| تعداد نشریات | 22 |
| تعداد شمارهها | 512 |
| تعداد مقالات | 5,365 |
| تعداد مشاهده مقاله | 10,218,121 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,821,820 |
تحلیل جایگاه زنان در گفتمان امام خمینی(ره) | ||
| پژوهشنامه انقلاب اسلامی | ||
| دوره 13، شماره 49، اسفند 1402، صفحه 1-14 اصل مقاله (955.75 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/rjir.2023.27932.3657 | ||
| نویسندگان | ||
| منوچهر رشادی1؛ پروین علی پور* 2 | ||
| 1استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. | ||
| 2دکتری جامعهشناسی، پژوهشگر مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف: در تحقیق حاضر برآنیم تا نظام معنایی جایگاه زنان در گفتمان امام خمینی(ره) و دلالتهای الگوی سوم زنان مدنظر ابرگفتمان انقلاب اسلامی را بازشناسیم. روششناسی پژوهش: با روش تحلیل گفتمان لاکلو و موفه جایگاه زنان در سخنرانیهای امام که در جلدهای مختلف صحیفه گردآوری شده، تحلیل شده است. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که دال مرکزی سوژه زن در گفتمان امام(ره) «زن مسلمان» است. دالهای حجاب و عفاف، مساوی با مرد، مشارکت سیاسی، آزاد، تربیتکننده، مقام مقدس مادری و عالم و باتقوا نظام معنایی «زن مسلمان» را مفصلبندی کرده و سامان میدهند و چنین زنی است که میتواند با حضور در عرصههای مختلف اجتماع حافظ انقلاب اسلامی باشد. اما دال خالی این صورتبندی مسائل حقوقی است. نتیجهگیری: به نظر لاکلو و موفه تطور گفتمانی زمانی رخ میدهد که پادگفتمانها شروع به تشکیک در نشانگان معنایی گفتمان مسلط کنند. گفتمانهای رقیب میتوانند در نقش یک گفتمان ضدهژمونیک ظاهر شوند و یک رشته کنشهای جمعی را در برگرفته و در بازتولید نظم اجتماعی- سیاسی حاکم ایجاد اختلال کنند. از اینرو لازم است که هویت «زن مسلمان» مورد توجه جدی قرار گیرد و ضمن نگهداشت و پاسداشت هسته اصلیاش دلالتهای به روز آن در جامعه ایرانی که در حال تحول و دگرگونی دمادم است، بازتعریف و بازبرساخت شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| امام خمینی(ره)؛ تحلیل گفتمان لاکلو و موفه؛ گفتمان؛ زن مسلمان؛ نظام معنائی | ||
| مراجع | ||
Fairclough, N. (2001). “The dialectics of discourse”, Textus, Vol. XIV, No. 2: 231-242.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 433 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 423 |
||