
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,946 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,384 |
نیمرخ دانشآموزان مهاجر افغانستانی در مهارتهای اساسی پیش نیاز یادگیری: عصبروانشناختی و تحصیلی | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2024.29257.2682 | ||
نویسندگان | ||
عبدالقاهر حامد1؛ سالار فرامرزی* 2؛ احمد عابدی3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه اصفهان. ایران | ||
2استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه اصفهان. ایران | ||
3دانشیار گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: مهارتهای عصبروانشناختی پایهی یادگیری تحصیلی محسوب میشوند و دربرگیرنده مهارتهایی از قبیل توجه، سازماندهی، مهارتهای حرکتی، ادراک فضایی، زبان و سایر توانشهایی که دانشآموزان برای یادگیری محتوای دروس به آنها نیاز دارند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی و ترسیم نیمرخ عملکردی دانشآموزان مهاجر افغانستانی در مهارتهای اساسی پیشنیاز یادگیری با تأکید بر مهارتهای عصبروانشناختی و تحصیلی انجام گرفت. روش: روش پژوهش توصیفی بود. به این منظور از بین دانشآموزان دوره ابتدایی مدارس خودگردان مهاجر افغانستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی1402-1401 به روش نمونهگیری خوشهای 3 مدرسه انتخاب و تعداد 151 نفر از دانشآموزان (دختر 86 نفر و پسر 65 نفر) در پژوهش شرکت داده شدند. برای جمعآوری اطلاعات از چکلیست تشخیصی پیشنیازهای اساسی یادگیری دانشآموزان استفاده شد. با مراجعه حضوری چکلیست تشخیصی پیشنیازهای اساسی یادگیری به روش مصاحبهی بالینی با معلمان و دانشآموزان تکمیل شد و دادههای آماری در دو سطح توصیفی و استنباطی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافتهها نشان داد که دانشآموزان پایه اول در ادراک فضایی و زبانی، و در پایه دوم در مهارتهای اجتماعی هیجانی و ریاضیات و در پایه سوم در نوشتن و در پایه چهارم در خواندن و ریاضیات و در پایه پنجم در ریاضی و در پایه ششم در ادراک فضایی بیشتر دچار اختلال هستند و تفاوت معناداری بین عملکرد دختران و پسران و نیز بین عملکرد دانشآموزان در پایههای مختلف تحصیلی وجود دارد. نتیجه: بنابراین میتوان گفت که دانشآموران مهاجر افغانستانی در مهارتهای اساسی پیشنیاز یادگیری با تأکید بر مهارتهای عصبروانشناختی و تحصیلی مشکلاتی دارند که میتواند بر عملکرد آنان در طول دوران تحصیل تأثیر داشته | ||
کلیدواژهها | ||
دانش آموزان مهاجر؛ پیش نیازیادگیری؛ عصب روانشناختی؛ مهارتهای تحصیلی؛ دانش آموزان افغانستانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 126 |