
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 501 |
تعداد مقالات | 5,252 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,905,936 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,602,030 |
پژوهشی در تکوین و تحول نگارۀ کهنِ بز در نقوش تزئینی هنر ایران (از دوران باستان تا قرون میانۀ اسلامی) | ||
پژوهش های باستان شناسی ایران | ||
دوره 15، شماره 45، شهریور 1404، صفحه 191-221 اصل مقاله (4.72 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/nb.2025.30390.2742 | ||
نویسندگان | ||
خشایار قاضی زاده1؛ رضا نظری ارشد2؛ نفیسه حیدری* 3 | ||
1دانشیار گروه هنر اسلامی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه باستانشناسی، دانشکدۀعلوم انسانی، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران. | ||
3دانشجوی دکترای تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، گروه هنر اسلامی، دانشکدۀ هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران (نویسندۀ مسئول). | ||
چکیده | ||
نقشمایۀ بزکوهی از قدیمیترین نقوش کاربردی در هنر جهان باستان بهشمار میآید و جایگاه ویژهای نیز در هنر ایران داشته و در بیشتر صخرهنگارهها و غارنگارههای باستانی و آثار پیشازتاریخ در اشکال واقعگرا، تلخیصیافته و انتزاعی دیده میشود. بیتردید چنین نقشی که حاوی معانی حیاتی زایندگی، زندگی و حفاظت بوده و تا پایان دورۀ ساسانی همچنان پرتکرار است؛ در دوران اسلامی نیز تداوم مییابد. پژوهشهای بسیاری دربارۀ انواع نقش بز در مناطق مختلف و دورههای تاریخی انجام شده، اما در هیچیک روند پیدایی، تحول و یا تطوّر آن بررسی نشده و هنوز نقوش حاصل از تطوّر آن در دوران اسلامی مشخص نیست. این مهم که سیر تکوین و تطور نقش بز و شاخهای مؤکد آن در هنر ایران باستان چه روندی داشته و دارای چه مضامینِ هنری بوده و بازآفرینی آن در هنرهای دوران اسلامی چگونه تداومیافته و دارای چه مفاهیمی بوده است؟ و کدامیک از نقوش دوران اسلامی حاصل این تطور و دگردیسی هستند؟ از مهمترین پرسشهایی است که در پژوهش حاضر سعیشده به آنها پاسخ داده شود. روش تحقیق توصیفی، تحلیلی و براساس تطبیق نقوش است. نمونههای انتخابی از نقشهای بز و شاخهای آن و نقوش تزئینی در هنر ایران باستان تا دوران میانۀ اسلامی موردمطالعه، ترسیم و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بهدست آمده از تحلیل و تطبیق نقوش نشان میدهد نقش بز که همواره در کنار درخت مقدس زندگی (اشاره به منظومۀ درخت آسوریک) قرار دارد، ابتدا در شاخ مارپیچی آن خلاصه شده و سپس با گیاه مقدس زندگی یگانه میشود. این تلفیق به مرور با بالهای پرندگان نیز میآمیزد. نقش تلفیقی حاصله از نمادهای سهگانۀ شاخ بز، گیاه مقدس و بالهای پرندگان در دورۀ ساسانی، اسلیمیها و ختاییهای اولیه را بهوجود آوردهاند. شبهاسلیمیها و شبهختاییها با ساختارهای هندسی تقارن چرخشی مارپیچی گردونۀ مهر(چلیپا) تلفیقشده و در دوران اسلامی بهصورت اسلیمی و ختایی تکامل مییابند. | ||
کلیدواژهها | ||
نگارۀ بزکوهی؛ شاخ بز؛ اسلیمی و ختایی؛ نقوش تزئینی؛ ایران باستان | ||
مراجع | ||
- Afshari, M. & Heidari, N., (2024). “The Evolution of Sasanian Open Wings to Arabesque (A Case Study of Sasanian Plasterwork Arrays Until Islamic Middle Ages)”. Pazhoheshha-ye Bastan Shenasi Iran, 14(42): 39-71. https://doi.org/10.22084/nb.2023.27432.2555 - Al-Janabi, T., (1983). “Islamic Archaeology in lraq: Recent Excavations at Samarra”. World Archaeology, Islamic Archaeology, 14 (3): 305-327. https://doi.org/10.1080/00438243.1983.9979871 - Al-Kazwini, B. M., (1969). “The Abbasid palace an analytical study of its wall-ornaments”. Durham theses, Durham