
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 490 |
تعداد مقالات | 5,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,394,220 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,205,207 |
طراحی مدل مفهومی بینالمللیسازی صنعت خودرو در ایران | ||
فصلنامه مطالعات اقتصادی کاربردی ایران | ||
مقاله 6، دوره 14، شماره 53، خرداد 1404، صفحه 169-201 اصل مقاله (2.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/aes.2025.29788.3716 | ||
نویسندگان | ||
رضا پاشایی1؛ محمد فاریابی* 2؛ پرویز محمدزاده3؛ محمدرضا سلمانی بی شک4 | ||
1دانشجوی دکتری علوم اقتصادی، گروه مدیریت، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت، پردیس دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
2دانشیار گروه مدیریت، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران (نویسندۀ مسئول). | ||
3استاد گروه اقتصاد، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
4دانشیار گروه اقتصاد، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف مطالعۀ حاضر، طراحی مدل مفهومی بینالمللیسازی صنعت خودرو کشور است. بدینمنظور، از رویکرد آمیخته در این مطالعه استفاده شد؛ در همین راستا، دادهها و اطلاعات موردنیاز برای بخش کیفی تحقیق، از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته با 15نفر از مدیران بخش صادرات ایران خودرو و سایپا، خبرگان و صاحبنظران صنعت خودرو کشور که به روش هدفمند گلولۀ برفی انتخاب شده بودند، جمعآوری شد؛ سپس بهمنظور تجزیهوتحلیل مصاحبهها، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. درنهایت 15مضمون اصلی شامل: صنعت خودروسازی، صادرات، وضعیت اقتصاد داخلی، وضعیت اقتصادی کشور هدف، سرمایۀ انسانی، زنجیرۀ تأمین، تعامل با خودروسازان جهانی، داشتن مزیت رقابتی، تحقیق و توسعه، دولت، سرمایهگذاری خارجی، تأمین مالی، انعقاد قراردادهای تجاری مناسب، تولید در کشور هدف و استاندارد جهانی بهعنوان عوامل کلیدی مؤثر بر بینالمللیسازی صنعت خودرو کشور مشخص شدند؛ سپس از مدلسازی ساختاری تفسیری برای مشخص شدن ارتباط 15متغیر با یکدیگر و نیز بینالمللیسازی صنعت خودرو کشور استفاده شد. در بخش کمّی تحقیق نیز، بهمنظور سنجش میزان اثرگذاری هر یک از متغیرها، از رویکرد معادلات ساختاری بهره گرفته شد؛ بدینمنظور، اطلاعات مورد نیاز از طریق توزیع 200پرسشنامه در میان اعضای نمونۀ بهدست آمد؛ سپس تجزیهوتحلیلهای معادلات ساختاری نشانداد که تمامی عوامل از معنیداری مناسبی برخوردار هستند. درنهایت، مدل مفهومی بینالمللیسازی صنعت خودرو، بهعنوان نتیجۀ اصلی این پژوهش معرفی شد. با توجه به مدل مذکور، برای بینالمللیسازی صنعت خودرو، توجه به تمامی 15عامل شناساییشده و برنامهریزی دقیق درخصوص هر یک از آنها، توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
بینالمللیسازی؛ صنعت خودرو؛ رویکرد آمیخته؛ تحلیل مضمون؛ معادلات ساختاری | ||
مراجع | ||
- امیراحمدی حاجیآقا، رضا، (1398). «شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر توسعه صادرات ایران (مورد مطالعه: شرکت ایران خودرو)». پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، مرکزی. https://ganj.irandoc.ac.ir
- توده روستا، فرهاد؛ حیدری، علی؛ پورعزت، علیاصغر؛ و البدوی، امیر، (1399). «پیشرانهای کلیدی اثرگذار بر همکاریهای راهبردی بینالمللی در صنعت خودرو: مروری نظاممند». نشریه مدیریت فردا، (62)19: 142-123. http://modiriyatfarda.ir/Article/26567/FullText
- درخشه، جلال؛ افتخاری، اصغر؛ و ردادی، محسن، (1394). «تحلیل مضمونی اعتماد در اندیشه آیتالله خامنهای». جستارهای سیاسی معاصر: (17)6: 72-53. https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_1910.html?lang=fa
- ربیعیفرحانی، شیرین، (1402). «شناسایی و تحلیل پیشرانهای صنایع با استفاده از تکنیک دلفی و الگوریتم ژنتیک-مطالعه موردی: صنعت خودرو ایران». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران. https://ganj.irandoc.ac.ir
- سعیدی، محمدرضا؛ فارسیجانی، حسن؛ و حقشناسکاشانی، فریده، (1402). «شناسایی و رتبهبندی عوامل پیشرفت بومی محصول جدید برای دستیابی صنعت خودرو به کلاس جهانی». فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، (2)11: 307-285. https://dorl.net/dor/20.1001.1.23295599.1402.11.2.12.5
- معادی رودسری، محمدحسن؛ طباطباییان، سیدحبیبالله؛ و رادفر، رضا، (1398). «الزامات خودروساز شدن در عرصه جهانی؛ نگاهی به وضعیت صنعت خودروسازی ایران». فصلنامه مجلس و راهبرد، (98): 194-147. https://nashr.majles.ir/article_318.html
- ملک اخلاق، اسماعیل؛ نوعپسنداصیل، سیدمحمد؛ و جمالیعباسعلی، خدیجه، (1392). «تبیین و تحلیل ارزیابی استراتژیهای صنعت خودروسازی ایران در ورود به بازارهای خارجی». دو فصلنامه کاوشهای مدیریت بازرگانی، (9)5: 104-85. https://dor.org.20.1001.1.2645386.1392.5.9.5.9
