
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,948 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,385 |
شناسایی و تبیین سیر تربیتی دعا از منظر آموزه های امام سجاد (ع) | ||
دوفصلنامه دعاپژوهی | ||
دوره 4، شماره 6، شهریور 1403، صفحه 146-166 اصل مقاله (5.72 M) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/dua.2024.29724.1097 | ||
نویسندگان | ||
مهری صادقیان1؛ مریم نساج* 2 | ||
1دانش آموخته دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه اصفهان، ایران | ||
2استادیار الهیات، گروه آموزش معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده صحیفۀ سجادیه سرشار از دعاهای تربیتی امام سجاد (ع) است. هدف پژوهش حاضر شناسایی و تبیین سیر تربیتی دعا با استفاده از فرازهای صحیفۀ سجادیه است. این پژوهش کیفی با بهکارگیری روش تحلیل مضمون انجام شده و دادهها از طریق نرمافزار MAXQDA دستهبندی و سازماندهی شده است. نتایج پژوهش حاضر، دارای سیر تربیتی سه مرحلهای برای دعا بود که به ترتیب شامل حقیقتیابی، عرضه درخواست، بخشش و اجابت است. مرحله حقیقتیابی در دو بخش بصیرتیابی حقیقت عطاکننده (توانایی خدا، مهربانی و رحمت الهی، دانایی خدا، بینیازی خدا) و هویتشناسی دعاکننده(حقارت انسان، بیپناهی انسان، نیازمندی انسان، فقر انسان) بررسی شده است. مرحله عرضۀ مؤثر درخواست در دو بخش درخواست شخصی اثربخش (توجه به نوع و حالت صحیح درخواست فرد) و درخواست جمعی اثربخش (درخواست خیرخواهی و اصلاح دیگران، عرضه نکردن درخواست خود به دیگران، درخواست عزت خود در برابر دیگران، درخواست مشترک برای خود و دیگران) تبیین شده است و مرحلۀ بخشش و اجابت، در دو بخش بخشش و عطای الهی (فراگیری و گستردگی بخشش و احسان الهی، عظمت و بزرگی عطای و بخشش الهی، سهولت بخشش الهی، عطا و احسان فضلگونه الهی، عطا و بخشش بدون چشمداشت الهی، عطای مصلحتآمیز الهی) و اجابت الهی (سهولت اجابت در دایره وسیع الهی، ضمانت الهی در اجابت خواستهها) عنوان گردیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
صحیفۀ سجادیه؛ امام سجاد(ع)؛ سیر تربیتی دعا؛ حقیقت یابی؛ عرضه موثر درخواست؛ بخشش و اجابت | ||
مراجع | ||
فهرست منابع:
Braun, V. & Clarke, V. (2006), “Using thematic analysis in psychology”, Qualitative Research in Psychology, Vol. ٣, No. ٢, Pp. 101- 77 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 66 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 18 |