
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 490 |
تعداد مقالات | 5,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,393,874 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,205,176 |
مدلسازی اهمالکاری تحصیلی دانشجویان و راهبردهای مواجهه با آن براساس نظریۀ دادهبنیاد | ||
پژوهش های جامعه شناسی معاصر | ||
مقاله 10، دوره 13، شماره 25، اسفند 1403، صفحه 299-340 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/csr.2025.29596.2296 | ||
نویسندگان | ||
معصومه باقری* 1؛ مرضیه شهریاری2؛ علی بوداقی2؛ طیبه نیکورز3 | ||
1دانشیار گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران (نویسندۀ مسئول). | ||
2استادیار جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3دانشجوی دکتری علوم اجتماعی، گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز. اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
مطالعۀ اهمالکاری تحصیلی درمیان دانشجویان میتواند حمایت علمی و استراتژیهای تصمیمگیری ضروری را برای مؤسسات آموزشعالی برای ارتقای سلامت روانی دانشجویان فراهم کند. این پژوهش با هدف مدلسازی اهمالکاری تحصیلی درمیان دانشجویان تحصیلات تکمیلی و شناسایی راهبردهای مواجهه با آن، ازطریق رویکردی کیفی و با استفاده از نظریۀ دادهبنیاد انجام شده است. درمجموع 15 عضو هیئت علمی در این مطالعه شرکت کردند و بهصورت هدفمند و براساس قاعدۀ اشباع نظری مورد مصاحبه قرار گرفتند. تحلیل دادهها براساس سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. ناتوانی علمی و پژوهشی، ناکارآمدی سیستم دانشگاهی (ضعف مکانیزمهای سیستم جذب دانشجو، مدیریت و قوانین آموزشی ناکارآمد، ضعف ارتباط مؤثر دانشگاه با صنعت و جامعه و فقدان آموزش توجیهی)، بازار کار و فرصتهای شغلی ازجمله شرایط علّی شکلگیری اهمالکاری است. در مقابل دانشجویان از استراتژیهای منفعلانه و یا فعلانه (راهبرد انطباقی و راهبرد فرصتهای نامشروع) در برابر اهمالکاری استفاده میکنند. باورهای اجتماعی، وجود راههای میانبر، حمایت خانوادگی و بیگانگی دانشگاهی اساتید بهعنوان شرایط مداخلهگر و ماهیت رشتههای دانشگاهی (در حوزۀ علومانسانی و علومپایه)، کمبود تجهیزات علمی و پژوهشی تعدد نقش و حضوری یا مجازی بودن آموزش بهعنوان شرایط زمینهای بر راهبردها تأثیر میگذارند. پیامدهای این رفتار تضعیف اعتبار علمی و اخلاق حرفهای، تضعیف سرمایۀ فرهنگی جامعه است. بهطورکلی، انجام مداوم رفتار اهمالکارانه، میتواند پاسخی معنادار بهشرایط اجتماعی، فرهنگی و سازمانی باشد. این رفتار نهتنها نتیجهای از عوامل فردی، بلکه واکنشی به ساختارهای کلان و انتظارات اجتماعی است، که همزمان نشاندهندۀ عاملیت فردی در مدیریت شرایط است. | ||
کلیدواژهها | ||
سیاستگذاری آموزشی؛ اهمالکاری دانشگاهی؛ دانشجویان تحصیلات تکمیلی؛ نظریۀ دادهبنیاد | ||
مراجع | ||
- آزادارمکی، تقی، (1397). دانشگاه و چالشهای جامعۀ ایرانی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. - بوردیو، پیر، (1393). نظریه کنش: دلایل عملی و انتخاب عقلانی. ترجمۀ مرتضی مردیها، تهران: نقش و نگار. - بهرامپور، محمدپیام، (1395). از شنبه: راهنمای علمی و کاربردی از اهمالکاری و تنبلی تا موفقیت. تهران: تعالی. - پیروزان، علیرضا، (1400). سواد دانشگاهی و دانشگاه ایرانی. تهران: مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی. - حریریانتوکلی، الهام؛ فراستخواه، مقصود؛ شیرزادکبریا، بهارک؛ حمیدیفر، فاطمه، (1401). «گذار از حکمروایی دولتگرا به حکمروایی خوب آموزشعالی؛ الگوی برخاسته از نظریه بر پایه (GT)». پژوهش و برنامهریزی آموزشعالی، 28 (4): 43-68. https://dx.doi.org/10.22034/irphe.2022.705220 - حسینقلیزاده، رضوان، (1390). «تناسب آموزشعالی با تأکید بر نقش اجتماعی دانشگاه در جامعه دانشمحور». نامه آموزشعالی، 4(13): 121-142. https://journal.sanjesh.org/article_15549.html - خواجهدادمیر، آرزو؛ ناستیزایی، ناصر؛ و پورقاز، عبدالوهاب، (1395). «رابطه مدیریت کلاس با اهمالکاری تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی». توسعۀ آموزش در علوم پزشکی، 9(23): 10-19. - ذکایی، محمدسعید؛ و اسماعیلی، محمدجواد، (1394). جوانان و بیگانگی تحصیلی و دانشگاهی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. - روشنزاده، مصطفی؛ تاجآبادی، علی؛ مظهریدهکردی، بهاره؛ محمدی، سمیه، (1401). «بررسی اثر پیشبینیکننده اعتیاد به اینترنت بر اهمالکاری تحصیلی دانشجویان دانشکدۀ پرستاری». اطلاعرسانی پزشکی نوین، ۸ (۱): ۳۵-۲۶. https://dx.doi.org/10.32598/JMIS.8.1.4 - سلیمانی، اسماعیل؛ نارویی، یعقوب؛ فتاحی، ستار؛ و مقدم، علی، (1396). «رابطه اهمالکاری تحصیلی و ابعاد آن با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان با توجه به جنسیت و فرهنگ ایرانی». اولین کنفرانس بین المللی فرهنگ، آسیبشناسی روانی و تربیت، تهران. - اسدی، سونا؛ و محمدوند، زهرا، (۱۴۰۳). «بررسی رابطه اخلاقورزی با اهمالکاری تحصیلی و نگرش به تقلب (مطالعه موردی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه)». تحقیقات راهبردی در تعلیم و آموزش و پرورش، 15(4): 45-59. - شارعپور، محمود، (1385). جامعهشناسی آموزش و پرورش. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). - صادقی، حمیده؛ جانعلیپور، مجتبی؛ قربانپور، امیر؛ محمدیرازی، محمود؛ بخشیپور، اعظم، (1401). «مدلیابی اهمالکاری تحصیلی براساس اضطراب کووید-19 با نقش میانجی اعتیاد به شبکههای اجتماعی در دانش آموزان مقطع متوسطه». مشاورۀ مدرسه، 2(4): 1-15. https://dx.doi.org/10.22098/jsc.2023.12554.1090 - عباسزاده، محمد؛ علیزادهاقدم، محمد باقر؛ و اسلامیبناب، سیدرضا، (1391). «بررسی رابطۀ بین سرمایۀ اجتماعی و آنومی اجتماعی». مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 1(1): 145-172. https://dx.doi.org/10.22059/jisr.2012.36551 - فاضلی، نعمتالله، (1397). «نوشتن خلاق: حلقه گمشده علوم انسانی تحلیلی از ضرورت توجه به نقش نوشتار در علوم انسانی و اجتماعی ایران». جامعه فرهنگ رسانه، 7(26): 46-58. - عنایتی، ترانه؛ و رستگارتبار، فاطمه، (1396). «رابطه نگرش دانشجویان به دانشگاه و فرسودگی تحصیلی با میانجیگری اهمالکاری تحصیلی». گامهای توسعه در آموزش، 14(1): 30-20. - فکوهی، ناصر، (1384). «پیر بوردیو، پرسمان دانش و روشنفکری». علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، 5: 161-141. https://doi.org/10.22067/jss.v0i0.5251 - قانعیراد، محمدامین، (1385). «تعاملات دانشجویان, انگیزش و کنشگری رشتهای». پژوهش و برنامهریزی در آموزشعالی، 12(2): 1-22. https://journal.irphe.ac.ir/article_702530.html - قرهآغاجی، سعید؛ واحدی، شهرام؛ فتحیآذر، اسکندر؛ و ادیب، یوسف، (1398). «تبیین اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان متوسطه: یک مطالعه نظریه زمینهای». پژوهش در برنامهریزی درسی، 16(60)، 173-193. - محمدپور، احمد، (1400). ضد روش: زمینههای فلسفی و رویههای عملی در روششناسی کیفی. چاپ چهارم. نشر لوگوس، تهران. - نجاتیحسینی، سید محمود، (1396). شهروندی دانشگاهی در ایران. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. - نوغانیدختبهمنی، محسن؛ محمدی، فردین؛ و کرمانی، مهدی، (1398). خلق نظریه در مطالعات کیفی (رویکردی کاربردی به نظریه زمینهای). انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد. - همتی، رضا، (1396). علم، دانشگاه و جامعه. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. - یگی، راهل، (1395). از خودبیگانگی: جهتگیریهای جدید در نظریه انتقادی، ترجمۀ احمد تدین، تهران: انتشارات دنیای اقتصاد. - Abbaszadeh, M., Alizadeh Aghdam, M. B. & Eslami Bonab, S. R., (2012). “Investigating the relationship between social capital and social anomie”. Social Studies and Research in Iran, 1(1): 145-172. https://dx.doi.org/10.22059/jisr.2012.36551 (in Persian) - Abramowski, A., (2018). “Is procrastination all that “bad”? A qualitative study of academic procrastination and self-worth in postgraduate university students”. Journal