
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,919 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,370 |
اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر بهزیستی تحصیلی و کمک طلبی تحصیلی دانشآموزان دختر نوجوان | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقاله 3، دوره 12، شماره 22، 1403، صفحه 35-49 اصل مقاله (756.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2024.27802.2581 | ||
نویسندگان | ||
سیده فاطمه بهرامیان1؛ راضیه شیخ الاسلامی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر بهزیستی تحصیلی و کمکطلبی تحصیلی دانشآموزان دختر نوجوان انجام شد. روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی (طرحن پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل) بود. جامعهی پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان دختر پایه اول دوره دوم متوسطه (پایه اول دبیرستان) بود که در سال تحصیلی 1401-1402 مشغول به تحصیل بودند و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون از پرسشنامه بهزیستی تحصیلی (AWBQ) تومینین-سوینی و همکاران (2012) و پرسشنامه کمک طلبی ریان و پیتریچ (1997) استفاده شده است. گروه آزمایش طی 8 جلسه (90 دقیقه) تحت آموزش راهبردهای فراشناختی سیف (1396) قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل چنین مداخلهای دریافت نکردهاند. دادههای گردآوریشده با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی به نحو معنیداری به افزایش بهزیستی تحصیلی (23/79= F و 0.01=>p) و کمکطلبی تحصیلی (پذیرش کمک طلبی برابر با 82/40= Fو P<=0.001 و کاهش اجتناب از کمک طلبی برابر با 14/04= Fو P<=0.01) در گروه آزمایش منجر شده است. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، میتوان نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای فراشناختی میتواند بهعنوان روشی مؤثر جهت افزایش کمکطلبی تحصیلی و بهزیستی تحصیلی در دانش آموزان دختر در نظر گرفته شود. | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای فراشناختی؛ کمکطلبی تحصیلی؛ بهزیستی تحصیلی؛ دانشآموزان نوجوان | ||
مراجع | ||
Acheing, O. PH. (2022). Metacognitive learning strategies and academic help-seeking behaviors as antecedents of academic achievement among form two secondary school students in Kilifi County, Kenya. Resadch project report submitted in partial fulfillment for the requirements of the avard of masters degree in educational psychology in the school of education, Kenyatta university.
Bandura, A. (2005). The primacy of self-regulation in health promotion. Appliedpcychology: an international review, 54(2), 245-254. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.2005.00208.x
Bowman, J. D. (2021). African American child and adolescent academic help -seeking: a scoping review. Education and Urban Society,53(1), 42-58. https://doi.org/10.1177/0013124520916174
Donohue, D. K., and Bornman, J. (2021). Academic Well-Being in Higher Education: A Cross-Country Analysis of the Relationship Between Perceptions of Instruction and Academic Well- Front. Psychol. 12, 766307. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.766307Being.
Ghadampour, E., & Sarmad, Z. (2003). The role of motivational belives in help-seekingand academic behavior and academic achievement. Journal of Psychology, 7(3), 112. [In Persian].
Ghadampour, E., Heidaryani, L., Barzegar-Bafroui, M., & Dehghan-Menshadi, M. (2018). The Role of Academic Hope and Perceived Emotional Support in Predicting academic Welfare. Research in medical education, 10(3), 47-57. [In Persian]. https://doi.org/10.29252/rme.10.3.47
Ghanbari Talab, M., Sheikholeslami, R., Fouladchang, M., & Hosseinchari, M. (2019). The meditating role of academic help seeking in the relationship between types of meta cognitive knowledge and school well- being. Developmental Psychology: Iranian Psychologists, 16(61), 49-60. [In Persian].
Ja, H., & sarani, F. (2020). The effect of self-efficacy training on academic help-seeking and academic engagement among junior high school students in Zahedan. Journal of Educational Psychology Studies, 16(36), 1-28. [In Persian].
Jafari, Z., & Abdizarin, S. (2021). Prediction of academic adjustment based on Academic Identity, Academic buoyancy and school engagement among students. Journal of Educational Psychology Studies, 18(44), 122-103. [In Persian].
Karabenick, S., & Gonida, E. N. (2018). Academic help seeking as a self-regulated learning strategy: Current issues, future directions. In Schunk, D. H., & Greene, J. A. (Eds.), Handbook of self-regulation of learning and performance (2nd ed.). New York: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315697048-27.
