
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,908 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,365 |
انقلاب اسلامی و آگاهیبخشی در اندیشه و سیره امام خمینی(ره) | ||
پژوهشنامه انقلاب اسلامی | ||
دوره 14، شماره 52، آذر 1403، صفحه 1-18 اصل مقاله (987.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/rjir.2024.28913.3756 | ||
نویسندگان | ||
علی اکبری معلم* 1؛ محمد حسین پور اصل کلشانی2 | ||
1استادیار و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. | ||
2دانشآموخته حوزه علمیه قم و دانشجوی کارشناسیارشد رشته علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع). | ||
چکیده | ||
هدف: از شرایط وقوع انقلاب، عامل مردم است. در واقع، حمایت آگاهانه مردم از انقلاب، شرط اصلی پیروزی و حفظ دستاوردهای انقلاب می باشد. امام خمینی(ره) با درک این واقعیت، به عنصر آگاهی بخشی مردم در اندیشه و سیره خود در انقلاب اسلامی توجه کرده است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه انقلاب اسلامی و آگاهیبخشی در اندیشه و سیره امام راحل میباشد. همچنین ارائه راهکار برای حل مشکل ضعف آگاهی بخشی در نظام جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از شیوه مدنظر امام راحل از اهداف تحقیق حاضر است. پرسش اصلی این است که آگاهی بخشی در اندیشه و سیره امام خمینی(ره) چه نقشی در پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی داشته است؟ روششناسی پژوهش: روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- تحلیلی و استنادی است. برای پاسخ به این پرسش، آگاهی بخشی سیاسی مردم مطابق چهارچوب نظری امام در سه قسم فلسفه سیاسی، اخلاق سیاسی و فقه سیاسی تبیین شد و ابعاد آگاهی بخشی نیز در منظومه فکری امام مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: یافته پژوهش این است که امام در رهبری انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران، با توجه به انجام تبلیغات و تعلیمات و آگاهی بخشی مردم در سه قسم مذکور، موفق شده است. نتیجهگیری: استفاده از شیوه امام خمینی(ره) در حل مشکلات کشور، ترویج منظومه فکری و سیره امام خمینی(ره)، تقویت گفتمان انقلاب اسلامی، توجه به بُعد فرهنگی در حل مسائل کشور و فراگیر بودن شیوه امام از نتایج و پیامدهای تحقیق حاضر است. | ||
کلیدواژهها | ||
انقلاب اسلامی؛ آگاهی بخشی سیاسی؛ اندیشه و سیره سیاسی؛ فلسفه سیاسی؛ اخلاق سیاسی؛ فقه سیاسی؛ امام خمینی(ره) | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 197 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 115 |