of Prevention & Intervention in the Community, 46(2): 158–170. https://dx.doi.org/10.1080/10852352.2016.1198168 - Araya-Castillo, L., Burgos, M., González, P., Rivera, Y., Barrientos, N., Yáñez Jara, V. & Sáez, W., (2023). “Procrastination in university students: A proposal of a theoretical model”. Behavioral Sciences, 13(2): 128. https://dx.doi.org/10.3390/bs13020128. - Asadi, S. & Mohammadvand, Z., (2014). “Investigating the relationship between ethics and academic procrastination and attitudes towards cheating (Case study: Islamic Azad University, Urmia Branch)”. Strategic Research in Education, 15(4): 45-59. https://www.doi.org/10.34785/J012.2022.011 (in Persian) - Azad Aramaki, T., (2018). University and the Challenges of Iranian Society. Tehran: Institute for Cultural and Social Studies. (in Persian) - Azam, A., (2001). “Modeling academic procrastination based on COVID-19 anxiety with the mediating role of social media addiction in high school students”. School Counseling, 2(4), 1-15. https://dx.doi.org/10.36941/jesr-2023-0018. (in Persian) - Bahrampour, M. P., (2016). From Saturday: A Scientific and Practical Guide from Procrastination and Laziness to Success. Tehran: Ta'ala. https://www.ketabrah.ir (in Persian) - Bourdieu, P., (2014). Theory of Action: Practical Reasons and Rational Choice. translated by: Morteza Mardiha, Tehran: Naqsh-e-Negar. https://opac.nlai.ir/opacprod/search/bibliographicAdvancedSearchProcess.do - Chatrakamollathas, S., Moha, K. P. & Choochom, O., (2022). “Academic procrastination behavior among college undergraduates: Structural Equation Modeling (SEM)”. Kasetsart Journal of Social Sciences, 43(1): 223-230. https://so04.tci-thaijo.org/index.php/kjss/article/view/257019. - Enayati, T. & Rastegartabar, F., (2017). “The Relationship between Students' Attitudes to University and Academic Burnout with the Mediation of Academic Procrastination”. Development Steps in Education 14(1): 30-20. https://dx.doi.org/10.5812/sdme.57819 (in Persian) - Fakuhi, N., (2005). “Pierre Bourdieu, The Question of Knowledge and Enlightenment”. Journal of Social Sciences of Ferdowsi University of Mashhad, 5: 161-141. https://doi.org/10.22067/jss.v0i0.5251 - Fazli, N., (2018). “Creative Writing: The Missing Link of Humanities: An Analysis of the Necessity of Paying Attention to the Role of Writing in the Humanities and Social Sciences of Iran”. Media Culture Society, 7(26): 46-58. https://www.jscm.ir/article_77451. (in Persian) - Gamage, K. A., Silva, E. K. D. & Gunawardhana, N., (2020). “Online delivery and assessment during COVID-19: Safeguarding academic integrity”. Education Sciences, 10(11): 301. https://dx.doi.org/10.3390doi.org/educsci10110301. - Ghanei-Rad, M. A., (2006). “Student Interactions, Motivation and Activism in a Discipline”. Research and Planning in Higher Education, 12(2): 1-22. https://journal.irphe.ac.ir/article_702530_en.html (in Persian) - Ghare-Aghaji, S., Vahedi, S., Fathi Azar, E. & Adib, Y., (2019). “Explaining Academic Procrastination in High School Students: A Grounded Theory Study”. Research in Curriculum Planning, 16(60): 173-193. https://dx.doi.org/10.30486/jsre.2019.546268 (in Persian) - Haririan Tavakoli, E., Farastkhah M., Shirzad Kobria, B. & HamidiFar, F., (2012). “Transition from State-Oriented Governance to Good Governance of Higher Education; a Model Based on Theory (GT)”. Quarterly Journal of Higher Education Research and Planning, 28 (4): 43-68. https://dx.doi.org/10.22034/irphe.2022.705220 (in Persian) - He, S., (2017). “A Multivariate Investigation into Academic Procrastination of University Students”. Open Journal of Social Sciences, 5: 12-24. https://doi.org/10.4236/jss.2017.510002 - Hemmati, R., (2017). Science, University and Society. Tehran: Cultural and Social Studies Research Institute: https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=4923262&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author (in Persian) - Hossein Gholizadeh, R., (2011). “The Relevance of Higher Education with an Emphasis on the Social Role of the University in a Knowledge-Based Society”. Letter to Higher Education, 4(13): 121-142. https://journal.sanjesh.org/article_15549.html (in Persian) - Kandemir, M., (2014). “Reasons of Academic Procrastination: Self-Regulation, Academic Self-Efficacy, Life Satisfaction and Demographics Variables”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 152: 188-193. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S187704281405246X - Karimi Moonaghi, H. & Baloochi Beydokhti, T., (2017). “Academic procrastination and its characteristics: A Narrative Review”. Future of Medical Education Journal, 7(2): 43-50. https://dx.doi.org/10.22038/fmej.2017.9049. (in Persian) - Kazemi, M., Fayyazi, M. & Kaveh, M., (2010). “Investigation of procrastination prevalence and its causes among university managers and employees”. Journal of management research, 2(4): 42-63. https://tmj.um.ac.ir/article_25463.Doi.org/10.22067/pmt.v2i4.9078 (in Persian) - Khajehdadmir, A., Nastizaei, N. & Pourghaz, A., (2016). “The relationship between classroom management and academic procrastination among postgraduate students”. Journal of Education Development in Medical Sciences, 9(23): 10-19. https://edujournal.zums.ac.ir//article-1-683-en.html (in Persian) - Koppenborg, M. & Klingsieck K. B., (2022). “Social factors of procrastination: group work can reduce procrastination among students”.Social Psychology of Education, 25(1): 249-274. https://link.springer.com/article/10.1007/s11218-021-09682-3. - Kuhlmann, S., Shapira, P. & Smits, R. E., (2010). A systemic perspective: the innovation policy dance. Edward Elgar publishing. Cheltenham. https://ideas.repec.org/h/elg/eechap/4181_1.html - Li, H., Tian, D., Chen, L., Wang, Y., Li, R., Zhang, C. & Zheng, S., (2020). “Analysis of the influence factors of online teaching on the psychological status of the students in Vocational Colleges during the epidemic of COVID-19”. In: 2020 7th International Conference on Information Science and Control Engineering (ICISCE): 316-322. https://ieeexplore.ieee.org/document/9532239. - Parfenova, A. & Romashova, S., (2020). “The role of procrastination in students’ consumer behavior: Budget planning and impulse buying”. International Journal of Sociology and Social Policy, 40(1/2): 133-144. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/ijssp-10-2019-0199/full/html - Peixoto, E. M., Pallini, A. C., Vallerand, R. J., Rahimi, S. & Silva, M. V., (2021). “The role of passion for studies on academic procrastination and mental health during the COVID-19 pandemic”. Soc Psychol Educ. 24(3): 877-893. https://dx.doi.org/10.1007/s11218-021-09636-9. DOI: 10.1007/s11218-021-09636-9 - Pirouzan, A., (2011). Academic Literacy and the Iranian University. Tehran: Institute for Cultural and Social Studies. (in Persian) - Roshanzadeh M., Tajabadi A. & Mazhari Dehkordi Bahareh, M. S., (2014). “Investigating the predictive