
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,886 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,354 |
اثربخشی تابآوری روانشناختی بر بهزیستی روانشناختی و سازگاری آموزشی کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 8، دوره 12، شماره 23، 1403، صفحه 135-150 اصل مقاله (552.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2024.29099.2672 | ||
نویسندگان | ||
عقیل خلیل ناصر1؛ اسماعیل سلیمانی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی تابآوری روانشناختی بر بهزیستی روانشناختی و سازگاری آموزشی کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای بود. روش: طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون – پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان 12-9 ساله مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای در سال 1402 شهر ارومیه بود. حجم نمونه شامل 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) از جامعه آماری به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه گواه و آزمایش جایدهی شدند. برای گروه آزمایشی، مداخله تابآوری روانشناختی اجرا شد در حالیکه گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. ابزار پژوهش شامل مقیاس بهزیستی کودکان استرلینگ و پرسشنامه سازگاری آموزشی بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد میزان Fاثر تعامل مراحل و گروه برای متغیرهای بهزیستی روانشناختی (31.284) و سازگاری آموزشی (19.048) معنیدار است (p<0.001). همچنین تفاوت بین نمرات بهزیستی روانشناختی و سازگاری آموزشی در مراحل پیشآزمون و پسآزمون و همچنین پیشآزمون و پیگیری معنیدار است (p<0.01). نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش اطلاعات مفیدی را در ارتباط با مداخله تابآوری روانشناختی فراهم میکند و مشاوران و روانشناسان میتوانند برای بهبود بهزیستی روانشناختی و سازگاری آموزشی کودکان با اختلال نافرمانی مقابلهای از این مداخله استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
بهزیستی؛ سازگاری آموزشی؛ تابآوری؛ نافرمانی مقابلهای | ||
مراجع | ||
Alizadeh, H., Seyed Mahmoudian, S., Pezez, S., Borjali, Ahmad., Farokhi, N. (2017). Adler-Glasser approach to oppositional defiant disorder: A systematic review. Psychology of Exceptional Individuals, 7(28), 214-199. [In Persian]. https://doi.org/10.22054/jpe.2018.32688.1788
Danesh, E., Saliminia, N., Falahati, H., Sebeqi, L., & Shamshiri, M. (2014). The effectiveness of group problem-solving skills training on the adjustment of maladjusted adolescent girls. Quarterly Journal of Applied Psychology, 8(3), 40-23. [In Persian]. https://doi.org/20.1001.1.20084331.1393.8.3.1.1
Dosti, M., Pourmohammadreza Tajrishi, M., Ghobari Bonab, B. (2014). The effectiveness of resilience training on the psychological well-being of street girls with externalizing disorders. Developmental Psychology: Iranian Psychologists, 11(41): 54-43. [In Persian]. https://sanad.iau.ir/journal/jip/Article/512179?jid=512179
Fattahi, O., Jadidi, H., Ahmadian, H., Moradi, O. (2018). The effectiveness of educational package of academic resilience, school attachment, academic self-concept and academic engagement on academic adjustment. Journal of Educational Psychology Studies, 18(43): 84-63. [In Persian]. https://doi.org/10.22111/jeps.2021.6485
Jamshidi Aini, A., Razavi, V. (2017). The effectiveness of resilience training on stress and psychological well-being of nurses in a military center in Kerman city. Ibn Sina, 19(4): 38-44. [In Persian]. URL: http://ebnesina.ajaums.ac.ir/article-1-472-fa.html
Khodabakhshi-Kolaei, A., Falsafi-Nejad, M., Navidian, A. (2016). The effectiveness of resilience training against stress on the psychological well-being of patients with type 2 diabetes. Diabetes Nursing Quarterly, 4 (3):30-40. [In Persian]. URL: http://jdn.zbmu.ac.ir/article-1-202-fa.html
Mahmoudi Aghdam, M., Soleimani, E., & Eissazadegan, A. (2000). Studying and comparing the effect of working memory rehabilitation and cognitive-metacognitive strategies on visual-visual memory and memory span in the elderly. Cognitive Strategies in Learning, 9(16), 159-181. [In Persian]. https://doi.org/10.22084/j.psychogy.2020.21192.2117
Najafi, K., Mikaeili, K., & Yousefi, F. (2022). Predictor factors of attention deficit/hyperactivity, conduct, and oppositional defiant disorders in children of parents with drug abuse. Chronic Diseases Journal, 10(2), 65-71. [In Persian]. https://doi.org/10.22122/cdj.v10i2.730Sadri Damirchi, E., Basharpour, S., Ramezani, S., Karimianpour, G. (2017). The effectiveness of resilience training program on anger and psychological well-being of impulsive students. School and Educational Psychology, 6(4), 139-120. [In Persian]. https://doi.org/10.22098/jsp.2018.607
Smith, J. L., & Hollinger-Smith, L. (2015). Savoring, resilience, and psychological well-being in older adults. Aging & mental Health, 19(3), 192-200. https://doi.org/10.1080/13607863.2014.986647
Szkody, E., Stearns, M., & McKinney, C. (2022). Interpersonal Competence: A Mediator Between ODD Problems and Parent-Child Relationship Discord. Child Psychiatry & Human Development, 1-11. https://doi.org/10.1007/s10578-022-01356-1
Teo, M. Y. Y. (2022). The Relationship Between Adverse Childhood Experiences and Antisocial Behavior. In 2022 6th International Seminar on Education. Management and Social Sciences, (ISEMSS 2022) (pp. 1480-1486). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/978-2-494069-31-2_174 Whelan, Y. M., Stringaris, A., Maughan, B., & Barker, E. D. (2013). Developmental continuity of oppositional defiant disorder subdimensions at ages 8, 10, and 13 years and their distinct psychiatric outcomes at age 16 years. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 52(9), 961-969. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2013.06.013
Willems, J., Van Daal, T., Van Petegem, P., Coertjens, L., & Donche, V. (2021). Predicting Freshmen's Academic Adjustment and Subsequent Achievement: Differences between Academic and Professional Higher Education Contexts. Frontline Learning Research, 9(2), 28-49. https://doi.org/10.14786/flr.v9i2.647
Yadollahifar, M. J., & Mirzaei, D. (2019). The relationship between resilience, coping strategies with learning styles and academic performance. Cognitive Strategies in Learning, 8(14), 224-205. [In Persian]. https://doi.org/10.22084/j.psychogy.2019.19439.1992
Yaghoubi, A., & Bakhtiari, M. (2016). The effect of resilience training on academic burnout of female students. Research in School and Virtual Learning, 4(13), 45-56. [In Persian]. https://doi.org/20.1001.1.23456523.1395.4.13.4.0
Yarahmadi, Y., Naderi, N., Akbari, M., & Yaghoubi, A. (2019). The effectiveness of an educational program based on academic resilience on academic procrastination and academic performance of students. Teaching Research, 7(1), 226-243. [In Persian]. https://doi.org/20.1001.1.24765686.1398.7.1.12.0
Yousefi, F, Shvaisi, S., Shahvaisi, M., & Servat Yari, K. (2010). Investigating the prevalence of confrontational disobedience among elementary school students in Sanandaj city and its related factors. Journal of Cognitive Psychology and Psychiatry, 7(1), 117-125. [In Persian]. URL: http://shenakht.muk.ac.ir/article-1-691-fa.html
Zeighami Mohammadi, S., & Hashemi, M. (2019). Correlation between hopelessness, resilience and personality type D in chronic heart failure patients. Sadra Journal of Medical Sciences, 8(3), 300-289. [In Persian]. https://doi.org/10.30476/smsj.2020.82610.1030 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 596 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 211 |