
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,929 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,372 |
تاثیر بازیهای واقعیت مجازی بر تعادل و عملکرد اندام تحتانی کودکان مبتلا به سندروم داون:یک مطالعه تصادفی شده کنترل دار | ||
پژوهش در توانبخشی ورزشی | ||
دوره 11، شماره 22، بهمن 1402، صفحه 163-175 اصل مقاله (584.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/rsr.2024.26980.1718 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا سیدی* 1؛ سارا دادگر2؛ فاطمه ممشلو3؛ ژاله باقرلی4 | ||
1استادیار گروه طب ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی | ||
3کارشناس ارشد آسیبشناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران | ||
4استادیار رفتار حرکتی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثر بازیهای واقعیت مجازی بر تعادل و عملکرد اندام تحتانی کودکان مبتلا به سندروم داون بود. روش بررسی: نمونههای پژوهش ، ۳۰ دختر ۸ تا ۱۲ سال مبتلا به سندروم داون شهر گرگان با ضریب هوشی بین ۵۰ تا ۷۰ بودند؛ که به طور تصادفی به دو گروه ۱۵ نفری همسان تجربی و کنترل تقسیم شدند. برنامه مداخله شامل ۲۴ جلسه ۳۰ دقیقهای بازی حرکتی (دو بازی ۱۵ دقیقهای بوکس و اسکی) با دستگاه ایکسباکس بود. ارزیابی تعادل اندام تحتانی با استفاده از آزمون تعادلی برگ و ارزیابی عملکرد اندام تحتانی با استفاده از آزمونهای پرش طول، پرش عمودی، تک جهش یک پایی و دوی سرعت رفت و برگشت ۲۰ متری انجام شد. از آزمونهای t وابسته و آزمون کواریانس در سطح معنیداری (α ≤ %۵) استفاده شد. نتایج: براساس نتایج بدست آمده از تحلیل کواریانس، در خصوص تعادل اندام تحتانی (۰/۰۰۱=P ؛ ۳۹/۹=F)، پرش طول (۰/۰۰۱=P ؛ ۳۲/۰۷=F)، پرش عمودی (۰/۰۰۱=P ؛ ۶۲/۵۲=F)، پرش تک پا (۰/۰۰۱=P ؛ ۷۶/۴=F) و دوی رفت و برگشت سریع (۰/۰۰۱=P ؛ ۳۸/۵=F) با کنترل عامل پیش آزمون، اختلاف معنی داری بین دو گروه تجربی و کنترل مشاهده شد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که یک دوره بازیهای واقعیت مجازی باعث افزایش تعادل و عملکرد اندام تحتانی کودکان مبتلا به سندروم داون میشود. از آنجاییکه تعادل و عملکرد اندام تحتانی، از فاکتورهای مهم آمادگی جسمانی و زندگی روزمره است؛ میتوان با استفاده از بازیهای واقعیت مجازی منجر به افزایش این قابلیتها در کودکان مبتلا به سندروم داون شد. | ||
کلیدواژهها | ||
سندروم داون؛ بازی واقعیت مجازی؛ کنترل وضعیت بدن؛ تربیت بدنی سازگارانه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 411 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 308 |