
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,895 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,361 |
اثرشش هفته بازی مجازی اصلاحی بر تعادل و جهتیابی در کودکان اوتیسم: یک مطالعه تصادفیشدهکنترلدار | ||
پژوهش در توانبخشی ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 22، بهمن 1402، صفحه 47-59 اصل مقاله (652.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/rsr.2024.28293.1707 | ||
نویسندگان | ||
بهنوش امینی خواه* 1؛ حسن دانشمندی2 | ||
1کارشناس ارشد حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
2استاد، حرکات اصلاحی و آسیب شناسی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: اختلال طیف اوتیسم (ASD) نوعی اختلال رشدی عصبی است که با نقص در ارتباطات اجتماعی و رفتارهای غیرمعمول مشخص می شود. کودکان اوتیسم مشکلات حرکتی مانند اختلال های جهتیابی وضعیتی و تعادل دارند. با توجه به سبک زندگی کمتحرک این کودکان و تأثیر بهسزای فعالیت بدنی در کاهش بروز این مشکلات، اجرای تمرین در قالب بازی برای افزایش نظم پذیری در کودکان گزینه مناسبی است. روش بررسی: در این پژوهش ۱۶ کودک پسر اوتستیک در بازه سنی (۱۷-۷) در شهر رشت به صورت در دسترس و تصادفی در دو گروه کنترل و تجربی(هر کدام ۸ نفر) مورد بررسی قرارگرفتند. پروتکل بازی اصلاحی به مدت شش هفته (هر هفته سه روز) اجرا شد و گروه کنترل برنامهای دریافت نکردند. از آزمون اصلاح شده لک لک جهت اندازهگیری تعادل ایستا و پنجه پاشنه برای تعادل پویا و از فرم کوتاه ازرتسکی برای جهتیابی استفاده شد. تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار SPSS (نسخه ۲۶) و آزمونهای تحلیل واریانس مرکب، تی وابسته، تی مستقل، یومن ویتنی و ویل کاکسون در سطح معناداری ( ۰/۰۵≥p) مورد تحلیل قرارگرفتند. نتایج: نتایج نشان داد تفاوت معناداری در بهبود تعادل پویا و جهتیابی در کودکان وجود دارد و در گروه کنترل تفاوت معناداری وجود ندارد. در بهبود تعادل ایستا تاثیری مشاهده نشد ( ۰/۰۵≤p). نتیجه گیری: نتیجه نشان داد که پروتکل در قالب بازی اصلاحی بر تعادل پویا و جهتیابی کودکان اوتیسم موثر است و بر تعادل ایستا معنادار نیست. | ||
کلیدواژهها | ||
اوتیسم؛ تعادل؛ جهت یابی؛ بازی های اصلاحی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 466 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 530 |