| تعداد نشریات | 22 |
| تعداد شمارهها | 512 |
| تعداد مقالات | 5,365 |
| تعداد مشاهده مقاله | 10,218,073 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,821,813 |
بررسی بیان احساسات زبانآموزان فرانسه | ||
| پژوهش های زبان شناسی تطبیقی | ||
| دوره 13، شماره 26، اسفند 1402، صفحه 241-252 اصل مقاله (1.03 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/rjhll.2024.28930.2314 | ||
| نویسنده | ||
| هدا خیاط* | ||
| استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران | ||
| چکیده | ||
| احساسات عموماً بهعنوان تجربیات ذهنی شخصی توصیف میشوند و زبان امکاناتی برای بیان آن در اختیار سخنگویان قرار میدهد. از این میان میتوان به استفاده از طبقات واژگانی صفات و افعال و همچنین بیان استعاری اشاره کرد. همچنین با توجه به تفاوتهای فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی بین زن و مرد، جنسیت بر میزان و نحوه ابراز احساسات تأثیر میگذارد. این پژوهش دو هدف را دنبال میکند. نخست بررسی ابزار زبانی زبانآموزان رشتۀ زبان فرانسه برای بیان احساسات در نگارش و دوم بررسی نقش جنسیت در بیان این احساسات. احساسات بررسی شده شامل شادی، غم، ترس و خشم است. از زبانآموزان خواسته شد یک پاراگراف در مورد تجربیات شاد و غمناک و تجربۀ ترس و خشم بنویسند. با تجزیه و تحلیل متون نوشته شده، میزان استفاده از ابزار زبانی مختلف مشخص شد. همچنین، مشخص شد زنان احساسات خود را با جزئیات بیشتر و با ابزار زبانی متنوعتری نسبت به مردان بیان میکنند، و ترجیح میدهند متغیرهای زبانیای را انتخاب کنند که بر رویداد یا عملی که برای آنها اتفاق میافتد تأکید میکند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| احساسات؛ استعاره مفهومی؛ جنسیت؛ دیگری؛ آموزش زبان فرانسه | ||
| موضوعات | ||
| زبان شناسی تطبیقی | ||
| مراجع | ||
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 412 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 350 |
||