
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,045 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,290,951 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,135,387 |
تأثیر تمرینات ریتمیک همراه با موسیقی بر روی ترامپولین بر توانایی حرکتی و تعادل کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر: دوره پیگیری 6 ماهه | ||
پژوهش در توانبخشی ورزشی | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 22، بهمن 1402، صفحه 61-72 اصل مقاله (581.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/rsr.2024.28348.1709 | ||
نویسندگان | ||
مینا کشاورز* 1؛ الهه یوسفی2؛ جلال دهقانی زاده3 | ||
1دکتری رفتار حرکتی، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
2دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
3استادیار رفتار حرکتی، گروه مدیریت و رفتار حرکتی ، دانشکدۀ علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران. | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: کمتوانی ذهنی اختلالی است که باعث نارسایی در کارکرد هوشی و سازشی فرد در زمینههای اجتماعی، عملی و مفهومی میشود. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینات ریتمیک همراه با موسیقی بر روی ترامپولین بر توانایی حرکتی و تعادل کودکان کمتوان ذهنیآموزشپذیر است. روشبررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود. تعداد ۳۰ نفر از کودکان کمتوانذهنیآموزشپذیر 10-9 ساله بهصورت تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. برای سنجش مهارتهای حرکتی ظریف و تعادل به ترتیب از آزمونهای برونیکس-اوزرتسکی و زمان برخاستن و حرکت کردن استفاده شد. گروه تجربی تمرینات روی ترامپولین را به مدت هشت هفته، هر هفته سه جلسه یک ساعته انجام دادند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. پس از هشت هفته، پسآزمون مشابه با پیشآزمون و شش ماه بعد نیز آزمون یادداری انجام شد. نتایج: نتایج تحلیل واریانس مرکب نشان داد که تمرینات ریتمیک همراه با موسیقی بر روی ترامپولین بر مهارت حرکتی ظریف و تعادل کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر تاثیر معناداری داشته، بطوریکه 91% از تغییرات مهارت حرکتی ظریف و تعادل کودکان تحت تاثیر این نوع تمرینات بوده است. در آزمون یادداری بعد شش ماه فقط در فاکتور تعادل تفاوت معنادار بین دو گروه مشاهده شد. نتیجهگیری: تمرینات ریتمیک همراه با موسیقی بر روی ترامپولین در توانبخشی کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر مؤثر میباشد و از این روش میتوان در توانبخشی حرکتی این کودکان در مدارس استفاده نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
ترامپولین؛ تعادل؛ مهارت ظریف؛ کودکان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 408 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 573 |