper/1060539/fa - آروین، بهاره، (۱۳۹۶). «بررسی انتقادی وضعیت علوم اجتماعی دانشگاهی در ایران». روششناسی علوم انسانی، 23 (91): 229-213. https://method.rihu.ac.ir/article_1392.html - آزادارمکی، تقی؛ و وکیلی، عارف، (۱۳۹۰). «بررسی ایده شبکه تعاملات اجتماعی روشنفکران رندال کالینز در میان اندیشمندان ایران». مطالعات فرهنگی و ارتباطات، ۲۲: 143-116. https://sid.ir/paper/118313/fa - امین مظفر، فاروق؛ امیری میاندوآب شهریار؛ عباسزاده، محمد؛ و علیزادهاقدم، محمدباقر، (1394). «مطالعه سیاستزدگی مدیران نظام آموزش عالی با رویکرد کیفی». پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، 4(7): 423-451. https://csr.basu.ac.ir/article_1564.html - بوراووی، مایکل؛ فاکسپیوِن، فرانسیس؛ ساری، حَنَفی؛ والدِن، بلو؛ و دیگران، (1397). جامعهشناسی مردممدار در کارزار عمل. ترجمۀ بهرنگ صدیقی و روحالله گلمردای، تهران: نشر نی. - بوردیو، پییر، (1386). علمِ علم و تأملپذیری. ترجمۀ یحیی امامی، تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور. - بوروی، مایکل، (1386). «درباره جامعهشناسی مردممدار». ترجمۀ مریم شاهرکنی، مجله جامعه شناسی ایران، 29: 168-201. https://sid.ir/paper/451136/fa - بوکی، ماسیمیانو، (1394). علم در جامعه: مقدمه ای بر مطالعات اجتماعی علم. ترجمۀ مصطفی تقوی و علی برزگر، تهران: نشر آگاه. - پایا، علی؛ ابراهیمآبادی، حسین؛ و آروین، بهاره، (1394). آسیبشناسی نقادانه علوم انسانی و اجتماعی در ایران. تهران: طرح نقد. - توفیق، ابراهیم، (1396). دربارۀ نظام دانش. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی. - توکل، محمد، (1389). جامعهشناسی علم. تهران: جامعهشناسان. - جانعلیزاده چوببستی، حیدر؛ و علیزاده، مصطفی، (۱۳۹۳). «اجتماع علمی جامعه شناسی در ایران؛ تراکم یا آنومی؟». فصلنامه جامعهشناسی نهادهای اجتماعی، 2 (1): 41-9. https://doi.org/10.22080/ssi.2014.1082 - جلیلی، مهنار؛ زاهدی، محمدجواد؛ و ارشاد، فرهنگ، (1396). «بررسی کارکردها و جایگاه فرهنگی اساتید در اجتماع علمی دانشگاه (مطالعه موردی اعضای علمی دانشکدههای علوم اجتماعی ایران)». مطالعات علوم اجتماعی ایران، 14 (52): 57-42. https://journals.iau.ir/article_666506.html - داوریاردکانی، رضا، (1387). علم و سیاستهای آموزشی-پژوهشی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. - ذاکرصالحی، غلامرضا، (1384). دانشگاه ایرانی، درآمدی بر جامعهشناسی آموزش عالی. تهران: انتشارت کویر. - ربانی، رسول؛ ربانی، علی؛ و ماهر، زهرا، (۱۳۹۰). «ارائه یک مدل جامعه شناختی بهمنظور افزایش تولید علمی در اجتماعات علمی (مطالعه موردی دانشگاه اصفهان)». فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، 4 (2): 98-65. https://sid.ir/paper/135893/fa - رفیعپور، فرامرز، (1395). موانع رشد علمی ایران و راهحلهای آن. تهران: شرکت سهامی انتشار. - سیدمن، استیون، (1395). کشاکش آرا در جامعهشناسی. ترجمۀ هادی جلیلی، تهران: نشر نی. - طباطبایی، جواد، (1398). ملاحظات درباره دانشگاه. تهران: مینوی خرد. - عباداللهیچنذاق، حمید؛ و خستو، زهرا، (۱۳۹۱). «اجتماع علمی در دانشگاههای ایران: مطالعه موردی دانشکدههای علوم اجتماعی دانشگاههای علامه طباطبائی و تهران». جامعهشناسی ایران، 13 (4): 59-24. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.17351901.1391.13.4.2.1 - عزیزی، نعمتالله، (1396). ضرورت اصلاحات در آموزش عالی. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی. - فاضلی، نعمتالله، (1393). فرهنگ و دانشگاه. تهران: نشر ثالث - فاضلی، نعمتالله، (1396). علوم انسانی و اجتماعی در ایران: چالش، تحولات و راهبردها. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. - فراستخواه، مقصود، (1396). گاه و بیگاهی دانشگاه در ایران: مباحثی نو و انتقادی در باب دانشگاهپژوهی، مطالعات علم و آموزش عالی. تهران: آگاه - فرزادسیر، کامران؛ الوانی؛ سید مهدی؛ و زارع، حمید، (1400). «طراحی الگوی مناسب برای شناسایی شایستگیهای مدیران مؤسسات آموزش عالی کشور (مطالعه موردی دانشگاههای دولتی)». پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، 10(18): 9-33. https://doi.org/10.22084/csr.2021.12612.1245 - فکوهی، ناصر، (1396). دانشگاهی که بود ... . تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی. - قانعیراد، محمدامین، (1395). الگوی چهاروجهی برای ارزیابی توسعه علوم انسانی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. - قانعیراد، محمدامین، (1382). ناهمزمانی دانش : روابط علم و نظامهای اجتماعی - اقتصادی در ایران. تهران: مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران. - قانعیراد، محمدامین، (۱۳۹۷). اجتماعات علمی و دانشگاه ایرانی. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی. - قانعیراد، محمدامین؛ و خسروخاور، فرهاد، (۱۳۹۰). «ذهنیت پژوهشگران برجسته علوم پایه درباره اجتماع علمی در ایران». فصلنامه انجمن آموزش عالی در ایران، 3 (4): 34-7. http://ihej.ir/article-1-646-fa.html - کرسول، جان (1398). پویش کیفی و طرح پژوهش: انتخاب از میان پنج رویکرد (روایتپژوهی، پدیدارشناسی ...). ترجمۀ حسن داناییفرد و حسین کاظمی. تهران: صفار. - مردیها، مرتضی؛ و پاکنیا، محبوبه، (1396). دانشگاه نخبه، دانشگاه توده. تهران: پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی - مرشدی، ابوالفضل، (1396). شرایط امکان علوم اجتماعی در فلسفه غرب و فلسفه متأخر اسلامی. تهران: نشر ثالث. - مولکی، مایکل، (1376). علم و جامعهشناسی معرفت. ترجمۀ حسین کچوییان، تهران: نشر نی. - میری، سیدجواد، (1394). تأملی بر فقر تئوریک در علوم انسانی ایران. تهران: جامعهشناسان. - Abazari, Y., (2003). “Problem solving”. Social science letter, 21(1). https://jnoe.ut.ac.ir/article_10505.html. (In Persian). - Amin Mozaffar, F., Amiri Miandoab, Sh., Abbaszadeh, M. & Alizadeh Aghdam, M., (2015). “The politicization of higher education system managers with qualitative approach”. Contemporary sociology research, 7: 423-451. https://csr.basu.ac.ir/article_1564.html. (In Persian) - Arvin, B., (2017). “Critical Study of Academic Social Sciences in Iran”. Journal of Humanities Methodology, Faculty of Social Sciences, 23 (91): 229-213. https://method.rihu.ac.ir/article_1392.html (In Persian). - Azad Armki, T. & Vakili, A., (2011). “Investigating the Idea of the Social Interaction Network of Randal Collins among Iranian scholars”. Cultural and Communication Studies, 22: 143-116. https://sid.ir/paper/118313/fa (In Persian) - Azizi, N., (2017). Necessity of Reforms in Higher Education. Tehran: Institute for Cultural and Social Studies. (In Persian). - Bourdieu, P., (2007). Science of science and reflection. translation by Yahya Emami. Tehran: NRISP. (In Persian) - Bucchi, M., (2015). Science in Society: Introduction to Social Studies of Science. Translated by: Mustafa Taghavi and Ali Barzegar, Tehran: Nashre Agah. (In Persian). - Burawoy, M., (2004). “Public sociologies: Contradictions, dilemmas, and possibilities”. Social Forces, 82(4): 1603-1618 - Burawoy, M., (2007). “About Native Sociology”. Translated by: Maryam Shah Keni, Iranian Sociology Journal, 29: 168-201. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.17351901.1386.8.1.6.4 (In Persian). - Burawoy, M., Fox Piven, F., Sari, H. & Walden, B., (2018). Public Sociology. Translated by: Behrang Siddiqui and Ruhollah Golmorda. Tehran: Ney Publishing. (In Persian). - Collins, R., (2004). Interaction ritual chains. Princeton: Princeton University Press - Creswell, J., (2019). Qualitative Scheme and Research Design: Selection of the five approaches (narrative, phenomenology, ...). Translated by: Hassan Danaei and Hossein Kazemi. Tehran: Saffar. (In Persian). - Davari Ardakani, R., (2008). Science and Research Educational Policies. Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies. (In Persian). - Durkheim, E., (1915). The Elementary Forms of the Religious Life. London: Allen & Unwin. - Ebadollahi Chanzagh, H. & Khasto, Z., (2012). “Scientific Community in Iranian Universities: Case Study of Social Sciences of Allameh Tabataba'i and Tehran”. Iranian Sociology, 13 (4): 29-59. https://dor.isc.ac/dor/20.1001.1.17351901.1391.13.4.2.1 (In Persian). - Fakuhi, N., (2017). The university that was... . Tehran: Institute for Cultural and Social Studies. (In Persian). - Farasatkhah, M., (2017). Occasionality of University in Iran: New and Critical Discussions on University of Research, Science and Higher Education Studies. Tehran: Nashre Agah. (In Persian). - Farzadsiyar, K., Alvani, M. & Zare, H., (2021). “Designing an Appropriate Model for Identifying the Competencies of Managers of Higher Education Institutions (Case Study of Public Universities)”. Contemporary Sociological Research, 10(18): 9-33. https://doi.org/10.22084/csr.2021.12612.1245 (In Persian). - Fazeli, N., (2014). Culture and University. Tehran: Nashre Sales. (In Persian). - Fazeli, N., (2017). Humanities and Social Sciences in Iran: Challenges, developments and strategies. Tehran: Institute for Cultural and Social Studies. (In Persian). - Gaillard, J., Krishna, V. V. & Waast, R., (1997). “Introduction: Scientific Communities in the Developing World”. in Jacques Gaillard, V. V. Krishna and Roland Waast (eds), Scientific Communities in the Developing World. New Delhi: Sage Publications: 11–47. - Ghaneirad, M., (2003). Asynchrony of Knowledge: Science and Social -Economic Relations in Iran. Tehran: NRISP. (In Persian). - Ghaneirad, M., (2016). A quadrilateral pattern for assessing the development of humanities. Tehran: Institute of Cultural and Social Studies. (In Persian). - Ghaneirad, M., (2018). Scientific Communities and Iranian University. Tehran: Institute of Cultural and Social Studies. (In Persian). - Ghaneirad, M. & Khosrokhavar, F., (2011). “The Minds of Researchers of the Basic Sciences on Scientific Society in Iran”. Journal of the Society of Higher Education in Iran, 3 (4): 7-34. http://ihej.ir/article-1-646-fa.html (In Persian). - Gibbons, M. et al., (1994). The new production of knowledge: the dynamics of science and research in contemporary societies. London: Sage Publication. - Habermas, J., (1971). Knowledge and Human Interests. Boston: Beacon Press - Jalili, M., Zahedi, M. & Ershad, F., (2017). “Investigating the functions and cultural status of professors in the university's scientific community (Case Study of Iranian Schools of Social Sciences)”. Iranian Social Science Studies, 14 (52): 42-57. https://journals.iau.ir/article_666506.html. (In Persian) - Janali Zadeh chobbasti, H. & Alizadeh, M., (2014). “Sociological Community in Iran; Connection or anomy?”. Journal of Sociology of Social Institutions, 2 (1): 41-9. https://doi.org/10.22080/ssi.2014.1082 (In Persian). - Khosrokhavar, F. & Ghaneirad, M. A., (2006). “Iran's New Scientific Community”. Iranian Studies, 39: 2. https://doi.org/10.1080/00210860600628823 - Khosrokhavar, F., Ghaneirad M. A. & Toloo, A., (2007), “Institutional Problem of the Emerging Scientific Community in Iran”. Science, Technology and Society, 12: 2 (2007): 171-200. https://doi.org/10.1177/097172180701200201 - Khosrokhavar, F., Etemad, Sh. & Mehrabi, M., (2004a), “Report on Science in Post-revolutionary Iran: Part I—Emergence of a Scientific Community?”