| تعداد نشریات | 22 |
| تعداد شمارهها | 512 |
| تعداد مقالات | 5,365 |
| تعداد مشاهده مقاله | 10,218,073 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,821,813 |
بررسی آیات مربوط به زنان در تفاسیر عرفانی | ||
| مطالعات اجتماعی قرآن | ||
| مقاله 8، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، اسفند 1402، صفحه 168-185 اصل مقاله (477.91 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/qss.2024.29110.1035 | ||
| نویسندگان | ||
| ساجده قربانی منظری* 1؛ فاطمه زارع حسینی2 | ||
| 1دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| 2استاد دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد | ||
| چکیده | ||
| در جایجای قرآن کریم نکات و اشارات متعددی دربارة زنان و موضوعات و مسائل گوناگون مرتبط با آنها آمده که مورد توجه و دقت مفسران مسلمان ازجمله عارفان بوده و دیدگاههاشان در تفاسیر بهجامانده از آنان بازتاب یافته است. در این جستار با انتخاب چهار تفسیر عرفانی از قرآن کریم که در زمینههای تاریخی، جغرافیایی و فکری متفاوت پدید آمدهاند بر آنیم تا به بررسی و مقایسة آراء تفسیری رشیدالدین میبدی، روزبهان بقلی، ابن عربی و بانو امین در خصوص آیات مربوط به زنان بپردازیم و با کاربرد روش توصیفی- تحلیلی دیدگاههای آنان را استخراج و با یکدیگر مقایسه و تحلیل کنیم. از واکاوی و ارزیابی آراء این چهار مفسر چند نتیجه قابل ذکر است: در تفسیر میبدی، زن گاه موجب تکامل دین مرد پنداشته شده و گاه موجودی ضعیف و عاجز و ملولطبع معرفی میشود. در نگاه روزبهان بقلی کمتر اثری از مواضع جنسیتزده یا دغدغههای دنیوی میبینیم و میتوان گفت که نگاهش فارغ از دیدگاههای جنسیتی است. ابن عربی، زنان را ارج مینهد و طی طریق را هم برای مردان و هم زنان برابر میداند. از دیدگاه بانو امین، زن و مرد بر یکدیگر برتری ندارند. وی قاعدهای کلی مطرح نمیکند و معتقد است حیات مرد از تعقل و حیات زن از احساسات نشأت میگیرد.همچنین شاید بتوان مدعی شد که در تفسیر آیات راجع به زنان، آراء روزبهان بقلی و ابن عربی بیشتر صبغة عرفانی دارند و میبدی و بانو امین در عین اظهار آراء عرفانی در مواردی به نگاه و تفسیر فقهی نیز ابراز تمایل کردهاند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تفسیر؛ زنان؛ میبدی؛ روزبهان بقلی؛ ابن عربی؛ بانو امین | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 351 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 341 |
||