
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,930 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,372 |
پیشبینی اهمالکاری تصمیمگیری بر اساس باورهای فراشناختی دربارة اهمالکاری با نقش واسطهای خودتنظیمی در اضطراب | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 13، دوره 12، شماره 22، 1403، صفحه 223-240 اصل مقاله (1020.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2024.28379.2627 | ||
نویسندگان | ||
سعید جعفری1؛ کاظم برزگر بفرویی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف امروزه، اهمالکاری بهعنوان نوعی شکست در خودتنظیمی و عملکرد، تمرکز اصلی پژوهشهای روانشناختی/ آموزشی به شمار میرود. در مطالعة حاضر، با فرض یک دیدگاه شناختی، رابطة بین باورهای فراشناختی دربارة اهمالکاری و اهمالکاری تصمیمگیری، با در نظرگرفتن نقش واسطهای خودتنظیمی در اضطراب، مورد بررسی قرار گرفت. روش: جامعة آماری پژوهش حاضر را، تمامی دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه یزد در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تشکیل میدادند. ۳۹۱ دانشجو که براساس فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از سه دورة کارشناسی، کارشناسیارشد و دکتری انتخاب شده بودند، پرسشنامههایی را تکمیل کردند که سطح باورهای فراشناختی دربارة اهمالکاری، خودتنظیمی در اضطراب و اهمالکاری تصمیمگیری آنها را اندازهگیری میکردند. بهمنظور تحلیل دادههای توصیفی و ماتریس همبستگی متغیرهای پژوهش، از نسخة ۲۶ نرمافزار SPSS و بهمنظور آزمون فرضیهها و مدل نهایی پژوهش، از نسخة ۲۰ نرمافزارAMOS استفاده گردید. یافتهها: یافتهها، حاکی از این بودند که باورهای فراشناختی (مثبت، ۰۵/۰ =β و ۴۳۷/۰ =p؛ منفی، ۰۰۴/۰ =β و ۹۸۱/۰ =p)، اثر مستقیم معنیداری بر اهمالکاری تصمیمگیری ندارند؛ اما باورهای فراشناختی (مثبت، ۴۳/۰- =β و ۰۰۰۱/۰ =p؛ منفی ۴۷/۰- =β و ۰۰۱/۰ =p)، بر خودتنظیمی در اضطراب و نیز، خودتنظیمی در اضطراب (۵۶/۰- =β و ۰۰۱/۰ =p) بر اهمالکاری تصمیمگیری، اثر مستقیم معنیدار دارند. همچنین، خودتنظیمی در اضطراب، در رابطة بین باورهای فراشناختی و اهمالکاری تصمیمگیری، نقش واسطهگری ایفا کرد. نتیجهگیری: بهطورکلی، یافتههای پژوهش حاضر، با مدل نظریة تعارض تصمیمگیری همخوانی داشته و مبنایی نظری را برای بررسی اهمالکاری، بهعنوان مانعی در برابر موفقیت تحصیلی یادگیرندگان فراهم کردند. | ||
کلیدواژهها | ||
اهمالکاری تصمیمگیری؛ باورهای فراشناختی دربارة اهمالکاری؛ خودتنظیمی در اضطراب | ||
مراجع | ||
Balkis, M. (2013). Academic procrastination, academic life satisfaction, and academic achievement: the mediation role of rational beliefs about studying. Journal of Cognitive & Behavioral Psychotherapies, 13(1), 57-74.
Balkis, M., & Duru, E. (2016). Procrastination, self-regulation failure, academic life satisfaction, and affective well-being: underregulation or misregulation form. European Journal of Psychology of Education, 31, 439-459. https://doi.org/10.1007/s10212-015-0266-5
Beswick, G., Rothblum, E. D., & Mann, L. (1988). Psychological antecedents of student procrastination. Australian psychologist, 23(2), 207-217. https://doi.org/10.1080/00050068808255605
Borkovec, T. D., Robinson, E., Pruzinsky, T., & DePree, J. A. (1983). Preliminary exploration of worry: Some characteristics and processes. Behavior research and therapy, 21(1), 9-16. https://doi.org/10.1016/0005-7967(83)90121-3
Byrne, B. M. (2001). Structural equation modeling with AMOS, EQS, and LISREL: Comparative approaches to testing for the factorial validity of a measuring instrument. International journal of testing, 1(1), 55-86.