. Critique: Critical Middle Eastern Studies, 13(2): 209–24. https://doi.org/10.1080/1066992042000244335 - Khosrokhavar, F., Etemad, Sh. & Mehrabi, M., (2004b). “Report on Science in Post-revolutionary Iran: Part II—The Scientific Community’s Problems of Identity”. Critique: Critical Middle Eastern Studies, 13(3): 363–82. https://doi.org/10.1080/1066992042000300693 - Krishna, V. V., Waast, R. & Gaillard, J., (2000). “The Changing Structure of Science in Developing Countries”. Science, Technology & Society, 5(2): 209–24. https://doi.org/10.1177/097172180000500205 - Mannheim, K., (1936). Ideology and Utopia. New York: Harcourt Brace & World - Mardiha, M. & Paknia M., (2017). Elite University, Public University. Tehran: Institute of Cultural and Social Studies. (In Persian). - Marx, K., (1974). Economic and Philosophical Manuscripts of 1844. Moscow: Progress Publisher. - Merton, R. K., (1973). The Sociology of Science: Theoretical and Empirical Investigations. Chicago: University of Chicago Press. - Miri, J., (2015). Reflection on theoretical poverty in Iranian humanities. Tehran: Nashre Jame'eshenasan. (In Persian). - Morshedi, A., (2017). Possibility of Social Sciences in Western Philosophy and Last Islamic Philosophy. Tehran: Nashre Sales. (In Persian). - Mulki, M., (1997). Science and Sociology of Knowledge. Translated by: Hossein Kachuian, Tehran: Nashre Ney. (In Persian). - Nowoyny, H. & Gibbons, M., (2003). “Mode 2 revisited: the new production of knowledge”. Minerva, 41: 179-194. https://www.jstor.org/stable/41821245 - Omidi, M. & Gharakhani, M., (2020). “The communication and normative system of the scientific community in the humanities of Iran”. Cultural Society, 11 (2): 29-1. https://www.doi.org/10.30465/scs.2020.5583 (In Persian). - Paya, A., Ebrahim Abadi, H. & Arvin, B., (2015). Critical Pathology of Humanities and Social Sciences in Iran. Tehran: Institute for Cultural and Social Studies. (In Persian). - Price, D. J. de-S., (1963). Little science, big science. New York: Columbia - Rabbani, R., Rabbani, A. & Maher, Z., (2011). “Presentation of a sociological model to enhance scientific production in scientific communities (Case Study of Isfahan University)”. Journal of Iranian Higher Education Association, 4 (2): 65-98. https://sid.ir/paper/135893/fa (In Persian). - Rafipour, F., (2016). Barriers to Iran's Scientific Growth and Solutions. Tehran: Sherkate Sahamie Enteshar. (In Persian). - Seidman, S., (2016). Contested Knowledge: Social Theory Today. Translated by: Hadi Jalili, Tehran: Nashre Ney. (In Persian). - Tabatabai, J., (2019). Considerations About the University. Tehran: Mino kherad. (In Persian). - Tavakol, M., (2010). Sociology of Science. Tehran: Nashre Jame'eshenasan. (In Persian). - Towfigh, A., (2017). Regarding Knowledge System. Tehran: Institute for Cultural and Social Studies. (In Persian). - Zaker Salehi, G., (2005). Iranian University, An Introduction to the Sociology of Higher Education. Tehran: Nashre Kavir. (In Persian). | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 301 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 160 |
||