University, Available at Durham E-Theses. - Alvarez-Mon, J., (2020). The art of elam, CA. 4200-520 BC. By Routledgo. https://doi.org/10.4324/9781003018254 - Ashtari-Larki, K. & Kolah-Kaj, M., (2022). “Visual Matching of the Goat`s Pattern on Petroglyph of Lam ger-doo and Kiras Khuzestan With the Petroglyphs of Taimara, Mazayn and Khoravand in Isfahan and Markazi provinces”. Jelweh Honar, 14(2): 7-20, (In Persian). https://doi.org/10.22051/JJH.2022.39128.1743 - Bahar, M., (2016). Bundahish, (5nd ed). Tehran: Toos Publications, (In Persian). - Behnood, M., Afzal-Toosi, E. et al., (2015). “A cross Historical Anvestigation on Coat Motiv Disgan Evolution (500 B.C.- the Sassanids Empire)”. Jelweh Honar, 16: 29-41, (In Persian). https://doi.org/10.22051/JJH.2017.6252.- Bier, L., (1993). “The Smithsonian Institution Ars Orientalis, The Sasanian Palaces and Their Influence in Early”. Ars Orientalis, 23, Pre-Modern Islamic Palaces: 57-66. - Connell, E., (1976). Islamic Art. Translated by: Houshang Taheri, (1nd ed), Toos Publishing House, (In Persian). - Crawford, H., (2010). Sumer and Sumerians. Translated by: Zahra Basti, (1nd ed), Tehran: Samat Publishing House, (In Persian). - Cresswell, K. & Cameron, A., (2014). A Short Account of Early Muslim Architecture. Translated by: Mehdi Golchin-Arafi, (1nd ed), Tehran: Farhangestan Honar Publishing House, (In Persian). - Dadour, A. & Mobini, M., (2009). Composite Animals in Ancient Iranian Art. (1nd ed), Tehran: Al-Zahra University Press, (In Persian). - Dadvar, A. & Bouban, N., (2007). “Mythological Elements in the Assurian tree System: Why Victory belongs to the goat and not the date palm?”. Journal of Fine Arts: Visual Arts, 22: 109-118, (In Persian). https://jhz.ut.ac.ir/article_18858.html - Dadvar, A. & Mansouri, E., (2011). An introduction to the ancient Percien & Indian mythology and symbols. (2nd ed), Tehran: Kalhor Publications, (In Persian). - David-Weill, J., (1952). “Herzfeld, Ernst, Geschichte der Stadt Samarra, Syria”. Archéologie, Art et histoire, 29(1): 162-163. - Demand, M. E., (2009). A handbook of Muhammadan art. Translated by: Abdullah Faryar, (4nd ed), Tehran: Scientific and Cultural Publications, (In Persian). - Dostkhah, J., (2013). Avesta, (17nd ed), Tehran: Golshan Publications, (In Persian). - Eliade, M., (2017). Myths, Dreams, Mytries. Translated by: Roya Monjem, (4nd ed). Tehran: Merat, (In Persian). - Ghorbani, H. & Sadeghi, S., (2016). “A Comparative Study of Miniature in Petroglyphs Rock of East and West of Iran (Case Study: Sarbisheh and Oraman)”. Khorasan Quarterly of Cultural - Social Studies, 10(3): 55-85, (In Persian). dor: 20.1001.1.26766116.1395.10.3.3.2 - Grabar, O., (1973). The formation of Islamic art. Paperback – September 10, by Yale University Press. - Grishman, R., (1996). Tchoga-Zanbil, (Dur-Untash). Translated by: Asghar Karimi, (1nd ed). Tehran: National Cultural Heritage Organization, (In Persian). - Grishman, R., (1999). Bichapour. Translated by: Asghar Karimi, (1nd ed), Tehran: National Cultural Heritage Organization, (In Persian). - Grishman, R., (2001). L’ Art de I’iran, Parthian et Sassanides. Translated by: Bahram Farahoshi, (3nd ed), Tehran: Scientific and Cultural Publications, (In