Cao, L. (2012). Examining ‘active procrastination from a self-regulated learning perspective. Educational Psychology, 32(4), 515-545. https://doi.org/10.1080/01443410.2012.663722
Corkin, D. M., Shirley, L. Y., & Lindt, S. F. (2011). Comparing active delay and procrastination from a self-regulated learning perspective. Learning and Individual Differences, 21(5), 602-606. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2011.07.005
De Palo, V., Monacis, L., & Sinatra, M. (2019). How self-regulated learning strategies interfere between metacognitions and decisional procrastination. Psychology, Society & Education, 11(1), 39-52.
De Palo, V., Monacis, L., Miceli, S., Sinatra, M., & Di Nuovo, S. (2017). Decisional procrastination in academic settings: The role of metacognitions and learning strategies. Frontiers in Psychology, 8, 973. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.00973
Fernie, B. A., Bharucha, Z., Nikcevic, A. V., & Spada, M. M. (2016). The unintentional procrastination scale. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 35, 136-149. https://doi.org/10.1007/s10942-016-0247-x
Fernie, B. A., Spada, M. M., Nikcevic, A. V., Georgiou, G. A., & Moneta, G. B. (2009). Metacognitive beliefs about procrastination: Development and concurrent validity of a self-report questionnaire. Journal of Cognitive Psychotherapy, 23(4), 283-293. https://psycnet.apa.org/doi/10.1891/0889-8391.23.4.283
Ferrari, J. R. (2001). Procrastination as self‐regulation failure of performance: effects of cognitive load, self‐awareness, and time limits on ‘working best under pressure’. European Journal of Personality, 15(5), 391-406. https://doi.org/10.1002/per.413
Ferrari, J. R. (2011). Is AARP still procrastinating? The no-regrets guide to getting it done. John Wiley & Sons.
Ferrari, J. R., & Tibbett, T. (2017). Procrastination. In V. Zeigler-Hill & T. K. Shackelford (Eds.), Encyclopedia of personality and individual differences (pp. 1–8). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-28099-8_2272-1.
Ferrari, J. R., Crum, K. P., & Pardo, M. A. (2018). Decisional procrastination: Assessing characterological and contextual variables around indecision. Current Psychology, 37, 436-440. https://doi.org/10.1007/s12144-017-9681-x
Ganesan, R., Mamat, N. H. B., Mellor, D., Rizzuto, L., & Kolar, C. (2014). Procrastination and the 2× 2 achievement goal framework in Malaysian undergraduate students. Psychology in the Schools, 51(5), 506-516. https://doi.org/10.1002/pits.21760
Grunschel, C., Schwinger, M., Steinmayr, R., & Fries, S. (2016). Effects of using motivational regulation strategies on students' academic procrastination, academic performance, and well-being. Learning and individual differences, 49, 162-170. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2016.06.008
Haycock, L. A., McCarthy, P., & Skay, C. L. (1998). Procrastination in college students: The role of self‐efficacy and anxiety. Journal of counseling & development, 76(3), 317-324. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1998.tb02548.x
Howell, A. J., & Watson, D. C. (2007). Procrastination: Associations with achievement goal orientation and learning strategies. Personality and Individual Differences, 43(1), 167-178. https://doi.org/10.1016/j.paid.2006.11.017
Janis, I. L. & Mann, L. (1977). Decision making: A psychological Analysis of conflict. Choice and commitment. New York: Free Press.
Jones, S. M., McGarrah, M. W., & Kahn, J. (2019). Social and emotional learning: A principled science of human development in context. Educational Psychologist, 54(3), 129-143. https://doi.org/10.1080/00461520.2019.1625776
Mann, L. (2016). Procrastination revisited: a commentary. Australian Psychologist, 51(1), 47-51. https://doi.org/10.1111/ap.12208
Mann, L., Burnett, P., Radford, M., & Ford, S. (1997). The Melbourne Decision Making Questionnaire: An instrument for measuring patterns for coping with decisional conflict. Journal of Behavioral Decision Making, 10(1), 1-19. https://doi.org/10.1002(SICI)1099-0771(199703)10:1%3C1::AID-BDM242%3E3.0.CO;2-X
Matthews, G., & Wells, A. (2000). Attention, automaticity, and affective disorder. Behavior modification, 24(1), 69-93. https://doi.org/10.1177/0145445500241004
Meyers, L. S., Gamst, G., & Guarino, A. J. (2006). Data screening. Applied Multivariate Research-Design and Interpretation, (Ed 3), SAGE Publications, Inc. pp, 43-73.