Kinnunen, J. A., Pirjo Lindfors, A. B., Arja Rimpelea, B. C., Katariina Salmela-Aro, D. E., Katharina Rathmann, F., Perelman, G., et al (2016). Academic well-being and smoking among 14- to 17-year-old schoolchildren in six European cities. Journal of Adolescence, 50(3), 56-64. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2016.04.007 Mahmoudian, H., Safari, H., Aghaie, H., Rezvanifar, S., & Mirmohammadtabar, S. (2012). A comparison of help seeking behaviors in students with mathematics learning disabilities and normal students. Journal of Learning Disabilities, 2(1), 107-119. [in Persian].
Malikus, S., Harry, S., Dana, S., & Heru, S. (2021). Metacognitive Aspects Influencing Help-Seeking Behavior on Collaborative Online Learning Environment: A Systematic Literature Review. Journal of Educators Online, 18. 1-12.https://doi.org/10.9743/JEO.2021.18.3.10
Meher, V. (2021). Ameta-analysis on effectiveness of metacognitive strategies and intervention in teaching znd learning process. I-manager's Journal on Educational Psychology, 14(4), 48-58. https://doi.org/10.26634/jpsy.14.4.17969 Moradi, M., Soleymani khashab, A., Shahabzadeh, s., Sabaghian, S., & Dehganzadeh, M. H. (2016). Testing for the Factor Structure and Measurement of Internal Consistency of the Irani Version of Academoic Well-Being Questionnaire. Quarterly of Educational Measurement, 7(26), 123-14. [In Persian].
Nakhostin Goldoost, A., Ghazanfari, A., Sharifi, T., & Chorami, M (2020). The Effect of Metacognitive Skills Training on Study Skills and Academic Emotions of 10th Grade Male Students of Schools in Ardabil. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 8(14), 139-162. [In Persian].
Nasirzade, S., & Nargesian, J. (2019). The effect of metacognitive beliefs on academic well-being mediated by perfectionist students. Journal of School Psychology, 8(3), 177-195. [In Persian].
Nezarat F., & Tarverdizadeh, H. (2021). The Correlation of Cognitive Emotion Regulation and Metacognitive Awareness with Help Seeking Behavior in Students. JHPM, 10(5), 133-144. [In Persian].
Saberi, M., Mohammadi, A., & Shirinkam, M. S. (2022). The Relationship between Academic Attitude, Academic Aid and Academic Achievement with Academic Life of Medical Students,Journal of Education Strategies in Medical Sciences, 14(6), 387-394. [In Persian].
Samsami, A., Zoghi, L., & Shariat Bagheri, M. M. (2021). Modeling Structural Relationships of Students' Help-seeking based on Self-Determination and Flourishing: The Mediating Role of Academic Participation and Motivational Beliefs. Journal of Child Mental Health, 8(2), 78-93. [In Persian]. https://doi.org/10.52547/jcmh.8.2.78
Schuster, C., Stebner, F., Leutner, D. et al. (2020). Transfer of metacognitive skills in self-regulated learning: an experimental training study. Metacognition Learning 15, 455-477. https://doi.org/10.1007/s11409-020-09237-5
Taghvaeinei, A. (2019). Effect of metacognitive strategies on help seeking and academic procrastination probation students in Yasouj University. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 6(11), 193-214. [In Persian].
Taghvaeinia, A. (2019). The Effectiveness of intervention based on positive education on the subjective wellbeing in students. Shenakht Journal of Psychology and Psychiatry, 6(1), 125-137. [in Persian]. https://doi.org/10.29252/shenakht.6.1.125
Tuominen, H., Niemivirta, M., Lonka, K., & Salmela-Aro, K. (2020). Motivation across a transition: Changes in achievement goal orientations and academic well-being from elementary to secondary school. Learning and Individual Differences, 79, Article 101854. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2020.101854 Tuominen-Soini, H., Salmela-Aro, K., & Niemivirta, M. (2012). Achievement goal orientations and academic well-being across the transition to upper secondary education. Learning and individual differences, 22(3), 290-305. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2012.01.002
Widlund, A., Tuominen, H., & Korhonen J. (2018). Academic Well-Being, Mathematics Performance, and Educational Aspirations in Lower Secondary Education: Changes Within a School Year. Front Psychol. PMID: 29593603; PMCID: PMC5859340. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00297
Yaghoobi, A., Zoghipaidar, M. R., Farhadi, M., & Yousefi, B. (2020). Predicting educational well-being and mental vitality of high school students based on their feeling of belonging to the school mediated by goal orientation. Journal of School Psychology, 9(2), 169-189.
Yang, C. (2017). Learning Strategy Use of Chinese PhD Students of Social Sciences in Australian Universities [PhD thesis]. Australia: Griffith University. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 599 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 381 |