
تعداد نشریات | 22 |
تعداد شمارهها | 485 |
تعداد مقالات | 5,052 |
تعداد مشاهده مقاله | 9,296,988 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 6,139,829 |
بررسی مداخلات آموزشی مبتنی بر بازیوارسازی و بدیعهپردازی بر خلاقیت و مولفههای آن در دانشآموزان پایه ششم ابتدایی | ||
راهبردهای شناختی در یادگیری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 بهمن 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22084/j.psychogy.2024.27881.2590 | ||
نویسندگان | ||
مهران محمدی1؛ نسرین محمدحسنی2؛ جمال سلیمی* 3 | ||
1کارشناسی ارشد، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران. ایران. | ||
2استادیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران. ایران. | ||
3دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج. ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخلات آموزشی مبتنی بر بازیوارسازی و بدیعهپردازی بر خلاقیت دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان دیواندره به انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی (طرح پیشآزمون-پسآزمون) بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر پایه ششم شهرستان دیواندره در سال تحصیلی 1402-1401 بود. نمونه مورد مطالعه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از بین مدارس ابتدایی سطح شهر انتخاب شد. نمونه آماری شامل60 دانشآموز پایه ششم بود که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (30:n) گمارش شدند. جهت جمعآوری دادهها از آزمون استاندارد خلاقیت تصویری تورنس استفاده شد. مداخلات آموزشی مبتنی بر بازیوارسازی و بدیعهپردازی در طول 12 جلسه و پنج هفته متوالی اجرا شد. تجزیه و تحلیـل دادهها در دو سـطح توصـیفی و استنباطی بـه کمک آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره انجام گرفت. یافتهها: یافتههای تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد، استفاده از مداخلات آموزشی مبتنی بر بازیواراسازی و بدیعهپردازی بر خلاقیت دانشآموزان اثر معناداری دارند (05/0>p). این تاثیرگذاری در مولفههای ابتکار و بسط به نفع مداخلات آموزشی مبتنی بر بازیوارسازی بوده است، اما در مولفههای انعطافپذیری و سیالی تاثیرات یکسانی وجود داشته است(05/0<p). نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان میدهد، مداخلات آموزشی مبتنی بر بازیوارسازی تاثیرات معنادارتری نسبت به بدیعهپردازی بر افزایش خلاقیت دانشآموزان داشته است و میتوان از بازیوارسازی به عنوان روشی جهت پرورش و ارتقای خلاقیت بهره گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
بازیوارسازی؛ بدیعهپردازی؛ پایه ششم ابتدایی؛ خلاقیت | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 440 |