effect of internet addiction on academic procrastination among nursing students”. Modern Medical Informatics, 8(1): 35-26. http://jmis.hums.ac.ir/article-1-344-en.html (in Persian) - Rozental, A. & Carlbring, P., (2014). “Understanding and treating procrastination: A review of a common self-regulatory failure”. Psychology, 5(13): 1488. https://dx.doi.org/10.4236/psych.2014.513160 - Saplavska, J. & Jerkunkova, A., (2018). “Academic Procrastination and Anxiety Among Students”. In: Engineering for Rural Development–International Scientific Conference. https://dx.doi.org/10.22616/ERDev2018.17.N357 (1192-1197). - Sari, W. L. & Fakhruddiana, F., (2019). “Internal Locus of Control, Social Support and Academic Procrastination among Students in Completing the Thesis”. International Journal of Evaluation and Research in Education, 8(2): 363-368. https://ijere.iaescore.com/index.php/IJERE/article/view/17043/0 - Sharapour, M., (2006). Sociology of Education. Tehran: Organization for Study and Compilation of University Humanities Textbooks (SAMAT), https://www.iase-jrn.ir/?lang=en (in Persian) - Soleimani, E., Narouei, Y., Fattahi, S. & Moghadam, A., (2017). “The relationship between academic procrastination and its dimensions with internet addiction in students with regard to gender and Iranian culture”. First International Conference on Culture, Psychopathology and Education, Tehran. https://iahsj.kaums.ac.ir/article_174396_77d7376e119095231e914aa858117e77.pdf (in Persian) - Steel, P., (2007). “The nature of procrastination: a meta-analytic and theoretical review of quintessential selfregulatory failure”. Psychological Bulletin, 133 (1): 65-94. https://dx.doi.org/10.1037/0033-2909.133.1.65. - Tarkar, P., (2020). “Impact of COVID-19 Pandemic on Education System”. International Journal of Advanced Science and Technology, 29: 3812-3814. https://www.researchgate.net/profile/Preeti-Tarkar/publication/352647439_Impact_Of_Covid-19_Pandemic_On_Education_System/links/60d1e909299bf19b8d99d279/Impact-Of-Covid-19-Pandemic-On-Education-System.pdf - Toquero, C. M., (2020). “Challenges and Opportunities for Higher Education amid the COVID-19 Pandemic: The Philippine Context”. Pedagogical Research, 5, Article No. em0063. https://doi.org/10.29333/pr/7947. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1263557.pdf - Wang, Q., Xin, Z., Zhang, H., Du, J. & Wang, M., (2022). “The effect of the supervisor–student relationship on academic procrastination: the chain-mediating role of academic self-efficacy and learning adaptation”. International journal of environmental research and public health, 19(5): 2621. https://www.mdpi.com/1660-4601/19/5/2621. - Wieland, L. M., Hoppe, J. D., Wolgast, A. & Ebner-Priemer, U. W., (2022). “Task ambiguity and academic procrastination: An experience sampling approach”. Learning and Instruction, 81 (101595): 107-149. https://dx.doi.org/10.1016/j.learninstruc.2022.101595. - Yeghi, R., (2016). Alienation: New Directions in Critical Theory. translated by: Ahmad Tadayin, Tehran: Donyaye Eqtesad Press.https://www.amazon.com/Alienation-New-Directions-Critical-theory/dp/0231151993 (in Persian) - Zakai, M. S. & Esmaeili, M. J., (2015). Youth and Academic and Academic Alienation. Tehran: Cultural and Social Studies Research Institute. https://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2011.16.003 (in Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 285 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 95 |