Persian). - Harper, P., Aruz, J. & Tallon, F., (1993). The Royal City of Susa. New York: The Metropolitan Museum of Art. - Hattstein, M., (2015). Islam: Art and Architecture. by Markus and Peter Delius (Editor). - Hellinbrand, R., (2016). Islamic Architecture: from Function, and Meaning. Translated by: Baqer Ayatollahzadeh Shirazi, (8nd ed), Tehran: Rozena Publishing, (In Persian). - Herman, G., (1991). The Iranian Revival. Translated by: Mehrdad Vahdati, (1nd ed), Tehran: University Press, (In Persian). - Hertzfeld, E. E., (2002). Iran in the Ancient East. Translated by: Homayoun Sanatizadeh, (1nd ed), Tehran, Bahonar University and the Institute for Humanities and Cultural Studies, (In Persian). - Heydar-Natagaz, V. & Maghsoudi, M., (2019). “Impression of Plant Motifs Common Contents of Iran’s Pre-Islamic Architecture on Islamic Architecture Schemes(Respect to Umayyad and Abbasid Periods)”. Bagh-e-Nazar, 16 (71): 50-35, (In Persian). https://doi.org/10.22034/BAGH.2019.86872 - Hill, D. & Grabar, E., (2007). The Art and Architecture of Islam(650-1250). Translated by: Mehrdad Vahdati-Daneshmand, (12nd ed), Tehran: Scientific and Cultural Publications, (In Persian). - Jansooz, H. & Sodaei, B., (2021). “Influence of Ornamental Motifs of the Sassanid Period on the Ornamentation of the Vegetable-Islamic Painting of the Mosques of Al-e Buya: Case Studies of the Paintings of the Georgiere Mosque, Nain Mosque, and Zawarrah Mosque”. Journal of Archaeological Studies, 107-128. https://doi.org/10.22059/JARCS.2020.292326.142805 - Jay Jamaseb, A., (2019). Pahlavi Texts. Translated by: Saeed Arian, (3nd ed), Tehran, Scientific Publications, (In Persian). - Jung, C. G., (1991). Archetypen Und Das Kollective Unbewusste. Translated by: Farnaz Ganji and Mohammad Bagher Esmaeilpour, (4nd ed), Tehran: Jami Publications, (In Persian). - Khaledian, S., (2008). “The Influence of Sassanid Art on Ceramics of the Islamic Period”. Archaeology, 16: 30-19, (In Persian). - Khazaei, M., (2003). “Symbolism in Islamic Art”. Proceedings of the First Islamic Art Conference, institute for Islamic Art studies, Tehran, Research, (In Persian). - Khazaei, M., (2006). “The Role of Sassanid Art Aecorations in the Formation of Islamic Art in the Third to Fifth Centuries AH”. Negreh Quarterly, 2, 3: 41-52 (In Persian). https://www.magiran.com/p399013 - Khazaei, M., (2016). The Iranian Islamic art of design, (1nd ed), Tehran: Samt Publications, (In Persian). - Kruger, J., (2017). Sassanidischer Stuckdekor: Ein Beitrag Zum Reliefdekor Aus Stuck in Sassanidischer. Translated by: Faramarz Najdsamiee, (1nd ed), Tehran: Samat Publishing House, (Text in Persian) - Majidzadeh, Y., (2001). Ancient Mesopotamia: History and Civilization. (1nd ed), Tehran: University Publishing Center, (In Persian). - Masoumi, G., (1960). “The Mountain Goat Image on Prehistoric Iranian Pottery”. Comprehensive Portal of Islamic Sciences, 27, (In Persian). - Modarresi, F., (1996). The Encyclopedia of Iranian Mythology. (1nd ed), Tehran: Parsi Mythology Publishing House, (In Persian). - Mohammadifar, Y. & Amini, F., (2015). Sassanid Art and Archaeology. (1nd ed), Tehran: Shapikan, (In Persian). - Navabi, M., (2007). Deraxte Asurig. (3nd