
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 490 |
تعداد مقالات | 5,109 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,393,941 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,205,178 |
درک قومی از عدالت اجتماعی و نسبت آن با نظریۀ عدالت جان رالز (مورد مطالعه: کردهای اهلتسنن ایران) | ||
پژوهش های جامعه شناسی معاصر | ||
مقاله 8، دوره 13، شماره 25، اسفند 1403، صفحه 237-265 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/csr.2024.29218.2285 | ||
نویسندگان | ||
محمد حیدری1؛ وحید قاسمی* 2 | ||
1پژوهشگر پسادکتری جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
2استاد جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران (نویسندۀ مسئول). | ||
چکیده | ||
مطالعۀ حاضر باهدف واکاوی درک کردهای اهلتسنن ایران از عدالت اجتماعی و نسبت آن با نظریۀ عدالت «جان رالز» با استفاده از رویکرد کیفی پژوهش و روش تحلیل مضمون به انجام رسیده است. مشارکتکنندگان پژوهش 16نفر از افراد کُرد اهلتسنن ساکن در استانهای کردنشین ایران هستند. تکنیک گردآوری دادهها مصاحبۀ عمیق نیمهساختاریافته است و تحلیل دادهها با استفاده از رویکرد شبکۀ مضامین انجام شد. یافتههای پژوهش نشاندهندۀ این است که درک افراد موردمطالعه از عدالت اجتماعی دربارۀ چهار مضمون سازماندهنده شامل تعریف عدالت (عدالت بهمثابه دسترسی برابر به منابع و فرصتها و عدالت بهمثابه شایستگی)، درک عدالت (عدالت نمایشگونه) و جامعۀ عادلانه مورد انتظار (جامعۀ تکثرگرا) و مضمون فراگیر «عدالت بهمثابه تکثرگرایی» صورتبندی شده است. درخصوص نسبت بین تعریف و درک افراد موردمطالعه از عدالت اجتماعی با نظریۀ عدالت بهمثابه انصاف رالز، نتایج پژوهش بیانگر نوعی هماهنگی و تناسب معمول است. به اینمعنا که تعریف آنها از عدالت در سطح عام در تناسب با اصل «فرصتهای برابر» نظریۀ رالز است و جامعۀ تکثرگرای عادلانۀ مورد انتظار آنها نیز تا حد زیادی با جامعه بهسامان، تکثرگرایی معقول جامعۀ دموکراتیک و ایدۀ اجماع همپوشان مدنظر رالز تطابق دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
درک عدالت اجتماعی؛ کردهای اهلتسنن؛ عدالت به مثابه تکثرگرایی؛ رالز | ||
مراجع | ||
- بلالی، اسماعیل، (1389). «طرد اجتماعی اقوام در آیینه آمار: بررسی بودجههای استانهای ترکنشین و کردنشین». مطالعات اجتماعی ایران، 4 (2): 19-1. DOR: 20.1001.1.20083653.1389.4.2.1.1 - تالیس، رابرت، (1397). فلسفه رالز. ترجمۀ خشایار دیهیمی، تهران: فرهنگ نشر نو. - وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (1395). ارزشها و نگرشهای ایرانیان (موج سوم). تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات. - رالز، جان، (1393). لیبرالیسم سیاسی. ترجمۀ موسی اکرمی، تهران: ثالث. - رالز، جان، (1396). نظریهای در باب عدالت. ترجمۀ مرتضی نوری، تهران: نشر مرکز. - طالبی، ابوتراب؛ و علیزاده، سجاد، (1397). «مطالعه پدیدارشناختی تجربه تبعیض و نابرابری قومی در بین دانشجویان کرد در دانشگاههای ایران». جامعهشناسی ایران، 19(4): 25-1. https://doi.org/10.22034/JSI.2018.38235 - لاوت، فرانک، (1396). راهنمای خواندن «نظریهای در باب عدالت» رالز. ترجمۀ محمد ملاعباسی، تهران: ترجمان - نوابخش، فرزاد؛ و گراوند، جمشید، (1390). «بررسی تأثیر احساس عدالت اجتماعی بر هویت ملی شهروندان سنی و شیعه مذهب قوم کرد». فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 7 (22): 181-144. https://www.jcsc.ir/article_19692.html - یعقوبی، داریوش، (1388). درک ایرانیان از عدالت. تهران: جامعهشناسان. - Aghajanian, A., (1983). “Ethnic Inequality in Iran: An Overview”. International Journal of Middle East Studies, 15 (2): 211-224. http://www.jstor.org/stable/162990 - Amanolahi, S., (2005). “A note on ethnicity and ethnic groups in Iran”. Iran & the Caucasus, 9 (1): 37-41. http://www.jstor.org/stable/4030904 - Attride – Stirling, J., (2001). “Thematic Networks: An Analytic Tool for Qualitative Research”. Qualitative Research, 1(3): 385-405. https://doi.org/10.1177/146879410100100307 - Balali, E., (2010). “Social Exclusion of Ethnicity; Investigating the Budgets of Turkish and Kurdish Provinces”. Journal of Iranian Social Studies, 4 (2): 1-19. DOR: 20.1001.1.20083653.1389.4.2.1.1 (In Persian). - Creswell, J. W. & Miller, D L., (2000). “Determining Validity in Qualitative Inquiry”. Theory Into Practice, 39 (3): 124–30. https://doi.org/10.1207/s15430421tip3903_2 - Entessar, N., (1984). “The Kurds in Post-Revolutionary Iran and Iraq”. Third World Quarterly, 6(4): 911–933. http://www.jstor.org/stable/3991802 - Entessar, N., (1989). “The Kurdish Mosaic of Discord”. Third World Quarterly, 11(4): 83–100. http://www.jstor.org/stable/3992332 - Ghai, Y., (2011). “Ethnic Identity, Participation, and Social Justice: A Constitution for New Nepal?”