
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,876 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,348 |
مدلسازی اهمالکاری تحصیلی دانشجویان و راهبردهای مواجهه با آن براساس نظریۀ دادهبنیاد | ||
پژوهش های جامعه شناسی معاصر | ||
مقاله 10، دوره 13، شماره 25، اسفند 1403، صفحه 299-340 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/csr.2025.29596.2296 | ||
نویسندگان | ||
معصومه باقری* 1؛ مرضیه شهریاری2؛ علی بوداقی2؛ طیبه نیکورز3 | ||
1دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران (نویسندۀ مسئول). | ||
2استادیار جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3دانشجوی دکتری علوم اجتماعی، گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز. اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
مطالعۀ اهمالکاری تحصیلی درمیان دانشجویان میتواند حمایت علمی و استراتژیهای تصمیمگیری ضروری را برای مؤسسات آموزشعالی برای ارتقای سلامت روانی دانشجویان فراهم کند. این پژوهش با هدف مدلسازی اهمالکاری تحصیلی درمیان دانشجویان تحصیلات تکمیلی و شناسایی راهبردهای مواجهه با آن، ازطریق رویکردی کیفی و با استفاده از نظریۀ دادهبنیاد انجام شده است. درمجموع 15 عضو هیئت علمی در این مطالعه شرکت کردند و بهصورت هدفمند و براساس قاعدۀ اشباع نظری مورد مصاحبه قرار گرفتند. تحلیل دادهها براساس سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. ناتوانی علمی و پژوهشی، ناکارآمدی سیستم دانشگاهی (ضعف مکانیزمهای سیستم جذب دانشجو، مدیریت و قوانین آموزشی ناکارآمد، ضعف ارتباط مؤثر دانشگاه با صنعت و جامعه و فقدان آموزش توجیهی)، بازار کار و فرصتهای شغلی ازجمله شرایط علّی شکلگیری اهمالکاری است. در مقابل دانشجویان از استراتژیهای منفعلانه و یا فعلانه (راهبرد انطباقی و راهبرد فرصتهای نامشروع) در برابر اهمالکاری استفاده میکنند. باورهای اجتماعی، وجود راههای میانبر، حمایت خانوادگی و بیگانگی دانشگاهی اساتید بهعنوان شرایط مداخلهگر و ماهیت رشتههای دانشگاهی (در حوزۀ علومانسانی و علومپایه)، کمبود تجهیزات علمی و پژوهشی تعدد نقش و حضوری یا مجازی بودن آموزش بهعنوان شرایط زمینهای بر راهبردها تأثیر میگذارند. پیامدهای این رفتار تضعیف اعتبار علمی و اخلاق حرفهای، تضعیف سرمایۀ فرهنگی جامعه است. بهطورکلی، انجام مداوم رفتار اهمالکارانه، میتواند پاسخی معنادار بهشرایط اجتماعی، فرهنگی و سازمانی باشد. این رفتار نهتنها نتیجهای از عوامل فردی، بلکه واکنشی به ساختارهای کلان و انتظارات اجتماعی است، که همزمان نشاندهندۀ عاملیت فردی در مدیریت شرایط است. | ||
کلیدواژهها | ||
سیاستگذاری آموزشی؛ اهمالکاری دانشگاهی؛ دانشجویان تحصیلات تکمیلی؛ نظریۀ دادهبنیاد | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 254 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 71 |