ed), Tehran: Foruhar Publications, (In Persian). - Nazari-Arshd, R., Ghazi-Zadeh, K. & Heydari, N., (1403). “A Research in Abstract Icons and Combined-animal Motifs of Samarra Plaster Designs”. Negarinh Islamic Art, 11(27): 109-90, (In Persian). https://doi.org/10.22077/NIA.2024.6203.1710 - Northedge, A., (2004). “Abbasid earth architecture and decoration at Samarra Iraq”. In: The conservation of decorated surface on earthen architecture, Editted by: Leslie Rainer and Angelyn Bass Rivera: 5-14. - Parsazadeh, A., (2015). Symbols of ancient Iran. (1nd ed), Tehran: Aron Publications, (In Persian). - Pope, A. U. & Ackerman, Ph., (2011). A Survey of Persian Arts, From Perhistoric Times to the Persent. Translated by: Cyrus Parham, (1nd ed), Tehran: Scientific and Cultural Publications, (In Persian). - Pope, A., (2012). Persian Architecture. Translated by: Gholam Hossein Sadri-Afshar, (10nd ed), Tehran: Soroush Publishing House, (In Persian). - Pope, A., (2020). Masterpieces of Persian Arts. Translated by: Parviz Natelkhanleri, (7nd ed), Tehran: Scientific and Cultural Publications, (In Persian). - Reed, J., (2013). Mesopotamia. Translated by: Azar Basir, (2nd ed), Tehran: Amir Kabir Publishing House, (In Persian). - Rice, D. T., (2018). Islamic Art. Translated by: Mahmalek Bahar, (6nd ed), Tehran: Scientific and Cultural Publications, (In Persian). - Sajjadi, A., (2004). “Stucco Art in Islamic Architecture”. Athar Magazine, 25: 214-194, (In Persian). - Samsar, M. H., (2018). “Aslimi”. The Great Islamic Encyclopedia, Vol. 8, (In Persian). - Sarafaraz, A., Javadi, S. & Alamdar, A., (2012). “The Influence Sassanid Art on Shapes Motifs and Inscriptions on Facad of Jurjir Mosque”. Bagh-e-Nazar, 22, 67-74, (In Persian).http://noo.rs/lOvdx - Shafei, A. & Mobini, M., (2015). “The Role of Mythological and Sacred Plants in Sassanid Art (With Emphasis on Relief, Metalwork and Stucco)”. Jelweh Honar, 14: 45-63, (In Persian). https://civilica.com/doc/1372614 - Shaykhi, A. & Shirpoor Akbari, M., (2019). “The Interaction of the Goat and Asurig Tree in the Artwork of Pre-Islamic Iranian and Assyrian Civilizations”. Letter of Visual and Applied Arts, 23: 49-66, (In Persian).https://www.magiran.com/p2061058 - Taheri, S., (2017). The Semiotics of Archetypes in the Art of Ancient Iran and Ist Adgacent Cultures. (1nd ed), Tehran: Shoor Afarin Publishing House, (In Persian). - Wilkinson, Ch., (2012). Neyshabur (Same Early Islamic Buildings and Their Decoration). Translated by: Hadi Bekaian, (1nd ed), Tehran: Marandi Publishing, (In Persian). - Wilson, E., (2015). Islamic Designs. Translated by: Mohammad Reza Riazi, (9nd ed),Tehran: Samt Publishing, (In Persian). - Zamani, A., (2011). The Influence of Sasanian Art on Islamic Art. (1nd ed), Tehran: Asatir Publications, (In Persian). URL 1: Berlin Museum of islamic Art URL 2: Department of Ancient Near Eastern Art. “Animals in Ancient Near Eastern Art.” (February 2014) URL 3: http://ghiasabadi.com/avesta-bahram.html URL 4: https://www.metmuseum.org/art/collection/search/448171 URL 5: https://www.metmuseum.org/toah/hd/sass/hd_sass.htm | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 327 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 116 |