. International Journal on Minority and Group Rights, 18(3): 309-334. https://doi.org/10.1163/157181111X583305 - Giddens, A., (2006). Sociology. UK: Polity Press. - Hassaniyan, A. & Stansfield., G., (2022). The Kurds Protest Movement and the Islamic Republic of Iran. The securitization of Kurdish Nationalism, LSE Middle East Centre Paper Series 62. - Hassaniyan, A., (2021). Kurdish Politics in Iran. Cross border Interactions and Mobilization since 1947, UK: Cambridge University Press. - Koohi-Kamali, F., (2003). The Political Development of the Kurds in Iran (Pastoral Nationalism). New York: Palgrave Macmillan. - Kymlicka, W., (2018). “Multiculturalism, Social Justice and the Welfare State”. In: Social Justice and Public policy; Seeking fairness in diverse societies, Eds. Gary Craig, Tania Burchardt and David Gordon, (53-104). Cambridge University Press. - Liebig, S. & Sauer, C., (2016). “Sociology of Justice”. In: Clara Sabbagh & Manfred Schmitt (Eds.), Handbook of Social Justice Theory and Research (37-59): Springer. - Lovett, F., (2011). Rawls's A Theory of Justice: A Reader's Guide. Translate in Persian by Mohammad Mollaabbasi. Tehran: Tarjoman. (In Persian) - Marwan, A., (2019). “A Commentary: The Position of Ethnic Minorities from the Connection between Theory of Justice and Good Governance”. Race and Justice, 12 (1): 162-181. https://doi.org/10.1177/2153368719873016 - McDowall, D., (2004). Modern history of the Kurds. I.B. Tauris. - Ministry of Culture and Islamic Guidance (2016). Iranian National Plan of Values an Attitudes (Third Wave). Tehran: Research Center for Culture, Art and Communications. (In Persian) - Mohammadpour, A. & Soleimani, K., (2020). “Minoritisation' of the other: the Iranian ethno-theocratic state's assimilatory strategies”. Postcolonial Studies, 24 (1): 40-62. https://doi.org/10.1080/13688790.2020.1746157 - Navabakhsh, F. & Gravand, J., (2011). “A Consideration about the Effects of Social Justice on the National Identity of Kurd Citizens”. Culture Studies & Communication, 7 (22): 149-187. (In Persian). - Nozick, R., (1974). Anarchy, State and Utopia. New York: Basic Book. - Radpey, L. & Rose, G., (2017). “A new creative Kurdish constitution in the Middle East”. Creativity Studies, 10(1): 72-83. https://doi.org/10.3846/23450479.2017.1284164 - Rawls, J., (1996). Political Liberalism. Translate in Persian by: Musa Akrami. Tehran: Saless. (In Persian) - Rawls, J., (1999). A Theory of Justice. Revised edition. Translate in Persian by: Morteza Noori, Tehran: Markaz. (In Persian) - Roberts, J. V. & Doob, A N., (1997). “Race, Ethnicity, and Criminal Justice in Canada”. Crime and Justice, 21: 469-522. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199859016.013.020 - Sari, C. M. A., (2020). “Rawls’s Theory of Justice and its Relevance in Analyzing Injustice on Ethnic Phenomenon”. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 7 (3): 210–218. https://doi.org/10.29333/ejecs/497 - Shelby, T., (2004). “Race and Ethnicity, Race and Social Justice: Rawlsian Considerations”. Fordham Law Review, 72: 1697-1714. https://ir.lawnet.fordham.edu/flr/vol72/iss5/15 - Talebi, A. & Alizade, S., (2018). “A Phonological Study of Discrimination and Ethnic Inequality: Case Study of Kurdish University Students' Experiences”. Iranian Journal of Sociology, 19 (34): 1-25. https://doi.org/10.22034/JSI.2018.38235. (In Persian) - Talisse, R. B., (2001). On Rawls, A Liberal Theory of Justice and Justification. Translate by: Khashayar Deihimi. Tehran: Nashernow. (In Persian) - Wolff, J., (1977). Understanding Rawls. New Jersey: Princeton University Press. - Yaghoobi, D., (2009). Iranians' Perception of Justice. Tehran: Jameeshnasan. (In Persian) - Yildiz, K. & Taysi, T. B., (2007). The Kurds in Iran (the past, present and future). London: Pluto Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 288 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 65 |