- Aharoni, Y., (1966). “The Foreign Investment Decision Process”. Harvard Business School Press, Boston, MA. https://doi.org/10.1002/tie.5060080407
- Amir Ahmadi Haji Agha, R., (2019). “Identification and ranking of factors affecting on export development of Iran (Case study: Iran Khodro Company)”. Master thesis, Islamic Azad University Naragh Branch, Markazi (In Persian). https://ganj.irandoc.ac.ir
- Barclay, D., Higgins, C. & Thompson, R., (1995). “The Partial Least Squares (PLS) approach to casual modeling: Personal Computer Adoption and Use as an Illustration”, Technology Studies. https://books.google.com/books/about/The_Partial_Least_Squares_pls_Approach_t.html?id=9EZLnQAACAAJ
- Bianchi, C. & Wickramasekera, R., (2016). “Antecedents of SME export intensity in a Latin American Market”. Journal of Business Research, 69(10): 4368-4376. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.02.041
- Boyatzis, R. E., (1998). “Transforming qualitative information: Thematic analysis and code development”. sage. https://us.sagepub.com/en-us/nam/transforming-qualitative-information/book7714.
- Braun, V. & Clarke, V., (2006). “Using thematic analysis in psychology”. Qualitative research in psychology, 3(2): 77-101. http://dx.doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
- Calabrese, G. G. & Manello, A., (2018). “Firm internationalization and performance: Evidence for designing policies”. Journal of Policy Modeling, 40(6): 1221-1242. https://doi.org/10.1016/j.jpolmod.2018.01.008
- Coase, R. H., (1937). “The nature of the firm”. Economica, 4(16), 386-405. https://doi.org/10.1111/j.1468-0335.1937.tb00002.x
- Cole, R. E. & Yakushiji, T., (2020). “The american and japanese auto industries in transition: Report of the joint US–Japan automotive study (p. 251)”. University of Michigan Press. https://doi.org/10.3998/mpub.18623
- Creswell, J. W., (2003). “A framework for design. Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches”: 9-11. https://www.ucg.ac.me/skladiste/blog_609332/objava_105202/fajlovi/Creswell.pdf
- Derakhsheh, J., Eftekhari, A. & Redadi, M., (2015). “Thematic analysis of trust in the thought of Ayatollah Khamenei”. Contemporary Political Studies, 6(17): 53-72 (In Persian). https://politicalstudy.ihcs.ac.ir/article_1910.html?lang=fa
- Dunning, J. H., (1988). “Explaining international production. Unwin, London. https://doi.org/10.4324/9781315739250
- Hair, J.F., Hult, G.T.M, Ringle, C.M. & Sastedt, M., (2017). “A primer on Partial Least Squares structural equation modeling”. 2nd Ed. Thousand Oaks, Sage. https://uk.sagepub.com/en-gb/eur/a-primer-on-partial-least-squares-structural-equation-modeling-pls-sem/book270548
- Henseler, J., Ringle, C. M. & Sinkovics, R. R., (2009). “The use of partial least squares path modeling in international marketing”. In: New challenges to international marketing (pp. 277-319). Emerald Group Publishing Limited. https://doi.org/10.1108/S1474-7979(2009)0000020014
- Hollensen, S., (2011). “Global marketing: A decision-oriented approach”. 5nd edition, Pearson education Limited. https://www.amazon.com/Global-Marketing-decision-oriented-approach-Financial/dp/0273726226
- Hulland, J., (1999). “Use of partial least squres in stratgic management research: a review of four recent studies”. stratgic management journal, 20 (2): 20-195. https://www.jstor.org/stable/3094025
- Jia-Zheng, Y. & Broggi, C. B., (2023). “The metamorphosis of China’s automotive industry (1953–2001): Inward internationalisation, technological transfers and the making of a post-socialist market”. Business History, 67(1): 1-28. https://doi.org/10.1080/00076791.2023.2247366
- Johanson, J. & Mattson, L.G., (1988). “Internationalization in industrial systems, in Hood, N. and Vahlne, J.E. (eds)”, Strategies in Global Competition, Croom Helm, Beckenham (UK). http://dx.doi.org/10.1057/9781137508829.0011
- Johanson, J. & Vahlne, J. E., (1977). “The internationalization process of the firm—a model of knowledge development and increasing foreign market commitments”. Journal of international business studies, 8(1): 23-32. https://doi.org/10.1057/palgrave.jibs.8490676
- Johanson, J. & Wiedersheim-Paul, F., (1975). “The internationalization of the firm: Four Swedish cases”. Journal of management studies, 12(3): 305-322. https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.1975.tb00514.x
