
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,949 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,386 |
بررسی اثربخشی بازی های فیزیکی فعال طراحی شده بر پایه مهارت های شناختی بر عملکرد توجه و بازداری پاسخ کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 دی 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2024.29560.2710 | ||
نویسندگان | ||
علی شریفی* 1؛ مرضیه رحیمی2؛ قاسم خیاطی3 | ||
1استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3کارشناس روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه بازیهای فیزیکی فعال طراحی شده بر پایه مهارتهای شناختی بر علائم توجه و بازداری پاسخ در کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش حاضر را کلیه دانشآموزان با اختلال نارسایی توجه/ بیشفعالی شهر تهران تشکیل میدادند. گروه نمونه پژوهش حاضر را 26 نفر دانشآموز دارای اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در دامنه سنی 8 تا 12 سال که با استفاده از نمونهگیری هدفمند انتخاب شده بودند، تشکیل دادند. گروه نمونه به شکل تصادفی در دو گروه کنترل (15 نفر) و آزمایش (11 نفر) جایگماری شدند. گروه آزمایش در یک برنامه فیزیکی فعال شناختی به مدت 10 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. گروه کنترل نیز در این بازه زمان بدون دریافت هیچگونه مداخلهای در لیست انتظار قرار گرفتند. به منظور ارزیابی گروه نمونه از آزمونهای کانرز، آزمون هوش استنفورد-بینه و آزمون یکپارچه دیداری- شنیداری (IVA) استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها: نتایج حاکی از تاثیر مثبت معناداری برنامه مداخله بر روی توجه و بازداری پاسخ گروه آزمایش بود (01/0p<) با این وجود تفاوت معناداری در توجه پایدار گروه نمونه مشاهده نشد (05/0p> ) . نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که بازیهای فیزیکی فعالِ طراحی شده براساس مهارتهای شناختی میتوانند تاثیر مثبتی بر عملکرد توجه و بازداری پاسخ کودکان با اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی برجای بگذارند. | ||
کلیدواژهها | ||
نارسایی توجه/ بیش فعالی؛ فعالیتهای بدنی؛ بازداری پاسخ؛ توجه؛ مهارتهای شناختی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 207 |