
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,910 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,365 |
نصابهای زبانی: رویکردی کهن در فرهنگنویسی | ||
پژوهش های زبان شناسی تطبیقی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 30 مهر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/rjhll.2024.29722.2340 | ||
نویسندگان | ||
ثریا رضوی1؛ محمدامین ناصح* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد زبان شناسی دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
2گروه زبان انگلیسی و زبان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
چکیده | ||
نصاب یا واژهنامه منظوم به عنوان یکی از شیوههای کهن فرهنگنویسی عموماً به فرهنگهای یک، دو یا چند زبانه اطلاق میشود که سراینده آن قصد آموزش واژهها یا نکات دستوری را داشته تا با بهرهگیری از اوزان آهنگین آن سرودهها، واژهآموزی تسهیل گردد. از این قبیل واژهنامههای کهن میتوان به نصابالصبیان ابونصرفراهی (قرن هفتم هجری) اشاره کرد که در حکم الگویی برای نصابنویسی قرون بعد در زبانهای مختلف (عربی، ترکی، فرانسه، انگلیسی، کردی) واقع شد. در ایران پیشینۀ این سبک از فرهنگنویسی به قرنها پیش باز میگردد ولی عموماً از توجه اهل نظر مغفول ماندهاند. درسدههای اخیر هم سو با افزایش تعاملات کشورمان با دیگر ممالک، نصابهای منظومی با هدف تسهیل روند زبانآموزی تنظیم شده است. مقاله حاضر بر آن است تا به معرفی مهمترین نصابهای زبانی (حدود 50 نصاب) با اشاره به ویژگیهای ساختاری هر یک پرداخته و نمونهای از متن اغلب نصابهای مورد نظر را ارائه نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ نصابهای زبانی"؛ واژهنامهمنظوم"؛ فرهنگنویسی"؛ زبانآموزی"؛ ، "؛ شعر تعلیمی" | ||
موضوعات | ||
پژوهش های توصیفی زبان شناسی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 102 |