
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,910 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,365 |
مطالعه پدیدارشناختی انگیزه یادگیری در آموزش الکترونیکی از دیدگاه نظریه خود-تعیینگری | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 10، دوره 12، شماره 22، 1403، صفحه 167-186 اصل مقاله (710.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2024.28113.2605 | ||
نویسندگان | ||
حجت دهقانزاده1؛ حسین دهقانزاده* 2؛ بهروز اسکندرپور3 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
3استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف انگیزه یادگیری در دورههای آموزشی الکترونیکی یکی از محورهای مهم در مطالعات اخیر میباشد. پژوهش حاضر نیز با هدف بررسی پدیدارشناختی تجارب برآورده کننده نیازهای روانشناختی انگیزشی یک برنامه آموزشی الکترونیکی انجام شده است. روش: جهت انجام پژوهش از رویکرد کیفی و از روش پدیدارشناختی استفاده شده است. جامعه پژوهشی دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. از بین دانشجویان مذکور، 16 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه تبریز بهعنوان مشارکتکنندگان این پژوهش انتخاب شدند و با روش مصاحبه گروه کانونی تجارب زیسته این دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. جهت بررسی این تجارب زیسته از چارچوب نظری خود-تعیینگری استفاده گردید. همچنین برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش سه مرحلهای اسمیت (تولید دادهها، تجزیهوتحلیل دادهها و تلفیق موردها) استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان میدهد که راهبردهای انگیزشی آموزش الکترونیکی درس "اصول تولید فیلمهای آموزشی" بر اساس نظریه خود-تعیینگری در بخش خودمختاری، شامل تنوع در منابع درسی، انعطاف در فعالیتهای آموزشی و یادگیری فعالیتهای کاربردی، هستند. همچنین سطح دشواری متناسب، الزامات کلاسی و آزادی در بحث و فعالیتها، معیارها و شاخصهای کلاسی واضح و راهنمایی مناسب بهعنوان موارد انگیزشی بخش شایستگی، توسط دانشجویان در این مطالعه درک و تجربه شده است. بهکارگیری شبکههای اجتماعی، فعالیتهای گروهی، بازخورد همکلاسیها و حضور اجتماعی-تدریسی استاد نیز سه راهبرد انگیزشی در بخش ارتباط بودند و دانشجویان این راهبردها را برای بهبود جنبه ارتباط مهم تلقی کردند. نتیجهگیری: برای ایجاد انگیزه بیشتر و درگیری یادگیرندگان در محیطهای یادگیری الکترونیکی نیاز است مؤلفههای شناسایی شده در طراحی اینگونه محیطها به کار گرفته شده و یادگیری فراگیران را عمیقتر و پایدارتر سازند. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری الکترونیکی؛ انگیزه یادگیری؛ خود-تعیینگری؛ پدیدارشناسی | ||
مراجع | ||
Alamer, A., & Al Khateeb, A. (2023). Effects of using the WhatsApp application on language learner's motivation: a controlled investigation using structural equation modelling. Computer Assisted Language Learning, 36(1-2), 149-175. https://doi.org/10.1080/09588221.2021.1903042
Amez, S., & Baert, S. (2020). Smartphone use and academic performance: A literature review. International Journal of Educational Research, 103, 1-8. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101618
Bagheri, M., & Markedeh, A. (1401). The Effect of Training Using Gamification on Students' Academic Engagement. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning. 10(18) [In Persian].
Bedenlier, S., Bond, M., Buntins, K., Zawacki-Richter, O., & Kerres, M. (2020). Facilitating student engagement through educational technology in higher education: A systematic review in the field of arts and humanities. Australasian Journal of Educational Technology, 36(4), 126-150. https://doi.org/10.14742/ajet.5477 Bernacki, M. L., Crompton, H., & Greene, J. A. (2020). Towards convergence of mobile and psychological theories of learning. Contemporary Educational Psychology, 60, 101828. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2019.101828 Bernacki, M. L., Greene, J. A., & Crompton, H. (2020). Mobile technology, learning, and achievement: Advances in understanding and measuring the role of mobile technology in education. Contemporary Educational Psychology, 60, 101827. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2019.101827 Chirkov, V., & Anderson, J. (2018). Statistical positivism versus critical scientific realism. A comparison of two paradigms for motivation research: Part 1. A philosophical and empirical analysis of statistical positivism. Theory & Psychology, 28(6), 712-736. https://doi.org/10.1177/0959354318804670 Chiu, T. K. (2021). Student engagement in K-12 online learning amid COVID-19: A qualitative approach from a self-determination theory perspective. Interactive learning environments, 1-14. https://doi.org/10.1080/10494820.2021.1926289 Chiu, T. K. F., & Mok, I. A. C. (2017). Learner expertise and mathematics different order thinking skills in multimedia learning. Computers & Education, 107, 147-164.
Crompton, H. (2013). A historical overview of m-learning: Toward learner-centered education. In Handbook of mobile learning (pp. 3-14). Routledge.