- Jung, E. & Atay, E., (2022). “Internationalization of the automotive industry by extending IOL3 model: A case study of Geely automobile”. Eurasian Journal of Business and Economics, 15(29): 1-17. https://ejbe.org/EJBE2022Vol15No29p001-JUNG-ATAY.pdf
- Kuraś, P., (2023). “Entry Modes Used in the Internationalization Process of Automotive Enterprises”. Scientific Papers of Silesian University of Technology. Organization & Management/Zeszyty Naukowe Politechniki Slaskiej. Seria Organizacji i Zarzadzanie, (180). https://doi.org/10.29119/1641-3466.2023.180.16
- Lawshe, C. H., (1975). “A quantitative approach to content validity”. Personnel psychology, 28(4): 563-575. https://psycnet.apa.org/doi/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
- López Morales, J. S., (2020). “Internationalization: An analysis of 26 definitions”. Intersticios sociales, (19): 87-99. https://doi.org/10.55555/IS.19.290
- Lu, J., Ma, X., Taksa, L. & Wang, Y., (2017). “From LLL to IOL 3: Moving dragon multinationals research forward”. Asia Pacific Journal of Management, 34: 757-768. https://link.springer.com/article/10.1007/s10490-017-9542-z
- Malekakhlagh, E., Nopasand Asil, S. M. & Jamali, K., (2013). “Evaluation strategies to enter foreign markets Iran Khodro using BSC and fuzzy AHP”. Journal of Business Administration Researches, 5(9): 85-104 (In Persian). https://dor.org.20.1001.1.2645386.1392.5.9.5.9
- Moadi Roudsari, M. H., Tabatabeian, S. H. & Radfar, R., (2019). “Requirements for being automaker; Looking at the situation of the automobile industry in Iran”. Majlis and Rahbord, 26(98): 147-194 (In Persian). https://nashr.majles.ir/article_318.html
- Pavlínek, P., (2020). “Restructuring and internationalization of the European automotive industry”. Journal of Economic Geography, 20(2): 509-541. https://doi.org/10.1093/jeg/lby070
- Rabie Farhani, Sh., (2023). “Identification and analysis of industry drivers using delphi technique and genetic algorithm - case study: Iran's automobile industry”. Master thesis, University of Science and Culture, Tehran (In Persian). https://ganj.irandoc.ac.ir
- Saeedi, M., Farsijani, H. & Haghshenas Kashani, F., (2023). “Identifying and ranking new product indigenous development factors for achieving world-class automotive industry”. Iranian Pattern of Progress, 11(2): 285-307 (In Persian). https://dorl.net/dor/20.1001.1.23295599.1402.11.2.12.5
- Sekliuckiene, J. (2017). “Factors leading to early internationalization in emerging Central and Eastern European economies: empirical evidence from new ventures in Lithuania”. European Business Review, 29(2): 219-242. https://doi.org/10.1108/EBR-12-2015-0158
- Strauss, A. & Corbin, J., (1998). “Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (2nd Ed.)”. Thousand Oaks, CA: Sage. https://doi.org/10.4135/9781452230153
- Tashakkori, A., Johnson, R. B. & Teddlie, C., (2020). “Foundations of mixed methods research: Integrating quantitative and qualitative approaches in the social and behavioral sciences”. Sage publications. https://uk.sagepub.com/en-gb/eur/foundations-of-mixed-methods-research/book252072
- Toudehrousta, F., Pourezzat, A. A. & Albadvi, A., (2020). “Key drivers affecting on international strategic cooperation in the automotive industry: A systematic literature review”. Modiriat-e-farda, 62(62): 123-142 (In Persian). http://modiriyatfarda.ir/Article/26567/FullText
- Vernon, R., (1966). “International investment and international trade in the product cycle”. Quarterly Journal of Economics, 80: 190–207. https://doi.org/10.2307/1880689
- Welch, L. S. & Luostarinen, R. (1988). “Internationalization: Evolution of a concept”. Journal of general management, 14(2): 34-55. https://doi.org/10.1177/030630708801400203
- Yu, S., (2024). “Geely’s Internationalization Strategy and Effects Taking the Acquisition of Daimler’s Shares as an Example”. In: 9th International Conference on Social Sciences and Economic Development (ICSSED 2024): (pp. 383-392). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/978-94-6463-459-4_47 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 182 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 53 |