Milgram, N., & Tenne, R. (2000). Personality correlates of decisional and task avoidant procrastination. European Journal of Personality, 14(2), 141-156. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-0984(200003/04)14:2%3C141::AID-PER369%3E3.0.CO;2-V
Rabin, L. A., Fogel, J., & Nutter-Upham, K. E. (2011). Academic procrastination in college students: The role of self-reported executive function. Journal of clinical and experimental neuropsychology, 33(3), 344-357. https://doi.org/10.1080/13803395.2010.518597
Sirois, F., & Pychyl, T. (2013). Procrastination and the priority of short‐term mood regulation: Consequences for future self. Social and personality psychology compass, 7(2), 115-127. https://doi.org/10.1111/spc3.12011
Spada, M. M., Nikcevic, A. V., Moneta, G. B., & Wells, A. (2008). Metacognition, perceived stress, and negative emotion. Personality and Individual Differences, 44, 1172–1181. https://doi.org/10.1016/j.paid.2007.11.010
Steel, P. (2010). Arousal, avoidant, and decisional procrastinators: Do they exist? Personality and individual differences, 48(8), 926-934. https://doi.org/10.1016/j.paid.2010.02.025
Steel, P., & Ferrari, J. (2013). Sex, education, and procrastination: An epidemiological study of procrastinators’ characteristics from a global sample. European Journal of Personality, 27(1), 51-58. https://doi.org/10.1002/per.1851
Stevens, J. P. (2012). Applied multivariate statistics for the social sciences. (Ed 5), Taylor & Francis Routledge.
Stober, J., & Joormann, J. (2001). Worry, procrastination, and perfectionism: Differentiating amount of worry, pathological worry, anxiety, and depression. Cognitive therapy and research, 25, 49-60. https://doi: 10.1023/a: 1026474715384
Tan, C. X., Ang, R. P., Klassen, R. M., Yeo, L. S., Wong, I. Y., Huan, V. S., & Chong, W. H. (2008). Correlates of academic procrastination and students’ grade goals. Current Psychology, 27, 135-144. https://doi.org/10.1007/s12144-008-9028-8
Tibbett, T. P., & Ferrari, J. R. (2015). The portrait of the procrastinator: Risk factors and results of an indecisive personality. Personality and individual differences, 82, 175-184. https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.03.014
Tibbett, T. P., & Ferrari, J. R. (2018). The US as a ‘Procrastination’: Assessing indecision on life satisfaction and life regret. North American Journal of Psychology, 20(1), 111-116.
Weinstein, C. E., & Acee, T. W. (2018). Study and Learning Strategies. Edited By Rona F. Flippo, Thomas W. Bean. (3rd Edition). Handbook of College Reading and Study Strategy Research. (227-240). New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315629810
Weinstein, C. E., & Palmer, D. R. (2002). User’s manual for those administering the Learning and Study Strategies Inventory (2nd Ed). Clearwater, FL: H & H Publishing.
Weinstein, C. E., Acee, T. W., & Jung, J. (2011). Self‐regulation and learning strategies. New directions for teaching and learning, 2011(126), 45-53. https://doi.org/10.1002/tl.443
Weinstein, C. E., Palmer, D. R., & Acee, T. W. (2016). Learning and Study Strategies Inventory (3rd ed). Clearwater, FL: H&H Publishing.
Wells, A. (2002). Emotional disorders and metacognition: Innovative cognitive therapy. John Wiley & Sons.
Wells, A., & Matthews, G. (1996). Modeling cognition in emotional disorder: The S-REF model. Behavior Research and Therapy, 34, 881–888. https://doi.org/10.1016/S0005-7967(96)00050-2
Wolters, C. A. (2003). Understanding procrastination from a self-regulated learning perspective. Journal of Educational Psychology, 95(1), 179. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-0663.95.1.179
Zhou, M., & Kam, C. C. S. (2017). Trait procrastination, self-efficacy, and achievement goals: the mediation role of boredom coping strategies. Educational Psychology, 37(7), 854-872. https://doi.org/10.1080/01443410.2017.1293801 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 546 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 343 |