Danish, J., & Hmelo-Silver, C. E. (2020). On activities and affordances for mobile learning. Contemporary Educational Psychology, 60, 101829. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2019.101829
Deci, E. L., Koestner, R., & Ryan, R. M. (1999). A meta-analytic review of experiments examining the effects of extrinsic rewards on intrinsic motivation. Psychological bulletin, 125(6), 627. https://doi.org/10.1037/0033-2909.125.6.627 Driscoll, A., Jicha, K., Hunt, A. N., Tichavsky, L., & Thompson, G. (2012). Can online courses deliver in-class results? A comparison of student performance and satisfaction in an online versus a face-to-face introductory sociology course. Teaching Sociology, 40(4), 312-331. https://doi.org/10.1177/0092055X12446624 Hsu, H. C. K., Wang, C. V., & Levesque-Bristol, C. (2019). Reexamining the impact of self-determination theory on learning outcomes in the online learning environment. Education and information technologies, 24, 2159-2174. https://doi.org/10.1007/s10639-019-09863-w
Jeno, L. M., Adachi, P. J., Grytnes, J. A., Vandvik, V., & Deci, E. L. (2019). The effects of m‐learning on motivation, achievement and well‐being: A Self‐Determination Theory approach. British Journal of Educational Technology, 50(2), 669-683. https://doi.org/10.1111/bjet.12657
Jeno, L. M., Diseth, Å., & Grytnes, J. A. (2021). Testing the METUX model in higher education: interface and task need-satisfaction predict engagement, learning, and well-being. Frontiers in psychology, 12, 631564. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.631564
Jeno, L. M., Egelandsdal, K., & Grytnes, J. A. (2022). A qualitative investigation of psychological need-satisfying experiences of a mobile learning application: A Self-Determination Theory approach. Computers and Education Open, 3, 100108. https://doi.org/10.1016/j.caeo.2022.100108
Jeno, L. M., Egelandsdal, K., & Grytnes, J. A. (2022). A qualitative investigation of psychological need-satisfying experiences of a mobile learning application: A Self-Determination Theory approach. Computers and Education Open, 3, 100108. https://doi.org/10.1016/j.caeo.2022.100108
Jeno, L. M., Grytnes, J. A., & Vandvik, V. (2017). The effect of a mobile-application tool on biology students' motivation and achievement in species identification: A Self-Determination Theory perspective. Computers & Education, 107, 1-12. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.12.011
Lee, Y. M. (2021). Mobile microlearning: a systematic literature review and its implications. Interactive Learning Environments, 1-16.
Maghami, H., & Mehralian. A. (1401). Competencies Required by the Desired Electronic Teacher in the Educational System. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning. 10 (19). https://10.22084/j.psychogy.2022.26053.2455 [In Persian].
Martin, N., Kelly, N., & Terry, P. (2018). A framework for self-determination in massive open online courses: Design for autonomy, competence, and relatedness. Australasian Journal of Educational Technology, 34(2). https://doi.org/10.14742/ajet.3722
Nikou, S. A., & Economides, A. A. (2017). Mobile-Based Assessment: Integrating acceptance and motivational factors into a combined model of Self-Determination Theory and Technology Acceptance. Computers in Human Behavior, 68, 83-95. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.11.020
Peters, D., Davis, S., Calvo, R. A., Sawyer, S. M., Smith, L., & Foster, J. M. (2017). Young people's preferences for an asthma self-management app highlight psychological needs: a participatory study. Journal of medical Internet research, 19(4), e113. https://doi.org/10.2196/jmir.6994
Pimmer, C., Mateescu, M., & Gröhbiel, U. (2016). Mobile and ubiquitous learning in higher education settings. A systematic review of empirical studies. Computers in human behavior, 63, 490-501. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.05.057
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000a). Intrinsic and extrinsic motivations: Class definitions and new directions.Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54-67. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000b). Self-Determination Theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68-78. https://doi.org/10.1037//0003-066X.55.1.68 Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2006). Self‐regulation and the problem of human autonomy: Does psychology need choice, self‐determination, and will?. Journal of personality, 74(6), 1557-1586. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2006.00420.x Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. Guilford Publications. https://doi.org/10.1521/978.14625/28806 Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemporary educational psychology, 61, 101860. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101860
Ryan, R. M., & Moller, A. C. (2017). Competence as central, but not sufficient, for high-quality motivation. Handbook of competence and motivation: Theory and application, 216-238.
Ryan, R. M., & Niemiec, C. P. (2009). Self-determination theory in schools of education: Can an empirically supported framework also be critical and liberating?. Theory and Research in Education, 7(2), 263-272. https://doi.org/10.1177/1477878509104331
Schmid, RF., Bernardm, RM., Borokhovski, E., Tamim, RM., Abrami, PC., Surkes, MA, Wade CA, Woods J. (2014). The effects of technology use in postsecondary education: a meta-analysis of classroom applications. Comput Educ, 72(2), 71-91. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.11.002
Shroff, R. H., & Keyes, C. J. (2017). A proposed framework to understand the intrinsic motivation factors on university students' behavioral intention to use a mobile application for learning. Journal of Information Technology Education. Research, 16, 143. https://doi.org/10.28945/3694
Trad, L., Katt, J., & Neville Miller, A. (2014). The effect of face threat mitigation on instructor credibility and student motivation in the absence of instructor nonverbal immediacy. Communication Education, 63(2), 136-148. https://doi.org/10.1080/03634523.2014.889319
VanHorn, S., Pearson, J. C., & Child, J. T. (2008). The online communication course: The challenges. Qualitative Research Reports in Communication, 9(1), 29-36. https://doi.org/10.1080/17459430802400332
Villalobos-Zúñiga, G., & Cherubini, M. (2020). Apps that motivate: A taxonomy of app features based on self-determination theory. International Journal of Human-Computer Studies, 140,1-24. https://doi.org/10.1016/j.ijhcs.2020.102449 Wannheden, C., Stenfors, T., Stenling, A., & von Thiele Schwarz, U. (2021). Satisfied or frustrated? A qualitative analysis of need satisfying and need frustrating experiences of engaging with digital health technology in chronic care. Frontiers in Public Health, 8, 623773. https://doi.org/10.3389/fpubh.2020.623773 Yang, S., Zhou, S., & Cheng, X. (2019). Why do college students continue to use mobile learning? Learning involvement and self‐determination theory. British Journal of Educational Technology, 50(2), 626-637. https://doi.org/10.1111/bjet.12634
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 522 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 294 |